Gå til innhold

Nytt Kamera, 60D, 550D eller A33?


Anbefalte innlegg

@Karabin: Jeg har ikke en SAL18-250mm. Det var den som ble stjålet med kameraet. Jeg sitter på en 18-50 kitlinse. Og siden jeg ikke liker grepet på sonyen er det derfor jeg har droppet den ut helt.

 

@nie: Som sagt er jeg relativt grønn og trenger en tur i butikken og forhøre meg om disse forskjellige Nikon kameraene før jeg kan si om jeg liker det eller ikke. Men skal selvfølgelig prøve de også :)

 

@SRD:Umiddelbart så syntes jeg det K-5 ser litt dyrt ut med tanke på "alt av utstyr" jeg også må ha med. Men skal se på det, og K-r når jeg er i butikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke Pentax K-5? Værtett, 7 bilder i sekundet, kraftig forbedre AF fra K-7, ISO 80 (greit når det er mye sol, utrolig godt dynamisk omfang (veldig viktig når det er snakk om sol i snø) og med full-HD burde jo være veldig ideelt for skifilming/bilder. Dessuten så ser det ut som Pentax K-5 er det beste APS-C kameraet som er i salg i dag.Kilde

Pris

 

Eventuelt Pentax K-r hvis K-5 blir for dyrt.

 

bare glem å bruke dxomark som et mål på hvor godt et kamera er først som sist. gå heller på dpreview evt imaging resource og få et langt mer helhetlig bilde av ergonomi, høy iso ytelse, menysystem, etc.

 

ifølge dxomark er feks pentax k-5 enormt mye bedre enn canon 60d på støy og gråtoneoppløsning, dessverre blir det en reality check når man sammenlikner bilder fra feks 60d og k5 for hvilken som helst iso hos dpreview. forskjellen er minimal.

 

når det gjelder 550d, 60d eller a33 ville jeg sagt hipp som happ. de har alle sine sterke og svake sider, som man kan arbeide seg rundt. så plukk det billigste du finner av de med de objektivbrennviddene du tror fungerer best.

Lenke til kommentar

bare glem å bruke dxomark som et mål på hvor godt et kamera er først som sist. gå heller på dpreview evt imaging resource og få et langt mer helhetlig bilde av ergonomi, høy iso ytelse, menysystem, etc.

Jeg er enig med deg at det er en dårlig ide å basere meningene sine på kun Dxomark. En bør lese mange tester - i tillegg til dpreview OG imaging resource, så har jeg hatt glede av testene til dcresource, photo.net, Akam.no og foto.no. I tillegg til bladene Fotografi (N) og Foto (S).

 

ifølge dxomark er feks pentax k-5 enormt mye bedre enn canon 60d på støy og gråtoneoppløsning, dessverre blir det en reality check når man sammenlikner bilder fra feks 60d og k5 for hvilken som helst iso hos dpreview. forskjellen er minimal.

Ser en på testbildene til Imaging Resource for 60D og K5 på høy ISO - f.eks. ISO 6400, så er det klart flere detaljer i K5 bildet. Så jeg mistenker nok at K5 i praksis vil være synlig bedre enn 60D på høy ISO. Men hvis man ikke trenger høyere ISO enn ISOO 1600, så er ikke her man skal prioritere.

 

når det gjelder 550d, 60d eller a33 ville jeg sagt hipp som happ. de har alle sine sterke og svake sider, som man kan arbeide seg rundt. så plukk det billigste du finner av de med de objektivbrennviddene du tror fungerer best.

Godt råd som jeg kan støtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stavanger foto har fotomesse til helgen og dermed noen messetilbud.

 

http://www.stavangerfoto.no/wp-content/uploads/2010/11/Messepriser_2010A4.pdf

 

Se side 2 for Canon.

 

550D hus kr 5195.-

60D hus kr 7995.-

7D hus kr 8995.-

 

15-85 objektiv 3995.-

 

Dessverre blir 60D + 15-85 rett under 12000, noe som er omtrent 1000 kr over ditt budskjett, ganske så nær etter hvert...........

Lenke til kommentar

Ser en på testbildene til Imaging Resource for 60D og K5 på høy ISO - f.eks. ISO 6400, så er det klart flere detaljer i K5 bildet.

da ser du på et annet bilde enn meg, for på figuren på hellas-muskat-eddikflasken for iso6400 er det klart mest detaljer på 60d bildet, ellers er det minimal forskjell, totalt umulig å se med mindre man blåser opp i posterstørrelse. uansett er imaging resource sine bilder i jpeg, så jeg ville ikke brukt de som referanse. dpreview har raw.

Lenke til kommentar

Har du sett på Panasonic GH1? Det ble nylig erstattet av GH2 og selges rimelig i hvert fall en nettbutikk. Husk at det er kitet med 14-140 som er interessant og det er en bra kombinasjon hvis du er interessert i både video og bilder.

http://www.scandinavianphoto.no/product/item.aspx?itemID=9149340

https://prisguiden.no/product.php?productId=109442&cat_id=54

 

Det kan ikke måle seg med Canon, Nikon, Pentax og Sony på høy Iso (eller på seriebilder), men er slett ikke verst likevel. Merk også at det er et systemkamera, men ikke speilrefleks. Det har elektronisk søker slik som Sony A33/A55.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Takk for all respons sålangt. Fått super mange gode tilbakemeldinger jeg kan bruke.

Slik ståa er nå ser det ut til a det blir FotoVideo imorgen for å høre, og kanskje kjøp iløpet av helgen :)

 

Har forelsket meg veldig i Canons 60D og delvis 550D.

Grepet på 60Den er helt utmerket og kameraet er jo veldig bra. Eneste problemet for meg der er prisen, får egentlig ikke råd til noe særlig ekstrautstyr da.

Så lurer veldig på 550D nå. Det er billig, aka jeg får råd til god optikk som jeg har forstått er viktigst. Jeg er heller ikke noen stor hobbyfotograf, aka bruker jeg kamera altfor lite(til at jeg kan motta alle tipsene her) Jeg tror derfor det blir 550D + kanskje 15-85mm og ekstrautstyr. Så kan jeg heller kjøpe bedre kamerahus hvis interessen virkelig tar av :)

 

Hva tror dere om det?

Lenke til kommentar

Så lurer veldig på 550D nå. Det er billig, aka jeg får råd til god optikk som jeg har forstått er viktigst.

 

Hva tror dere om det?

Jeg har 550D og er det noe jeg virkelig ikke hadde klart meg uten så er det batterigrepet, 550D er ett veldig lite kamera, og har du middels store hender vil ett batterigrep hjelpe så utrolig på ergonomien.

Batterigrep kan du få billig på ebay(uorginalt, 44$, eventuelt 22$ + 22$ i shipping(kommer under momsgrensa)). Vil du ha et originalt ett må du ut med ca 1395,-(fotovideo, søk etter BG-E8).

 

-

Kolbjørn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror dere om det?

Det vil fungere bra det. Forutsatt at du kan leve med størrelsen til 550D.

 

Det er en annen mulighet som jeg tror du også kan leve med. Og det er en 60D + EF-S 18-135mm IS. Da får du et bedre objektiv enn kit-objektivet, det er mer solid bygget end standard-kitet, har bra rekkevidde, og er en ørliten bit bedre optisk enn kitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Budsjettet er egentlig maks 11k, gjerne mindre :p Men bruker samtidig gjerne 11, for det har jeg tilgjengelig. Og eneste jeg har liggende er kamerabag, så trenger alt annet.

 

Men hvordan ses det på å kjøpe brukt kamera? Jeg kan få et 7D for 8k på foto.no bruktmarked. Hvordan er det med garantier osv da?

Lenke til kommentar

7D begynner og nærme seg 8K på tilbud,så noe kjempedeal er det ikke.

Angående garantier har du 5 års forbrukerrettigheter hvis kameraet er kjøpt i Norge og du får med kvittering.

 

Hva du skal kjøpe kan bare du selv svare på,hvis du ikke blir hekta og stort sett blir og bruke kameraet på auto klarer du deg lenge med 550D.

Problemet er at du stadig vekk vil ha i tankene at du faktisk kunne eid et 60D :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med 11 lapper til disposisjon, så er du egentlig mellom barken og veden. 550D med 15-85mm ligger rundt 11.300,- og 60D med 18-135mm ligger på ca 10.800,-

 

Jeg selv hadde da valgt 60D - på grunn av en mye bedre ergonomi.

 

Brukt er selvsagt en mulighet - garanti og reklamasjonsrett følger kamera hvis kamera er kjøpt i Norge, så er det OK. Er kamera kjøpt i utlandet - så er det kun garanti; og i enkelte tilfeller så følger ikke garanti med kamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, sitter nå å regner litt og er kommet fram til at hvis jeg skal ha 550D så blir batterigrep et "relativt" must. For syntes 60D er mye bedre å holde i.

Og hvis jeg legger til batterigrep på 550D så blir det slik:

 

550D hus + batterigrep = 7 000,-

60D hus = 8 000,-

 

Så kanskje jeg skal gå for en 60D. Det er 1000 mindre til opptikk, men det skal jeg da klare. Er snart jul så kan høre med kjæresten/mor og far om julegave med tanke på evt ekstra utstyr.

 

Men hvis man sier at det blir 60D, er det da en 18-135 som gjelder, eller kan man vurdere en Sigma 17 -70mm?

 

Dette blir som sagt tidligere et kamera primært brukt på fest osv, men med muligheter for ålreite bilder i skibakke og video.

Lenke til kommentar

550D hus + batterigrep = 7 000,-

60D hus = 8 000,-

Ikke den store forskjellen der ...

 

Men hvis man sier at det blir 60D, er det da en 18-135 som gjelder, eller kan man vurdere en Sigma 17 -70mm?

Jeg hadde den gamle 17-70mm (uten OS) og det var OK. Den nye skal være en del bedre. Så det er absolutt et alternativ til 18-135mm. Du får et mer lyssterkt objektiv; men kortere rekkevidde. Da må du nesten kjøpe et teleobjektiv etterhvert.

 

Dette blir som sagt tidligere et kamera primært brukt på fest osv, men med muligheter for ålreite bilder i skibakke og video.

Fest = ekstern blits i mine øyne. Så en 430EX II bør stå på gavelista.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det hadde vært et fint ønske.

Men hvis man tenker for den første vinteren nå. Hva tror du man har mest glede av som førse og eneste objektiv. 18-135mm eller 17-70.

 

Jeg tenker egentlig at 18-135 er best. På ski kan det gjerne bli litt avstander osv, så kanskje greit med lengde. Men hvordan er kvaliteten på disse 2 sett opp mot hverandre? Ser det er mange som er veldig fornøyd med det 17-70mm objektivet.

 

Og er det slik at man ikke kan zoome altfor langt når man filmer med disse speilrefleksene?

Lenke til kommentar

Men hvis man tenker for den første vinteren nå. Hva tror du man har mest glede av som førse og eneste objektiv. 18-135mm eller 17-70.

Det er egentlig hipp som happ.

 

Jeg tenker egentlig at 18-135 er best. På ski kan det gjerne bli litt avstander osv, så kanskje greit med lengde. Men hvordan er kvaliteten på disse 2 sett opp mot hverandre? Ser det er mange som er veldig fornøyd med det 17-70mm objektivet.

Selve bildekvaliteten tror jeg blir temmelig lik - hvis du nistirrer på bilder i 100%, og da i hjørnene, så er nok Sigmaen skarpere. Men da leter du etter forskjell. Sigmaen er mer lyssterk - det kan være en fordel på ettermiddagen/kvelden. C18-135mm's fordel er større rekkevidde. Det er vanskelig å velge det der.

 

Og er det slik at man ikke kan zoome altfor langt når man filmer med disse speilrefleksene?

Det må filmfolkene uttale seg om. Jeg kan ikke se at at det skulle være et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...