Gå til innhold

[LØST] Oppsett av partisjoner ved reinstallasjon av Ubuntu 7.10


Anbefalte innlegg

Jeg vil installere Gutsy på nytt fordi jeg kort sagt har en del problemer med den eksisterende Ubuntu-installasjonen 7.10. (mer om dette her, post #128 - #138)

 

For å gjøre dette har jeg nå startet opp LiveCD-en og dobbelklikka på "install"-ikonet på skrivebordet.

 

Hvordan skal jeg partisjonere de allerede partisjonerte partisjonene (bra formulert, eller hva)?

Altså, når jeg kommer til "Klargjør diskplass" under veiviseren for installasjonen, hva skal jeg gjøre for å erstatte den gamle Ubuntu-installasjonen, men samtidig bruke de samme partisjonene jeg brukte den første gangen jeg installerte Ubuntu?

 

Jeg får som kjent tre alternativer:

 

* Guided - resize IDE1 master, partisjon nr. 1 (hda1) and use freed space

* Veiledet - bruk hele disken

* Manuelt

 

(Hvis jeg velger det øverste alternativet må jeg angi "Ny størrelse på partisjon" med glidebryteren. Dette alternativet, pluss alternativet under er kanskje ikke relevant, da dette skaper nye partisjoner?)

 

Hvis jeg velger det nederste alternativet, Manuelt, kommer jeg til vinduet "Klargjør partisjon", og her er følgende partisjoner listet opp:

Device	Type   Mountpoint   Size	 Used
/dev/hda  *	  *			*		*
/dev/hda1 ntfs   /media/hda1  31453MB  27300MB
/dev/hda5 ntfs   /media/hda5  78452MB  77500MB
/dev/hda6 swap   *			485MB	0MB
/dev/hda3 ext3   /media/hda3  9649MB   7400MB

* = blankt felt

 

Redigert: Problem solved, fikk det til. Takk for hjelpen!

Endret av BorN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er klar over at Hardy (8.04LTS) er ute, og at det kanskje vil være den du bør innstalere? Med mindre du har en spesifikk grunn til å gjøre noe annet.

 

Velg manuelt, hvor du så sletter /dev/hda6 og /dev/hda3 (som er de to partisjonene som ble brukt til den forrige innstalasjonen). Deretter oppretter du en swap partisjon og en ext3 partisjon som mountes som /

Lenke til kommentar

Del: Hvor skal jeg kjøre kommandoen? I terminalen ved Alt+F2 (som ikke går ann uten å gjøre det via LiveCD-en), eller i terminalen med CTRL+ALT+F5 etter restart av PC-en (etter den oransje skjermen beskrevet i den andre tråden) ?

 

Red: NorthWave: Jepp, men 8.04 LiveCD-en er "broken", i motsetning til min 7.10 LiveCD. Jeg kan jo alltids prøve å brenne ut en ny 8.04 LiveCD, men det kan hende den ikke fungerer som den skal heller. Så tidsmessig sett tenkte jeg at det ble enklest å installere 7.10 via LiveCD, for deretter å oppgradere til 8.04 etterpå?

Endret av BorN
Lenke til kommentar
[...]

Velg manuelt, hvor du så sletter /dev/hda6 og /dev/hda3 (som er de to partisjonene som ble brukt til den forrige innstalasjonen). Deretter oppretter du en swap partisjon og en ext3 partisjon som mountes som /

Jess, det var et slikt svar jeg tenkte på :)

 

Men /dev/hda6? Skrivefeil for at du mener jeg skal slette NTFS-partisjonene /dev/hda5 og /dev/hda1 fra lista?

 

For så å erstatte /media/hda3 (og den blanke plassen for swap-partisjonen) med "/" ?

 

Sagt på en annen måte: Skal NTFS-partisjonene "slettes", mens ext3- og swap-partisjonene skal bli spesifisert til "/"?

 

(Post #4 ble redigert)

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Jeg satt opp partisjonene som jeg ville, men etter å ha trykt på installér-knappen, kommer følgende melding opp:

 

[b]Klarte ikke å laget et filsystem[/b]

Klarte ikke å opprette et ext3-filsystemet på partisjon #7 på IDE1 master (hda).

[OK]

Lenke til kommentar

Hadde disken montert, og avmonterte den. Men samme feilmelding dukker opp nå også. Hmm.

 

Edit: Etter å ha trykt på OK på feilmeldingen, kom jeg tilbake til steget "Klargjør installasjon" (steg 4 av 7). Ny feilmelding fulgte:

 

Partman failed with exit code 10. Further information may be found in /var/log/syslog. Do you want to try running this step again before continuing? If you do not, your installation may fail entirely or may be broken.
[quit] [continue anyway] [Try again]

 

Redigert: Løste problemene ved å boote LiveCD-en fra DVD-ROMen (og ikke fra CD-ROMen) ved å endre boot-innstillinger i BIOS. Som funka. Sikkert også fordi jeg ikke kjørte noen andre programmer enn installeringsveiviseren etter at systemet hadde blitt starta.

 

Nå gjenstår det å oppdatere Ubuntu fra 7.04 til 7.10, evt til 8.04.

 

Takker for hjelpen!

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...