Gå til innhold

Den store EIZO SX2761W tråden


OMyren

Anbefalte innlegg

Tenkte å starte en tråd for de som nå kjøpre / har en EIZO SX2761W. Dette er i utgangspunktet en meget dyr skjerm, som nå har ramlet mye i pris. Helt ned i under 6000. EIZO 27" Pris

 

Jeg har selv gjort en bestilling nå, og ting som gjør at jeg foretrekker denne, er:

 

* Er blitt meget billig etter hvert nå.

* S-PVA panel, oppløsning 1920 x 1200, som er en fin oppløsning. Ikke for stor/liten.

* Liker 16:10 formatet.

* 5 års garanti

 

Test finner dere bla. her: Test av SX2761W

 

Jeg skal hovedsaklig bruke den til bilde behandling. Men er sikkert fin til andre ting også. Håper på flere erfaringer her, etter hvert.

 

Mvh.

 

Øyvind

 

Når det gjelder innstillinger av skjermen, så er det flere som kan anbefale:

 

•lysstyrke 30%

 

•fargetemp 6500

 

•gain 1.8

 

Selv bruker jeg innstillingene fra PRAD testen:

 

Lysstyrke: 33%

Fargetemp: Off

Gamma 2.2

Gain: Rød 82%, Grønn 100%, Blå 85%

Endret av belsby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så kjekt!

Eg kjøpte akkurat den skjermen, og syns den tar seg godt ut på stuebordet heima ;-)

Den vipper lett rundt i ståande modus, og eg kjenner det frister å skaffa seg ein og kanskje to til (å ha alle i ståande format).

 

Gler meg til å lesa andre sine SX2761W-erfaringar i denne tråden!

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har lagt inn en bestilling hos MPX, så jeg kommer tilbake med mine erfaringer når denne er pakket ut :) Er helt "utrolig" hvor langt ned prisen har kommet. Virkelig mye for pengene.

 

-Kanskje du også kan fortelle litt om bildekvalitete, hvordan du oppfatter denne? Ser også på testen hos PRAD, at de har kalibrert skjermen,

 

-Har du testet ut disse kalibrerings data fra PRAD? Eller er skjermen fint kalibrert for bilde, direkte fra fabrikk?

 

-Ser på Prad, at de anbefaler 33% på lys styrke. Høres lite ut, eller?

Lenke til kommentar

Jeg ramlet faktisk inn på denne skjermen nå i forbindelse med et prissøk på Spyder3 Elite (skjermen bundles med Spyder3 Pro hos enkelte butikker).

 

Denne skjermen ser ut til å ha alt som jeg tidligere har ønsket av en god skjerm.. Skal lese testen på PRAD nå først. Det eneste jeg kanskje savner er HDMI/Displayport, istedenfor DVI/VGA.

 

Ser ut til å være et skikkelig kupp nå som den har kommet under 6000,-. Fantastisk!

 

EDIT: Etter å ha lest testen hos PRAD så ser det ut som skjermen dessverre ikke har helt gode farger (Hvis man ikke bruker Adobe fargespekter, men derimot sRGB). Dette er vel denne evige Wide gamut vs vanlig gamut diskusjonen som aldri tar slutt ;)

 

Tror allikevel jeg skal prøve en slik skjerm, også se forandring fra min nåværende billige Samsung TN skjerm på 23" og 1920x1080. Håper fargene skal bli bedre, samt at jeg slipper noe av dette baklyset som er relativt synlig i enkelte situasjoner på Samsungen. Det er også relativt dårlig synsvinkel på Samsung skjermen. Men alvorlig talt, for den prisen jeg fikk Samsungen for så var det uansett et kjempekjøp!

 

Bruker 1 stk PC skjerm og en 32" TV. Per i dag da som allerede nevnt en 23" 16:9 PC skjerm med 1920x1080. Tror overgangen til 27" og 16:10 blir ganske stor :)

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Testa den litt igår og førsteinntrykket er så langt bra. Jeg har den mellom 2 stk 24" Eizo med TN panel (S2401W tror jeg). Fargetonene er flere på 2761, så den gir et ganske anderledes bilde. Det er også forbausende lite etterslep til VA panel og være, så det går fint å spille på den.

 

Blir vel kanskje litt fotoredigering til helga så da blir en vel bedre "kjent" med bildet.

Lenke til kommentar

Fikk min Eizo SX2761WK for en uke siden, som jeg valgte etter retur av Dell U2711. Erfaringer så langt:

 

- Uakseptabel på analogt signal. Faktisk den dårligste LCD-skjermen jeg har sett på analog input. Kanskje har den muligheter for innstilling av skarphet, men jeg har ikke funnet noe sånt enda.

 

- Det digitale signalet gir sylskarp skrift og supert bilde.

 

- Skjermen må kalibreres, rett fra esken er den for skarp og ubehagelig. Du får et godt og behagelig allround-bilde ved å endre custom-profilen til lysstyrke 30%, fargetemp 6500, gain 1.8. Med dette oppsettet står den ikke tilbake på noe vis i forhold til andre skjermer uten wide gamut (testet side ved side med en klassisk 21" Nec S-PVA).

 

- Tungvint navigering i menyen. Men les bruksanvisningen, noen snarveier der.

 

- 1920x1200 på en 27" 16:10 gir et såpass stort bilde at selv litt svaksynte er fornøyd med skriften ved 96 dpi. Men tenk litt på at med en så stor skjermflate kan man ikke sitte så nær skjermen, da må du bevege hodet ubehagelig mye for å se hele skjermflaten.

 

- Fysisk er den stor, virker mye større og mer solid enn den nye Dell sin 27" (U2711). Designen er konservativ og nøytral. Pen å se på. Solid bygd. Står støtt. Du må ta ganske (veldig?) hardt i for å justere vinkel og høyde. Fordelen med det er at den blir sånn du har stilt den inn, den forskyves ikke i vanvare.

 

Konklusjon: En super skjerm forutsatt at du bruker digitalt signal og kalibrerer den litt.

Lenke til kommentar

Ser at denne skjermen har DVI inngang.

Går det greit å bruke en bærbar med HDMI utgang ved hjelp av en adapter?

Eller blir det et dårlig bilde?

 

Vurderer å kjøpe denne skjermen til bildebehandling.

 

 

Edit:

Går det ann å koble til en Xbox?

Er den brukbar for spilling?

 

Hovedbruken er bildebehandling, men det hadde jo vært kjekt å ha tven i fred når ungene skal spille på xboksen.

Endret av Jagular
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+7412534

Heisann

 

Er på utkikk etter ny PC og skjerm og synes SX2761w ser bra ut (god pris med 5761 hos dustinhome). Jeg var innom Fotovideo i Oslo (Norges beste butikk?) og sjekka ut Coloredge CG222w som bare virket helt rå. Sånn jeg skjönte er denne hardwarekalibrert og ikke software-kalibrert som Flexscan blant annet. Disse skjermene er best of the best og kan vise et meget vidt fargespekter (adobe RGB).

 

Men så kommer spm mitt:

 

Med studenkonto hos Dustinhome får jeg Eizo Cg222w for kroner 8252 kroner. Jeg hadde egentlig sett meg inn på sx2761w. Jeg har råd til å kjöpe Coloredge skjermen, men vil jeg merke forskjellen på disse skjermene. Er amatörfotograf som tar 50-100 bilder i uka med Nikon D300 og Olympus E450. Har til nå kun hatt enkle forferdelige skjermer med TN-panel. Sånn jeg tenker er at uansett hvem jeg velger av dem varer de nok såpass at jeg kan bruke de på den neste pcen jeg kjöper om 4 år eller noe.

 

Hva ville dere gjort? Noen som har begge skjermene og ser forskjell?

 

Jeg vil gjerne ha god opplösning da jeg også driver litt med videoredigering (80 % bilder og 20 % video) så 22" coloredge med 1680x1050 kan kanskje blitt litt lite? Eventuelt kan jeg skaffe en billig 24" som ekstraskjerm.

 

Det finnes en 24" Coloredge, men denne har jeg ikke råd til (ikke ennå i hvert fall:P). Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

CG har større etterslep og er derfor mindre egnet på spill/video enn SX'en. Den har derimot flere nyanser i stillbilder (mer "fargeriktig").

 

Jeg ville valgt SX'en grunnet størrelse og oppløsning, fotoredigeringen vil bli enklere på den selv om du kanskje mister noen fargenyanser i enkelte motiver.

 

Uansett, med de prisene du får er begge gode kjøp.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

CG har større etterslep og er derfor mindre egnet på spill/video enn SX'en. Den har derimot flere nyanser i stillbilder (mer "fargeriktig").

 

Jeg ville valgt SX'en grunnet størrelse og oppløsning, fotoredigeringen vil bli enklere på den selv om du kanskje mister noen fargenyanser i enkelte motiver.

 

Uansett, med de prisene du får er begge gode kjøp.

Dette er faktisk ikke helt korrekt, det er ikke så mye at du mister farger med den billige, som at du får for mye farger på den dyre.

 

Alt utstyret ditt er nok laget for sRGB, så du vil ikke ha noe å tjene på en wide-gamut skjerm.

Lenke til kommentar

Hei

 

Nå har jeg endelig fått sett litt på min nye Eizo 21SX61WK. Førsteinntrykket er veldig bra, brøvde innstillingene som ble beskrevet lengre opp i tråden, der en endrer på gain tol 1,8 og lys til 30%, og 6500K Dette ble bra, men i mine øyne litt lite hvitt, og en toning mot rødt. Jeg prøvde så å bruke innstillingene som er beskrevet i testen fra Prad, og disse innstillingene ga meg ett bilde som jeg er meget godt fornøyd med. Bildet på skjermen er meget skarpt, og gjengir detaljer i bildet som var umulig å kunne se på TN skjermen som jeg hadde før. skjermen er selvfølgelig koblet opp mot DVI, men har bare en laptop med ATI 3200 HD skjermkort + docking. Liker også størrelsen på bildet, samt formatet som er 16:10. Kommer tilbake med mere etter hvet.

Lenke til kommentar

Fikk min Eizo SX2761WK for en uke siden, som jeg valgte etter retur av Dell U2711. Erfaringer så langt:

 

- Uakseptabel på analogt signal. Faktisk den dårligste LCD-skjermen jeg har sett på analog input. Kanskje har den muligheter for innstilling av skarphet, men jeg har ikke funnet noe sånt enda.

 

- Det digitale signalet gir sylskarp skrift og supert bilde.

 

- Skjermen må kalibreres, rett fra esken er den for skarp og ubehagelig. Du får et godt og behagelig allround-bilde ved å endre custom-profilen til lysstyrke 30%, fargetemp 6500, gain 1.8. Med dette oppsettet står den ikke tilbake på noe vis i forhold til andre skjermer uten wide gamut (testet side ved side med en klassisk 21" Nec S-PVA).

 

- Tungvint navigering i menyen. Men les bruksanvisningen, noen snarveier der.

 

- 1920x1200 på en 27" 16:10 gir et såpass stort bilde at selv litt svaksynte er fornøyd med skriften ved 96 dpi. Men tenk litt på at med en så stor skjermflate kan man ikke sitte så nær skjermen, da må du bevege hodet ubehagelig mye for å se hele skjermflaten.

 

- Fysisk er den stor, virker mye større og mer solid enn den nye Dell sin 27" (U2711). Designen er konservativ og nøytral. Pen å se på. Solid bygd. Står støtt. Du må ta ganske (veldig?) hardt i for å justere vinkel og høyde. Fordelen med det er at den blir sånn du har stilt den inn, den forskyves ikke i vanvare.

 

Konklusjon: En super skjerm forutsatt at du bruker digitalt signal og kalibrerer den litt.

 

Er litt nyskjerrig på hvorfor Dell skjermen ble returnert. Hva var det du ikke likte med denne, sammenlignet men Eizo'en eks.?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kommer til å følge med på denne.

Du må da følge veldig nøye med de nærmeste ukene. Det er nemlig restlagerene som selges (billigere) nå, skjermen lages ikke lenger av Eizo.

Lenke til kommentar

Då fekk eg justert min skjerm til:

  • lysstyrke 30%
  • fargetemp 6500
  • gain 1.8

Det blei ganske mykje betre,

 

Kan trådstartar prøva å informera om dette i første post?

 

Til deg som har denne skjermen: Installerte du noko frå dei medfølgande CDane? Kvifor eller kvifor ikkje? Og Installerte du PhotoStudio9-programmet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Installerte du noko frå dei medfølgande CDane?

Nei, (men skjermstyringsvertøyet til Eizo var allerede innstallet).

[quote name='hemo' date='26. mars 2010 - 23:30' timestamp='1269642636'

Kvifor eller kvifor ikkje? Og Installerte du PhotoStudio9-programmet?

Nei, bruker annen software til fotoeditering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...