Gå til innhold

Bildekritikk: Retningslinjer og informasjon (ny pr 11/7 2008)


Anbefalte innlegg

RETNINGSLINJER - Les disse før du poster!

 

Velkommen til bildekritikken. Her legger du ut bilder som du selv har tatt og ønsker kritikk på. Det kan være kritikk på komposisjon, bildebehandling eller andre ting som du er usikker på.

 

Hvordan legge ut bilder

  • Bilder som legges ut skal være bilder du ønsker kritikk på, ikke først og fremst skrytebilder.
     
     
  • Si gjerne noen ord om hva du ønsker kritikk på; om det er komposisjon eller bildebehandlingsteknikk.
     
     
  • Legg bare ut bilder du selv har tatt. Du er underlagt åndsverksloven og vil holdes ansvarlig dersom du legger ut noen andres bilder.
     
     
  • Bildet som du ønsker kritikk på, skal legges inn som vedlegg i posten din. Linking til bilder som ligger på andre host-er er ikke tillatt. Dette gjelder også img tags til bilder som ligger på en annen host.
     
     
  • Du skal helst ikke legge ut mer enn ett bilde av gangen. Vår erfaring er at hvis du legger ut mange bilder på en gang blir det for mye å ta stilling til og man hopper lett over tråden.
     
     
  • Du kan legge ut to eller tre bilder på en gang når det er en viss sammenheng mellom dem. For bildeserier er det egne regler.
     
     
  • Du kan ikke starte flere enn to bildekritikktråder per dag.
     
     
  • Bildet skal ikke være større enn 1280 piksler i den lengste retningen.
     
     
  • Det skal komme klart frem av emnetittelen at det dreier seg om en bildekritikktråd. Dette gjøres enklest og best ved å starte emnetittelen med "BK:" eller "Bildekritikk:", men også andre måter å gjøre det klart på vil bli godtatt. Dette er fordi mange brukere ikke ser forumkategorien når de går inn i hver enkelt tråd, fra steder som bla. Akams forside.
     
     
  • Det presiseres at alle vanlige retningslinjer og regler for forumet også gjelder her. Dette inkluderer tre-ords-regelen og andre krav til emnetittel. Bildetittelen kan imidlertid være hva som helst som ikke strider mot norsk lov.
     
     
  • Legg gjerne ved EXIF informasjon som lukkertid, blender, brennvidde og ISO.
     
     
  • Husk at det ofte kan være lurt å skrive noe om hva du ønsker bildet skal formidle eller stille spørsmål om, slik at andre kan vurdere hvor godt bildet gjør nettopp dette for dem.

For hjelp om hvordan legge ut bildene som vedlegg, ta en titt i tråden Bildekritikk: Hvordan legge inn bilder

 

 

Bildeserier

  • Hvis du har laget en bildeserie der det er en sterk sammenheng mellom bildene, marker tråden som bildeserie. F.eks. ved å angi antall bilder i firkantklammer.
     
     
  • En god bildeserie har ikke flere bilder enn strengt tatt nødvendig - husk at en bildeserie ikke er bedre enn det svakeste bildet i den. 3 til 5 bør normalt holde, men flere vil godtas om det finnes en god nok grunn til det.
     
     
  • I og med at serien skal kritiserer som en helhet bør man ofte velge en litt mindre størrelse på bildene, f.eks. 1024 piksler på lengste side.

 

Hvordan gi kritikk

  • Alle har rett til å si hva de mener om bildet, så lenge det er begrunnet. Man skal ikke trenge å være ekspert for å slippe til.
     
     
  • Kritikken skal være konstruktiv - altså inneholde informasjon om hva du liker/misliker, og hvorfor.
     
     
  • Kritikken skal gå på bildet og ikke personen som har tatt bildet.
     
     
  • Hvis det eneste tilbakemeldingen du har, er at du liker eller ikke liker bildet; så kan du si det. Men vær høflig og prøv si noen ord om hvorfor du liker det eller ikke. Om ikke helt vet hvorfor, så kan du godt si det.
     
     
  • Er du ny når det gjelder bildekritikken, så begynn gjerne med ta en titt i gamle BK tråder. Da får du litt innblikk i hvordan vi har det i denne delen av forumet.
     
     
  • Ta et bilde for det det er. Med mindre annet er sagt, gå ut i fra at bildet presenteres akkurakt slik fotografen ønsker å presentere det. Ikke kritiser bildet på grunnlag av hvordan DU ville tatt det, men på grunnlag av hvor godt bildet utfyller sin funksjon.
     
     
  • Husk på at kritikk som er interessant ikke nødvendigvis trenger å være teknisk og dreie seg om bildekvalitet, detaljer, og så videre. Kommentarer om formidling, komposisjon, negativt rom, kommunikasjon med den som ser bildet, og så videre, er ofte minst like interessant, og minst like viktig.

 

Hvordan motta kritikk

  • Det er viktig at du ikke tar kritikken personlig. Som alltid, skal upassende oppførsel rapporteres.
     
     
  • Les kritikken nøye, og prøv å forstå hva kritikeren mener. Det er ikke noe krav at du skal være enig.

 

Til slutt

Disse reglene er til for å gjøre bildekritikken mest mulig nyttig og oversiktlig. Hvis man ønsker å følge en tråd om bildekritikk, så vil den være lite interessant hvis de fleste innleggene egentlig ikke sier noe som helst.

 

Vær så snill å ta tjenesten seriøst; slik at vi alle får ha glede av bildekritikken.

 

Lykke til!

 

PS!

Disse retningslinjene ble sist oppdatert 11/7 2008 kl 12:26 og erstatter de gamle, som finnes her.

 

EDIT: La til "Det presiseres at alle vanlige retningslinjer og regler for forumet også gjelder her. Dette inkluderer tre-ords-regelen og andre krav til emnetittel. Bildetittelen kan imidlertid være hva som helst som ikke strider mot norsk lov."

Endret av Aetius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ser meget bra ut. Er det mulig å forandre farge på emnetittelen til rødt? Da kan i alle fall ingen si at den er anonym. Jeg foreslår følgende emnetittel:

 

RETNINGSLINJER - Les dette før du legger ut bilder.

 

Da kan regelbrudd ikke kunne forsvares som annet enn slurv og latskap.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva menes med at det ikke er lov å legge ut "skrytebilder"? Er det sånn at om man endelig har tatt et veldig bra bilde, så skal man ikke legge det ut her på forumet? At om man tror at ingen finner noe å negativt kritisere så er bildet ulovlig her inne? Jeg syns dette er like dustete som forumsvar om at man må google det man lurer på. Hva er poenget med forumet da? Er det å lære opp amatørfotografer ved å fortelle dem hva de gjør feil, eller er det ett sted å modnes som forumdeltaker før man sendes videre til f.eks. foto.no eller fotopia, om bildene blir gode etterhvert? Har dere tenkt på at om man er helt nybegynner så ser det meste perfekt ut? Kameraet spyr ut perfekte bilder av mors blomster og naboens katt, iallefall sammenlignet med mobilen som vekket interessen for foto. Egentlig er det også skrytebilder. Se så fint bilde, mitt første med dSLR.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det. Men tenk gjennom det som står der. Det ser jo litt dustete ut? Skrytebilder?

 

hva med feks;

Bilder som legges ut skal være bilder du ønsker kritikk på, f.eks. bilder du selv syns er litt spesielle.

 

eller

Bilder som legges ut skal være bilder du ønsker kritikk på, f.eks. bilder du selv er fornøyd med.

 

eller kanskje?

Bilder som legges ut skal være bilder du ønsker kritikk på, det trenger ikke være skrytebilder men kan godt bare være bilder du selv er litt mer fornøyd med eller bilder du selv syns er litt spesielle.

 

Eller ingen av dem men noe annet. Bare det ikke kan misforstås som at dette er ett B-forum der skrytebilder ikke er tillatt.

Lenke til kommentar
Eller ingen av dem men noe annet. Bare det ikke kan misforstås som at dette er ett B-forum der skrytebilder ikke er tillatt.

Problemet er vel heller det at det er en del brukere som legger ut en 5-10 bilder de synes er bra, og som er uten nsammenheng, for å vise "se hvor flink jeg er". Noe de i tillegg ikke er ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Bare det ikke kan misforstås ..

Problemet er vel heller det at det er en del brukere som legger ut en 5-10 bilder de synes er bra, og som er uten nsammenheng, for å vise "se hvor flink jeg er". Noe de i tillegg ikke er ...

 

Tom

Joda, jeg skjønner det også. Men poenget er at det ikke betyr så veldig mye hva jeg skjønner. Det jeg mener er at det er viktig å tenke på hvilke signaler man sender til nye brukere når man først skal ha retningslinjer. Altså så mener jeg at man kanskje ikke bør skrive noe om at man må legge ut sånn og sånn slags bilde.

 

Også er jeg litt overrasket over at jeg ikke tidligere har langt merke til hvor rart det egentlig ser ut at man blir fortalt at i bildekritikken så skal man legge ut bilder man vil ha kritikk på. Det er ikke sånn at jeg ikke forstår grunnen til at det står der i tilfelle noen får lyst å fortelle meg det. Men for nye brukere så kan det se ut som om ledelsen i Akam tror folk flest er idioter. De gangene noen misforstår og legger ut bilder de ikke vil ha kritikk på kan man være rimelig sikker på at det henvises til galleriet rimelig kjapt. Man trenger jo ikke se på bildekritikken som ett isolert sted på fotoforumet? Om det er sånn at retningslinjene er satt punktum finale så er jo det greit nok for meg. Jeg vet jo også grunnen til at dette ble oppdatert før de nye endelig ble skrevet av Aetius.

Lenke til kommentar
Om det er sånn at retningslinjene er satt punktum finale så er jo det greit nok for meg. Jeg vet jo også grunnen til at dette ble oppdatert før de nye endelig ble skrevet av Aetius.

Nå er det strengt tatt jeg som skrev utkastet til de nye reglene, med feedback fra en del brukere, basert på diskusjoner vi hadde. Aetius har foretatt korrektur og lagt til et par punkter jeg hadde glemt. Så det e vel jeg som skal ha kjeften ...

 

Disse retningslinjene er ikke hugget ut i stein, og kan modifiseres hvis det er generell konsensus om en regel er dum.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Nei, du misforstår. Det jeg mener er at i de gamle retningslinjene så var det jo fullstendig kaos før de ble oppdatert.

Jeg var vel selv med på diskusjonen rundt utkastet du skrev og mener ikke å kjefte på noe eller noen, men jeg mener allikevel at dette er temaer som fortjener oppmerksomhet. Og det er selvfølgelig lov å være uenig i diskusjonen. Det er også greit å skifte meninger i en diskusjon om nye argumenter dukker opp i hodet på en eller annen måte?

Lenke til kommentar

Slik å forstå. Det er klart at man må kunne endre mening underveis.

 

Jeg selv synes ikke det er et så stort problem det punktet med skrytebilder. Hadde det vært det, så ville en eller fler av ferskingene klaget sin nød. Det som faktisk er et større problem, er det faktisk virker som om forumbrukerene fortsatt ikke gidder å lese retningslinjene og følge de. Selv ikke de som har vært her en stund gidder å oppdatere seg; virker det som. Gjelder selvfølgelig ikke alle, men litt for mange.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg ville gentlig inn her for å legge inn noen malte bilder jeg fant på ei nettside, men etter å ha lest retningslinjene, skjønner jeg at det er ikke det som er poenget med Bildekrittik.

 

Jeg synes retningslinjene er gode jeg, har ingenting å klage på. Punktet om at alle skal ha like stor rett til å gi tilbakemelding på et bilde, at man ikke trenger å være ekspert for å si noe om det synes jeg var bra. Er jo fint at alle kan få prøve seg.

Greie regler, enkelt å forstå, og utfyllende synes jeg :thumbup:

Ville bare si det :)

Lenke til kommentar

Jeg vil også rette en takk til deg, The_Unfrogiven, at du faktisk tok deg tid til å lese rettningslinjene. Det er er desverre utrolig mange som klarer å overse det faktum at bildekrittikken har sine egne regler. Selv om det er en rimelig stor og tydelig treksbosk som foklarer dette på en grei måte ...

 

Håper du finner noen bilder som du selv har tatt og har lyst å dele med oss.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...