Gå til innhold

Ubuntu 8.04 oppdateres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Canonical har idag lansert Ubuntu 8.04.1, en oppdatert utgave av distribusjonen som inneholder over 200 endringer som fikser feil og forbedrer sikkerheten i systemet.

Er det bare du som er litt sent ute Skinney, eller kom 8.04.1 faktisk først til Kubuntu?

 

Bare lurer siden jeg lastet ned og installerte Kubuntu 8.04.1 for 4 dager siden. Har ikke brukt den nok til å hverken kunne skryte eller klage over noe, men installasjon gikk i alle fall helt upåklagelig. :)

Lenke til kommentar

Her er en lokal lenke som oftest er bedre for oss: ftp://ftp.uio.no/linux/ubuntu-iso/8.04/

 

Jeg er forøvrig en av dem som har ventet med å oppgradere til denne versjonen kom. Det var alt for mye feil i 8.04 da den ble lansert. Noen av oss forsøkte forgjeves å oppfordre Canonical til å fikse flere feil først, men vi snakket for døve ører.

 

Denne ignoransen illustreres veldig tydelig av følgende eksempel:

 

Bønn: "Please consider delaying Ubuntu "Hardy Heron" until more bugs are fixed."

 

Svar: "Thank you for your [..] concerns about 8.04 being released before all it's bugs are fixed."

 

(min utheving)

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg grenseløst over at den skal ha passorder mitt hver eneste gang den skal koble til et trådløs nettverk, og at jeg må "sikkert frakoble" USB-penner fra Windows før Ubuntu vil ha den. Og jeg klarer heller andri å taste inn den lange, kompliserte kommandoen den ber meg taste for å "mounte" den (den kan heller ikke kopieres/limes inn). Det er egentlig bare bagateller som får meg til å vri meg i håret men det er likevel nok til at jeg ikke egentlig vil anbefale det videre.

Lenke til kommentar
Hvis du unngikk den nyeste utgaven av Ubuntu grunnet vesentlige feil, så vil du kanskje prøve igjen.

 

Les mer

 

@Skinney: Fint! Hva med en "what`s new" liste? Spesifikt lurer jeg på om de har ordna alt krøllet med RT2X00 driveren.

 

 

@Fruktkake: Du trenger en pakke som heter gnome-keyring-manager. Du starter den og legger en entry for den trådløse tilkoblingen med passord. Problem solved :)

 

Du vil ikke trengt å avmontere usb-disken din med det skriptet hvis ikke Windows hadde laget et filsystem som er lite brukervennlig for andre OS. Mulig du kan teste EXT3. Du trenger en EXT3-driver for windows da :)

Lenke til kommentar

Hvis du går inn på network -> windows network -> workgroup -> hostname får man nå opp bildet hvor man skal skrive inn username/password på sharen?

 

Jeg sliter fremdeles med at jeg må skrive inn smb://min-pc/sharenavnet - Jeg må altså *vite* navnet på sharen for å få den opp. Fungerer ikke å bare gå inn på maskinen og få opp liste av shares. Fungerte fint i 7.10, men forsvant i 8.04 :(

Lenke til kommentar
Canonical har idag lansert Ubuntu 8.04.1, en oppdatert utgave av distribusjonen som inneholder over 200 endringer som fikser feil og forbedrer sikkerheten i systemet.

Er det bare du som er litt sent ute Skinney, eller kom 8.04.1 faktisk først til Kubuntu?

 

Bare lurer siden jeg lastet ned og installerte Kubuntu 8.04.1 for 4 dager siden. Har ikke brukt den nok til å hverken kunne skryte eller klage over noe, men installasjon gikk i alle fall helt upåklagelig. :)

 

Er nok bare jeg som er treig er jeg redd. Skrev artikkelen igår ettermiddag, men (K)(X)Ubuntu 8.04.1 var tilgjengelig allerede på Torsdag hvis jeg ikke tar helt feil. Skjer ting i ferien vett ;)

Lenke til kommentar
Hvis du unngikk den nyeste utgaven av Ubuntu grunnet vesentlige feil, så vil du kanskje prøve igjen.

 

Les mer

 

@Skinney: Fint! Hva med en "what`s new" liste? Spesifikt lurer jeg på om de har ordna alt krøllet med RT2X00 driveren.

 

 

@Fruktkake: Du trenger en pakke som heter gnome-keyring-manager. Du starter den og legger en entry for den trådløse tilkoblingen med passord. Problem solved :)

 

En "what's new" liste er kanskje ikke så dumt, men er ikke akkurat morsomt å bla gjennom over 200 endringer og plukke ut de største forandringene :p Du finner likevel en "whats new" liste i kilden min.

 

@Fruktkake: Når det gjelder Network Manager, som spør etter et eget passord når du kobler til et sikret nett, så er du ikke nødt til å skrive inn et passord. Passordet kan være blankt og da logges du inn på det trådløse sikre nettverket automatisk hver gang du starter maskinen.

Lenke til kommentar
Er nok bare jeg som er treig er jeg redd. Skrev artikkelen igår ettermiddag, men (K)(X)Ubuntu 8.04.1 var tilgjengelig allerede på Torsdag hvis jeg ikke tar helt feil. Skjer ting i ferien vett ;)

Ok, jeg klager ikke altså, er bare litt nyskjerrig av natur. ;)

Var nokså tilfeldig at jeg ikke fant Kubuntu alternate cd'n min, så da så jeg til min glede at det var en litt nyere versjon jeg fikk når jeg måtte laste ned på nytt.

 

tacomodo Lagt til I dag, 14:11

Hvis du går inn på network -> windows network -> workgroup -> hostname får man nå opp bildet hvor man skal skrive inn username/password på sharen?

 

Jeg sliter fremdeles med at jeg må skrive inn smb://min-pc/sharenavnet - Jeg må altså *vite* navnet på sharen for å få den opp. Fungerer ikke å bare gå inn på maskinen og få opp liste av shares. Fungerte fint i 7.10, men forsvant i 8.04

Jeg syns det er litt snodig at du sliter med dette i Ubuntu, for jeg gjør jo så og si ikke annet om dagen enn å installere Linux, for å så få det (så langt det er mulig) til å sameksistere med Windows greiene mine. Senest for 4 dager siden og 8.04.1, men da riktignok Kubuntu. Og altså i nettverk med Vista/ XP, og Linux.

Men jeg gjør et par grep for å få det til å virke slik jeg ønsker, og uten passord.

 

På Vista maskiner: på med deling av fellesmappe, fildeling, og av med passordbeskyttet deling.

 

På (K)Ubuntu endre litt på smb.conf (sudo gedit /etc/samba/smb.conf)

 

Under global endre

workgroup = workgroup

til

workgroup = min-arbeidsgruppe

Da slipper jeg å se workgroup som en nettverksplassering, siden jeg ikke har noen Windows arbeidsgruppe som heter ”workgroup”.

 

Under Authentication ender jeg dette

; security = user

til

security = share

Dette for å slippe å få opp dialog om brukernavn/passord fra Windows til Linux.

Og thats it.

 

Dette har jeg gjort i alle fall 5 ganger, og med 4 forskjellige maskiner siden 8.04 kom ut. (Med enten Ubuntu eller Kubuntu), og kommer da rett inn på mappene på mine Windowsmaskiner ved å gå network -> windows network -> min-arbeidsgruppe. Og for øvrig det samme andre veien, uten å skrive noe sti, navn, eller passord på noe som helst.

Så jeg lurer på om det har skjedd noe med konfigurasjonen på enten Windows eller Linux hos deg jeg altså. Ellers må det være en feil som rammer veldig snevert, eventuelt jeg har veldig flaks.

 

I mangel på inngående kunnskap lever jo jeg etter prinsippene "prøve og feile", og ”minor problem –restart, major problem –reinstall”, men det finnes jo mange flinke folk som kanskje kan hjelpe deg hvis reinstall er litt voldsomt. (Og restart ikke gjør susen :closedeyes: )

 

Nevner bare alt dette fordi jeg får en liten snikende følelse av at du kanskje sitter å venter på en fiks som aldri kommer. Har i min relativt korte tid med Linux brent meg litt på det fenomenet selv, med TV bilde som bare var svada, og reinstall på den skånsomme måten (altså beholde alt annet enn ./. ) hjalp ikke heller slik at konklusjonen ble at det måtte være ATI driveren (som jo har vært kjent som en smule dårlig og lunefull). Men etter en reinstall av hele disken ble det faktisk i orden. Jeg vet ikke sikkert hvorfor, men antar det er noe config, codec, eller et eller annet grafikkrelatert som ligger utenfor root partisjonen, og som var roten til problemet i det tilfellet.

 

Hvis du derimot mener alt er prøvd, får vi jo bare håpe det kommer en fiks snart... :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
det er veldig knotete å koble til bluetooth utstyr i ubuntu føler jeg, det er ikke umulig men lite brukervennlig, prøvde en lang stund å koble til bluetooth musa mi :)

 

Er helt enig her. Bluetooth er ikke brukervenlig i Linux enda. Jeg prøvde å få opp et bluetooth hodesett som viste seg å bli velig vanskelig. Og når jeg met tid og stunder fikk koblet det til var det veldig vanskelig å få lyden til å komme riktig inn i PulseAudio systemet. Så til slutt endte jeg opp med et hodesett som ikke fungerte men jeg vet ikke om det er et bluez problem eller et PulseAudio problem...

 

Til informasjon så knotet jeg lenge i Windows XP også, men jeg har ikke prøvd med nye Bluetooth drivere. I vista var det oppe og gikk på under minuttet.

Lenke til kommentar

Skulle virkelig ønske de kunne fikse denne bugen som har vært der fra Ubuntu 7.10. Når jeg prøver å sette volumet opp og ned med taster på lap-top eller på USB-headset, går den bare helt bananas. Hadde ikke det problemet i 7.04.

 

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/g...dia/+bug/148181

 

Workaround har vært å bruke Alsamixer i terminal, men det er i bunn og grunn ganske håpløse i forhold til å bruke knappene på headsettet.

 

I tillegg er heller ikke denne bugen under fikset ennå. Grunnen til at jeg får feilmeldingen, som jeg fant ut forrige gang ved å søke Google, er at jeg ikke har logget ut og inn. Greit nok, men hvorfor får jeg ikke beskjed om det? Det er sånne ting som gjør at (Ubuntu) Linux kan virke uprofesjonelt.

 

samba.png

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...