Gå til innhold

How-to: Fjerne SecuROM i XP og Vista!


Anbefalte innlegg

LINK: Liste over spill med nyere versjoner av SecuROM

LINK: Diskusjon rundt SecuROM og hvorfor de nyere versjonene kan være farlig!

 

For de som ikke har fått med seg hva SecuROM er, er det kanskje på plass med en liten introduksjon. SecuROM er et digital rights management-program av Sony. EA Games har ganske nylig tatt ibruk dette programmet (følger blant annet med Bioshock og Spore Creature Creator), som forøvrig både de og Sony hevder er helt ufarlig og et gode for forbrukerne. Men så har også Sony blitt avslørt for å legge rootkit inn på CD-ene de gir ut, noe som burde gi et klart signal om hva SecuROM egentlig er.

 

Teknisk kyndige har nemlig funnet ut at denne programvaren slett ikke er så ufarlig Sony sier. Den kan nemlig samle privat informasjon fra datamaskinen din, forhindre deg i å lage 1:1 (en til en-kopier) av DVD-er og CD-er, samt deaktivere funksjoner i brenneren/brenne-programmet ditt. Ikke nok med det, SecuROM utgjør også en sikkerhetsrisiko da andre rootkits og virus kan gjemme seg bak den, og slik bli usynlig for antivirus-programvaren din.

 

Det lureste du kan gjøre er med andre ord å fjerne denne DRM-rookit-en. Men for en mindre tech-savvy gamer kan dette være vanskelig uten litt hjelp. Så her følger en enkel guide for de av dere som er så uheldige å ha fått SecuROM på maskinen. Legg forøvrig merke til at dersom du starter eller innstallerer spill som benytter seg av SecuROM, vil SR innstallere seg på nytt igjen. Oppfordrer også til å ta del i diskusjonen om SecuROM her.

 

 

Framgangsmåte:

 

Etter mye om og men, og en en god porsjon googling fikk jeg fjernet SecuROM fra maskinen min som kjører Vista 64 bits. Viste seg å være en relativ lett affære når jeg bare hadde fått satt meg inn i de forskjellige løsningene som finnes på problemet. Guiden gjelder for både XP og Vista 32/64 bits. Min framgangsmåte ble som følger:

 

1. Last ned RegDelNull

2. Legg RegDelNull.exe i C:\

3.Gå inn på registeret (Windows-knappen + r, for så å skrive regedit i tekstfeltet og trykke OK)

4. Finn så SecureROM i registeret

 

Jeg fant programmet på følgende steder:

 

HKEY_USERS\S-1-5-21-821292423-140985444-2975452153-1000\Software\SecureROM

HKEY_CURRENT_USER\Software\SecureROM

 

Notis: Register-adressene/nøklene kan være noe forskjellige på din maskin. Høyreklikk på SecuROM-mappen og kopier nøkkelnavn gir deg det nøkkelnavnet/-adressen du må bruke.

 

5. Start Windows Commandpromt (Windows-knappen + r, skriver så cmd og trykker OK)

6. Skriv så "CD C:\" (Uten hermetegn, tror ikke dette trinnet er nødvendig, men gjøre det alikevel)

7. Skriv C:\regdelnull og paster første register-adressen og ender opp med:

 

C:\regdelnull HKEY_USERS\S-1-5-21-821292423-140985444-2975452153-1000\Software\SecureROM

 

Trykk enter og svar "y" (yes) når den spør om du vil slette. Gjør det samme med andre adressen. Selv fikk jeg ikke neo spørsmål om å slette da, merkelig nok.

 

8. Start regedit på nytt (se punkt 3) og slett SecuROM-mappene manuelt for å være sikker på at alt er vekke

9. Gå inn på kontrollpanel -> Utseende og personalisering -> Vis skjulte filer og mapper

10. Hak av for "Vis skjulte filer og mapper"

11. XP: Gå inn på "C:\Documents and setting\"din bruker"\Programdata\SecuROM" og slett SecuROm-mappen med shit + delete-tastekommandoen.

Vista:Gå inn på "C:\Users\"Dittbrukernavn"\AppData\Roaming" og slett SecuROM-mappen med shit + delete-tastekommandoen.

 

Mange vil nok få problemer med å slette to av filene ("ЃϵϳЅЂϿϽϯІχϯπρϴϱЄϱЃϵϳЅ og ЃϵϳЅЂϿϽϯІχϯπρЂϻϵЉЃϵϳЅ") i SecuROM-mappen under Roaming/programdata. For de av dere som har 32 bits Windows XP/Vista finnes det et program som lar deg slette slike filer. Dette heter Unlocker og kan lastes ned her.

 

Eventuelt kan du fjerne filene ved å skrive følgende i ledetekst (administrator):

 

XP: DEL "C:\Documents and setting\"din bruker"\Programdata\SecuROM*"

Vista: DEL "C:\Windows.old\Users\AppData\Roaming\SecuROM\UserData\*"

 

12. Til slutt sjekk at Steam, EA-downloader og eventuelle andre programmer/spill som benytter seg av SecuROM ikke står på automatisk oppstart, og restarte maskinen. Sjekk at alle SecuROM-filer fortsatt er vekke.

 

Edit: Dersom du starter eller innstallerer et spill med SecuROM-drm vil det innstallere på nytt igjen. Du vil dermed ikke kunne kjøre spillene som benytter seg av denne rootkit-drm-en uten at den innstalleres igjen. Finnes løsninger for å omgå at SecuROM aktiveres, men er mer usikker på om det finnes noen som gjør at den ikke blir innstallert i det hele tatt. Men det skal ikke diskuteres her på forumet da det bryter med reglene for piratkopiering. wink.gif

 

Endringer:

 

01.07.08: Rettet feilinformasjon om registernøkler i XP, takk til SabreWulf

30.06.08: Guiden gjelder nå også for XP

30.06.08: La til informasjon om XP's mappestruktur. Takk til Ronaldi

27.06.08: La til alternativ måte å slette beskyttede SecuROM-filer, spesiell takk til Fresh Prince

27.06.08: Rettet skrivefeil, takk til Eirik?

25.06.08: La til informasjon og link til programmet Unlocker

24.06.08: Glemte å linke til RegDelNull, link er nå på plass

24.06.08: Endret syntaks/skrive-måte slik at den blir mer som en guide

24.06.08: La til lenker til relaterte tråder.

24.06.08: La til notis om nøkkelnavn og forskjeller fra maskin til maskin

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm. Har du husket å hake av for alternativet vis skjulte filer og mapper i kontrollpanelet?

 

Du løste det ser jeg. Så da....

 

Hmmm, det problemet har ikke jeg møtt på. Prøvd å kopiere RegDelNull.exe på nytt inn i C:\? Er du sikker på at det er riktig register-adresse du har tastet inn? Hos meg fikk jeg ikke nevnte feilmelding. Så vet ikke helt hva som skulle være galt egentlig.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Grumble. Jeg fikk fjernet registry-nøklene, men det er to filer som lå i den skjulte Securom-mappen under Appdata/Roaming som jeg ikke får fjernet. Filene bærer de informative navnene ЃϵϳЅЂϿϽϯІχϯπρϴϱЄϱЃϵϳЅ og ЃϵϳЅЂϿϽϯІχϯπρЂϻϵЉЃϵϳЅ , inkludert en blank på slutten, ja. Jeg kan flytte og gi nytt navn til mappen de lå i, men selve filene får jeg ikke gjort noe med. Hvis jeg prøver å slette dem, får jeg beskjed om at de ikke eksisterer ("Finner ikke dette elementet, kontroller plasseringen" osv.) - noe jeg ikke helt ser for meg stemmer, siden de tross alt er der.

 

Nå har jeg prøvd fremgangsmåten her, og mens den i følge cmd-vinduet skal ha fungert, forandret det ingenting.

 

Oppdatering: SUCCESS ACHIEVED.

 

Jeg er åpenbart ikke den eneste som har hatt problemer med disse filene. Løsningen viste seg å være litt freeware fra andre som har sett seg lei på kunstige hindringer i Windows. Etter å ha låst opp og myrdet i vei litt, fikk jeg omsider slettet faenskapet.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Er det noen kjapp måte å finne ut om man har det?

 

Battlefield 2 er vel det nyeste, kjøpte spillet jeg har. Crysis er det siste. (Legg merke til at det ikke er kjøpt). Et kjapt søk viser en mappe kalt SecuROM, uten noen filer som jeg kan se i seg. Har ikke opplevd noe ondartet fra maskinens side i det siste dog...

 

Kronglete innlegg, men dere skjønner. Binko!

Lenke til kommentar
Grumble. Jeg fikk fjernet registry-nøklene, men det er to filer som lå i den skjulte Securom-mappen under Appdata/Roaming som jeg ikke får fjernet. Filene bærer de informative navnene ЃϵϳЅЂϿϽϯІχϯπρϴϱЄϱЃϵϳЅ og ЃϵϳЅЂϿϽϯІχϯπρЂϻϵЉЃϵϳЅ , inkludert en blank på slutten, ja. Jeg kan flytte og gi nytt navn til mappen de lå i, men selve filene får jeg ikke gjort noe med. Hvis jeg prøver å slette dem, får jeg beskjed om at de ikke eksisterer ("Finner ikke dette elementet, kontroller plasseringen" osv.) - noe jeg ikke helt ser for meg stemmer, siden de tross alt er der.

 

Nå har jeg prøvd fremgangsmåten her, og mens den i følge cmd-vinduet skal ha fungert, forandret det ingenting.

 

Oppdatering: SUCCESS ACHIEVED.

 

Jeg er åpenbart ikke den eneste som har hatt problemer med disse filene. Løsningen viste seg å være litt freeware fra andre som har sett seg lei på kunstige hindringer i Windows. Etter å ha låst opp og myrdet i vei litt, fikk jeg omsider slettet faenskapet.

 

Ja, var igrunne klar over at enkelte har hatt problemer med disse filene. Unlocker fungerer for ordens skyld ikke på 64 bits Windows XP/Vista. Så programmet fungerer kun for de med 32 bits, hvis man skal tro siden til Unlocker. Men skal legge til guide.

Lenke til kommentar

Helt seriøst, hadde jeg visst at det ble installert noe sånt drit på pcen min når jeg prøvde spore creature creator DEMO så hadde jeg aldri prøvd det... Ikke står det noe om at det blir installert, ikke blir det uninstallert når jeg uninstallerer spore heller... Går det ann å politianmelde dette? :p

Lenke til kommentar
Har nå fått fjernet alt av securom filer, takker for en god guide:)

Takk selv for ros. Skjønner virkelig ikke at det har vært mer fokus rettet mot dette. Burde jo ha hørt om dette fra de store spillmediene, men den gang ei.

Ja. Så mye skriveri om DRM og annet kopi beskyttelse, men ikke noe om dette.

Som sakt viste om SecuROM tidligere, men denne nye versjonen tar kakka.

 

Skulle gjerne ha sett en stikky på denne tråden. Så det hadde vært lett og finne den i gjen, vist man for bruk for den mer.

Lenke til kommentar
Men i helvete, trodde ikke jeg hadde den dritten, før jeg tenkte på at en kompis skulle teste Alone In The Dark på pcen her. Takker for guide, veldig enkel. Fikk fjerna skjiten nå

 

Fann securom mappen etter å søke etter skjulte mapper og filer. Men securom mappen er tom. Dog var der 3 andre securom filer av ulike slag ved siden av mappa. Er eg safe eller?

Lenke til kommentar
Fann securom mappen etter å søke etter skjulte mapper og filer. Men securom mappen er tom. Dog var der 3 andre securom filer av ulike slag ved siden av mappa. Er eg safe eller?

Hmm.. Tviler litt på det.. Sjekk i registeret.

 

Start: kjør, skriv regedit. Trykk ok. Søk etter secuROM der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...