Gå til innhold

Bildegalleri til Foto-dugnad #3: Crap Lens Day


Anbefalte innlegg

Her legger du inn bildeserien du har tatt ut i forbindelse med fotodugnad #3: Crap Lens Day.

 

Jeg repeterer reglene som omhandler postingen:

 

4. Du skal poste fra et til tre bilder som dekker utfordringen.

5. Bildene skal ikke være større enn 1024 piksler på lengste side.

 

Det er lov til å kommentere innlagte bilder, men dette er ingen avansert bildekritikk. De som ønsker ytterligere kritikk på bildene sine henstilles til bildekritikken. Andre kommentarer om utfordringen tas i diskusjonstråden.

 

Innleveringsfrist for de med digitalt utstyr er fredag 06.06.08 23:59:59; for de med analogt mandag 09.06.08 23:59:59.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unektelig litt morsomt å gå rundt med en rosa Polaroid i639. Et på alle måter forferdelig kamera.

 

post-65389-1212703405_thumb.jpg

Et tre jeg har møtt, gjennom en sko jeg har gått litt for langt i.

 

post-65389-1212703462_thumb.jpg

Den lange veien hjem ...her er hvitbalansen justert i Picasa.

 

post-65389-1212703543_thumb.jpg

The Long and Winding Road

Lenke til kommentar

Her er det jeg klarte å få til med en Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6

 

 

1/400s, f/5.6, 187mm, ISO 400

 

 

1/800s, f/5.6, 120mm, ISO 200

 

 

1/1000s, f/8, 65mm, ISO 200

 

Må si jeg ble positivt overrasket. Dette er det samme objektivet jeg brukte når jeg var i Kenya i 2006; og der slet jeg. Mistenker at det er fordi jeg denen gangen slapp i ta bilder i motlys, var litt mer oppmerksom på eksponeringene, og brukte RAW.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det ble med nattebilder fra meg. To fluer i én smekk. -Har bare såvidt prøvd meg på lang lukketid før.

Det var artig, og jeg ble fornøyd :)

 

Canon digital ixus II

 

post-87902-1212713096_thumb.jpg

Vålandstårnet i Stavanger.

10.8mm (i følge kamera), 3.2 sek lukketid, hvitbalanse: overskyet, ISO: 50 (antar det tilsvarer 100?)

Crop + Curves

 

post-87902-1212713317_thumb.jpg

Et hus ved Breiavannet i Stavanger sentrum. Jeg burde kanskje visst mer om historien til det huset, da jeg alltid har likt det.

5.4mm (i følge kamera), 8 sek lukketid, hvitbalanse: overskyet, ISO: 50

Crop + Curves

 

post-87902-1212713541_thumb.jpg

Synd jeg ikke har stativ for det er en bekk bakom buskaset på venstre side som jeg ville prøve å få med. Eller i alle fall se om det kunne funket.

Prøvde å fange den overnaturlige stemmningen belysningen og sildringen av bekken ga meg. Bortsett fra bekken er jeg fornøyd.

Crop + Curves.

Edit: Glemte å legge til at dette er også ved Breiavannet.

Endret av Carny
Lenke til kommentar

mine bidrag tatt med lens-in-a-cap på min 30D, det ble protretter av min kamerat, torbjørn

post-128149-1212742279_thumb.jpg

tobben etter et bad

 

post-128149-1212742291_thumb.jpg

tobben støtter seg på sin mentale krykke

 

post-128149-1212742296_thumb.jpg

tobben og fjæra

 

 

edit: skriveleif og tilleggsinfo:

rett fra kamera utenom en resize. tror de er tatt på f/8 eller f/16

Endret av otveit
Lenke til kommentar

Bildene fra min "crap lens day"

 

Brukte min gamle sony dsc-p72, kompaktkamera fra 2003 med 3 megapixler... Fant egentlig ut at kompaktkameraet egnet seg ok til gatefoto, man ser litt mindre rar ut når man holder på med et lite kompaktkamera. Det kunne dog vært ørlite mer responsivt...

 

black magic woman

post-50883-1212769379_thumb.jpg

 

Kvelende konformitet

post-50883-1212769210_thumb.jpg

 

edit: fjernet ett av bildene, i etterpåklokskapens grelle lys så det ikke bra ut...

Endret av sverrelerre
Lenke til kommentar

Å sette på en 30 år gammel 2x telekonverter på en 30år gammel telezoom (70-210mm) gjorde susen for denne utfordringen, eneste problem var å finne gode motiver om kvelden som jeg kunne bruke 70*2=140mm på.

At jeg glemte å slå på Catch-in fokus og at jeg ikke hadde stativ til denne utfordring gjorde det virkelig utfordrende å ta bilder i det hele tatt. Og resultatet, tja iforhold til det jeg har tatt med telekonverteren tidligere er jeg fornøyd. :)

 

post-107204-1212769205_thumb.jpg

Stokker og stein (utsnitt av et større bilde)

 

post-107204-1212769227_thumb.jpg

Strå, var så stygge farger at jeg måtte konverterte til S/H i gimp for i det hele tatt skulle se ut som noe i det hele tatt.

 

post-107204-1212769252_thumb.jpg

Et par andre strå (hva er det de heter egentlig?)

Lenke til kommentar

Kamera: EOS 40D

Objektiv: Canon EF35-80mm f/4-5.6 III

 

Ble mange "softe" bilder med det objektivet på.

Dette ble noen av mine favoritter:

 

post-68649-1212770129_thumb.jpg

80mm, 1/125 sek, f5.6, ISO 200

 

post-68649-1212770162_thumb.jpg

58 mm, 1/250, f5.6, ISO 100

 

post-68649-1212770182_thumb.jpg

80mm, 1/100, f8.0, ISO 100

Bildet er i utgangspunktet overeksponert for å få fram mest mulig av vegetasjonen.

Veggen er så blitt justert ned med Shadow/Highlight.

 

Har kjørt litt USM på alle bildene

Lenke til kommentar

Døden - Porten - Flukten

En hyllest til det uperfekte

 

 

 

Canon EOS-3, Fuji Provia ISO100, Lensbaby Original@f/2,8

 

Dette var en virkelig utfordring. Kun 36 bilder tilgjengelig, et objektiv som tegner omtrent som det selv vil og ingen mulighet til å sjekke eksponeringene i tilfelle jeg må ”ta et til”.

 

Resultatet er vel omtrent som forventet, kanskje litt dårligere. Jeg endret litt på forutsetningene, og blendet ned til 2,8, helt åpen er ’babyen omkring f/2,0. Jeg er ikke sikker på om det ga noe utslag på kvaliteten dog.

 

Det er fortsatt FotoKnudsen som er fremkaller og skanner, men denne gangen fikk jeg scannet i 6MP. Resultatet er godt nok for denne øvelsen, så jeg gidder ikke scanne en gang til.

 

Titlene er med vilje satt i feil rekkefølge. Rekkefølgen på bildene er ikke tilfeldig, og opplevelsen av serien blir annerledes hvis rekkefølgen blir annerledes. En utfordring til betrakteren, altså. :)

 

Denne utfordringen oppfattet jeg ikke først og fremst som en konkurranse om å ha det dårligste objektivet, men derimot å vise at selv presumptivt middelmådige objektiver kan ta gode bilder. Her har jeg vel vist at Lensbaby ikke er rett valg for fuglefoto eller makro i alle fall...

 

Neste utfordring?

 

 

 

post-79427-1213044905_thumb.jpg

Flukten

 

post-79427-1213044917_thumb.jpg

Døden

 

post-79427-1213044932_thumb.jpg

Porten

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan utfordringene fungerer, men jeg har vært å sett en del på dem alle både under og etter utfordringen pågikk.

 

Alle er bra bilder, men det var noen av dem som stakk seg litt ut.

 

Ramsfoto sitt andre bilde, av porten, likte jeg.

Rivers sitt første og tredje bilde stakk seg ut. Syns de ble bra.

Simon Aldra sitt ble interessant.

Gorpium sitt første og andre ble fine, men jeg har lurt litt på hva det er i det første bildet? Håndtaket på en damebarberhøvvel?

Otveit sitt "Tobben i fjæra" ble morsomt og snålt, tatt løsningen på utfordringen i betraktning.

 

Det ble korte kommentarer, rett og slett fordi jeg hadde blitt sittende resten av dagen om jeg skulle sagt noe mer utfyllende for hvert bilde.

 

Ellers er jeg ikke riktig sikker på hvilket jeg blemest fornøyd med av mine bilder, men jeg heller mot det røde huset langs Breiavannet.

 

Neste utfordring? :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått tid til å se litt på denne rundens bidrag.

 

Konklusjonen er grei: Det er mulig å ta gode bilder med kit-objektivet og andre billige saker. Det handler mer om å lære seg å leve med begrensningene og jobbe rundt de. De av dere som valgte utstyr av mer tvilsom kvalitet klarte også å komme med interessante bidrag. Det er bra.

 

Noen kommntarer til bidragene deres:

 

Bildene til anew får meg til å tenke på at Lomo er populært om dagen. Men jeg mistener at rosa Polaroid i639 er verre ... The Long and Winding Road er klart best av de tre.

 

Mine bilder får dere dissektere.

 

dga01 har vært sportsfotograf med en Sigma 18-200mm OS. Fint fanget bilde av en (sannsynligvis) ophisset situasjon.

 

Randi har vært en tur i hagen og fanget en del fargerike blomster. Hadde sansen for krukken med fioler; men synes det kunne vært skarpere. Mistenker at den lange lukkertiden er største synder her.

 

Chris300 sitt bidrag er av det humoristiske slaget; for meg ser det ut som om det er en stund siden siste O-løper var observert. Det som trekker ned her, er at motivet er midtstilt. Det kunne vel også vært skarpere?

 

Carny har vært ute og tatt natte-bilder med en Ixus II. Noe som gjør at bildene ikke tåler for mye forstørrelse. Likte godt bilde #2 (hus ved breiavannet). Dette er et motiv du bør besøke igjen. Da med speilrefleks, stativ og HDR i bakhodet.

 

otveit fant ut at han ville forevige en tur med tobben, med lens-in-a-cap. Ikke et objektiv jeg ville brukt i situasjoner med mye motlys. På kvelden/natten ble det bedre. Bilde to er min favoritt av de tre - kunne dog tenkt meg at du bruker litt highlght shadows, slik at bakgrunnen kommer frem.

 

gorpium lekte seg med blitz og vann. Artige effekter, men jeg savnet en strammere komposisjon.

 

Simon Aldra lekte med pin-hole (lite hull i sort papp-plate). Det ble som ventet ikke helt skarp, men artig lell. Regner med at den hellende horisonten er tilsiktet ...

 

sverrelerre sitt gamle 3MP kamera leverer egentlig greie bider. Likte black magic woman best.

 

Ageurk med 30 år gammel optikk: Kunne nok vært litt skarpere kanskje? Særlig det siste bildet av sivet. Sort/hvit bildet liker jeg - virker litt tidløst.

 

Rivers hadde funnet frem en gammel normal-zoom fra de analoge tider. At bildene blir litt softe, bør ikke være et problem da litt USM pleier å rydde opp. Min favoritt her er det siste bildet.

 

RamsFoto har bidratt med analogt utstyr denne gangen også. Gode eksempler på hva man kan få til med en Lens-Baby. Serien fungerer godt, slev om jeg ikke enig med meg selv om hva rekkefølgen bør være.

 

Så takk for denne gangen - håper jeg ikke har glemt noen av dere.

 

Neste utfordring er i planleggingsfasen - har fått en glimrende ide av Aetius som dere skal få bryne dere på. Mer info kommer før helgen.

 

Tom

Lenke til kommentar

Virkelig artig med slike påfunn Tomsi42. :)

 

Det jeg forundrer meg over eobr at de som bruker kitjektiv eller annet crap ikke klarer å ta bildene sine rette. Selv om dere bruker noe dårligere enn glass enn vanlig så ikke demonstrer det med å legge ut skjeve bilder. :tease:

 

Til webvisning er selv den dårligste optikk egnet om motivet er i fokus og eksponert riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...