Gå til innhold

Opensuse 11 snart klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg liker også opensuse, men har man brukt apt-get så takler man bare ikke yast, det er latterlig treigt og umulig å bruke. Det samme gjelder hvordan man legger inn nye repositories.

 

Rent bortsett fra det, så skal det bli spennende å prøve opensuse 11, får håpe forbedringene i yast gjelder nettopp den typen ting.

Lenke til kommentar

Ser ut som de fleste er enige at yast er et av problemene med suse. Det er ihvertfall yast som har fått meg til å erstatte suse gang på gang. Så utrolig irriterende hvor lang tid det skal ta å installere nye pakker eller oppgradere systemet. Spennende å se om det har blitt kjapt nok til at det ikke er et ork å installere pakker lenger. Men utenom yast er jo opensuse full av gode ting.

Lenke til kommentar
Husk at du kan installere yaourt fra AUR, da får du flere pakker lett tilgjengelig i arch. ;)

Joda, har gjort det. Så ikke vitsen, ettersom jeg hadde alle pakkene jeg trengte :D

DVS det eneste som jeg finner negativt med pacman er litt lite pakker, men jeg har ikke bruk for flere heller :p Synes pacman er en del raskere enn synaptic, men synaptic har blitt mye raskere i den siste ubuntu-versionen!

Lenke til kommentar
jeg liker også opensuse, men har man brukt apt-get så takler man bare ikke yast, det er latterlig treigt og umulig å bruke. Det samme gjelder hvordan man legger inn nye repositories.

 

Rent bortsett fra det, så skal det bli spennende å prøve opensuse 11, får håpe forbedringene i yast gjelder nettopp den typen ting.

 

Nettopp det er blitt mye betre i openSUSE 11.0 i forhold til f.eks. openSUSE 10.3. Oppdatering av repos er mye kjappere.

 

Men når det er sagt så er jo YaST en av de store argumentene for å bruke openSUSE. All konfigurasjon på en plass :)

Lenke til kommentar

Som alltid før man vurderer en installasjon bør man sjekke om det er bugs som kan ha noe å si for maskinen - bra at det ligger lenke til dette i artikkelen :D

 

I lenken finner man "Most annoying bugs" for hver release - så man kan se om de er fikset eller berører en. Alternativt bør man lese en mer omfattende liste...

 

Det er mange som har et positivt eller negativt forhold til YAST, men det er vel foreløpig det eneste verktøyet som forsøker å la brukerne foreta "alle" innstilligner i et grafisk brukergrensesnitt. Som med all annen software er det rom for forbedringer. Parallell nedlasting med påfølgende installasjon er helt klart en fordel. Man kan selvfølgelig bruke kommandolinjen om man ønsker det.

 

OpenSuse er iferd med å komme seg etter Novell's oppkjøp, og har kanskje ristet av seg det tilbakeslaget bedre enn RedHat har lyktes med Fedora. Subjektivt selvsagt. Jeg har vekslet endel mellom OpenSuse og Ubuntu og jeg tror man vil se mange fordeler med OpenSuse om man bruker den over litt tid.

 

..men denne betaen er nok i tidligste laget for meg :blush:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har installert OpenSuse 11 rc i dualboot og installert KDE 4.0.80 (4.1 beta) fra factory. Synes det er store forbedringer fra den første KDE 4.0 jeg testet. Alt er ikke 100% enda, men etterhvert som KDE-applikasjonene portes over til 4.1 tror jeg at dette blir et godt alternativ blant Linux/desktop-alternativene. Mye har blitt gjort med Yast.

 

Progravareoppdateringer er fortsatt litt treg første gangen, men deretter fungerer det greit synes jeg. Hvor raskt det blir avhenger blant annet av hvor mange repoer en har satt opp. Det er flere alternativer for hvordan man kan se pakkene og hva som passer den enkelte best varierer jo.

 

Av de positive bitene er at panelet har fått flere konfigurasjonsmuliheter (men det er mer å gå på, farger osv er meget konfigurerbart og finishen er meget gjennomført.

 

Det er lenge siden jeg har brukt Kontact/Kmail-suiten, men jeg tok en titt på 3.5.x-versjonen for sammenligningens skyld. Forbedringene er store og jeg kan ikke huske å ha sett noen bedre alternativer - inkludert Evolution. Det ser ikke ut som om "engine" er klar for min mobiltelefon, men så snart dette er tilgjengelig tyder alt på at dette vil bli en god løsning for telefon/laptop-integrasjon. BasKet er iferd med å skrives om fra scratch med utvidet funksjonalitet, og med BasKet 2.0 integrert med suiten tror jeg denne kombinasjonen vil dekke manges behov. Har ikke sjekket ut SMS og filflytting osv.

 

OpenSuse er nok litt mer kronglete å sette opp enn Ubuntu, men i et scenario hvor alt er ferdig installert (inkludert codeks osv) og fungerer som det skal i begge alternativene har jeg litt problemer med å finne gode nok argumenter for Ubuntu. Jeg har brukt Suse i flere år, men har stort sett holdt meg til Ubuntu siden 7.04 tribe 4/5. Det tar derfor litt tid å hoppe til OpenSuse og KDE 4.1. Men jeg tror det vil bli verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...