Gå til innhold

Kirkeklokker - Bråkete, plagsomt og unødvendig


Anbefalte innlegg

Klager på klokkeklang - Aftenposten

 

Flere og flere synes nå kirkeklokkene er en uting. Personlig bor jeg midt i mellom to kirker som begge liker å forurense nabolaget med sin støy. Jeg ser ingen grunn til at kirkeklokkene skal være fritatt støybestemmelsene resten av samfunnet må holde seg til.

 

Pressesjef Jens Brun-Pedersen i Human-Etisk Forbund mener klokkeklang hører med til religionsfriheten, men at det burde bli slutt på kirkens særordning.

 

- Det er klart diskriminerende at enkelte trossamfunn har privilegier andre ikke har, og et eksempel på at vi er langt fra å takle religionsmangfoldet i Oslo, sier han.

 

Jeg kan se for meg en slik likestilling. Moskeene i Norge skal få lov til å høyt kringkaste sine prekener ut i nærområdet gjennom moskeens ytre høyttaler anlegg. Det blir godt mottatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som klagar på kyrkjeklokker gjer det ikkje på grunn av sjølve lyden, men fordi dei elskar å syte over den minste ting som kan vere negativt med kristendomen. Dette har eg sett nok av i andre trådar òg.

 

Kva med rådhusklokkene i Oslo? Kva med isbilen som vekkjer oss med den grufulle lyden i helgane? Det er ingen som skaper oppstuss over det...

 

(Til informasjon er eg ikkje religiøs sjølv, men er lut lei folk som pirkar på kristendomen for den minste ting.)

Lenke til kommentar
Folk som klagar på kyrkjeklokker gjer det ikkje på grunn av sjølve lyden, men fordi dei elskar å syte over den minste ting som kan vere negativt med kristendomen.

 

Nei, det er lyden som er problemet. Ikke artig å bli vekket tidlig på søndagsmorgenen etter en fuktig kveld ute.

 

Isbilen kjører ikke i morgentimene og kan dermed ikke sammenlignes.

 

Og har du noen gang opplevd en times sammenhengende ringing. Enormt irriterende.

Lenke til kommentar
Folk som klagar på kyrkjeklokker gjer det ikkje på grunn av sjølve lyden, men fordi dei elskar å syte over den minste ting som kan vere negativt med kristendomen.

 

Nei, det er lyden som er problemet. Ikke artig å bli vekket tidlig på søndagsmorgenen etter en fuktig kveld ute.

 

Isbilen kjører ikke i morgentimene og kan dermed ikke sammenlignes.

 

Og har du noen gang opplevd en times sammenhengende ringing. Enormt irriterende.

 

Her eg bur kjem isbilen i 09.30-tida. Kva med rådhusklokkene i Oslo då? Skal ein slutte med kyrkjeklokker, må ein jaggu slutte med desse òg!

Lenke til kommentar
Her eg bur kjem isbilen i 09.30-tida. Kva med rådhusklokkene i Oslo då? Skal ein slutte med kyrkjeklokker, må ein jaggu slutte med desse òg!

 

Rådhusklokkene er Oslos stolthet. Rådhuset er Oslos sjefshus. Kirke er bare tull.

 

Kan ikke kirkene gjøre som alle andre og sende ut SMS til de som måtte være interessert i en påminnelse om når showet starter?

 

Kan ikke Gud bare sende en engel eller noe i den duren...

Lenke til kommentar
Svært so sakleg du var då -drugiS-. Såg fødselsdatoen din, so du har ei unskyldning for ikkje å ha kome over fjortisstadiet enno ;)

 

Sa gutten som var nesten et helt år eldre enn meg.

 

Rådhuset har en funksjon med tanke på at viktige avgjørelser vedrørenede Oslos styre og stell blir tatt der. Gidder ikke å la dette bli en "kristendom er noe dritt-tråd", men det skjer ingenting i kirken som hjelper noen eller har noe nytteverdi for Oslo. Rådhusklokkene er fine fordi de fremhever Rådhuset som et viktig bygg, noe kirken ikke er.

Lenke til kommentar

Klokking har føregått i hundrevis av år, utan at det har vore noko problem av den grunn. Det er riktig at klokking per i dag ikkje har nokon nytteverdi. I staden har det ein symbolsk verdi.

 

Kyrkjeklokkene ringer ein gong i veka + eventuelle gravferder, medan rådhusklokkene ringjer ein gong i kvarteret(?). Det burde no vere mange gonger so plagsomt.

 

Det er feil at det ikkje skjer ting i kyrkja som er til hjelp for nokon. Ein samlar jo inn kollekt til hjelpearbeid o.l. i u-land.

Lenke til kommentar
Kyrkjeklokkene ringer ein gong i veka + eventuelle gravferder, medan rådhusklokkene ringjer ein gong i kvarteret(?). Det burde no vere mange gonger so plagsomt.

 

Men den ringer ikke like lenge. Den plager heller ikke like mange. Rådhusets lydforurensning forstyrrer forholdsvis få, det samme kan ikke sies om kirkene.

Lenke til kommentar
Kyrkjeklokkene ringer ein gong i veka + eventuelle gravferder, medan rådhusklokkene ringjer ein gong i kvarteret(?). Det burde no vere mange gonger so plagsomt.

 

Men den ringer ikke like lenge. Den plager heller ikke like mange. Rådhusets lydforurensning forstyrrer forholdsvis få, det samme kan ikke sies om kirkene.

 

Om det forstyrrar få eller mange speler vel inga rolle? Poenget er at den "forstyrrar". Sjølv om rådhusklokkene ikkje ringjer like lenge, vert det på ei veke mange gonger meir ringing enn det som kjem frå kyrkja. Hadde eg sett på det som eit problem, ville eg føretrekt å få ringinga samla èin gong i veka i staden for at det skulle verte spreidd over heile veka og lage lyd ein gong i kvarteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...