Gå til innhold

Hvem skriver Linux-koden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes Thorvalds sto for ganske mye tatt i betraktning at det er så mange som deltar. Synes forøvrig ikke at han er så veldig imponerende med tanke på hans poster angående CPU arkitektur. Det virker som det er mye han har unngått å forstå til tross for at han har gjort så mye for Linux, men må vel nevne at dette skyldes en del uenigheter av subjektiv art også... Dessuten kan software gutta stort sett gjøre det bra i sin "digitale matrix verden" uten å vite hva som egentlig skjer i den virkelige analoge verden. :)

 

Synes forøvrig det er genialt at hw.no har fått så mye linux stoff i det siste. Hadde vært kult om det kom noe BSD også.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor Cisco er med, som kjent er Linksys en avdeling i Cisco og de hater alt som har med linux å gjøre.

Cisco bruker linux i alt av firmware til sine produkter=)

De bruker sikkert GNU til det meste, men er det virkelig Linux i de største boksene?

En av delene hvertfall, switcher kommer opp som linux når man scanner nettverket med et program som jeg ikke husker navnet på i farten.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor Cisco er med, som kjent er Linksys en avdeling i Cisco og de hater alt som har med linux å gjøre.

Cisco bruker linux i alt av firmware til sine produkter=)

De bruker sikkert GNU til det meste, men er det virkelig Linux i de største boksene?

En av delene hvertfall, switcher kommer opp som linux når man scanner nettverket med et program som jeg ikke husker navnet på i farten.

 

Cisco kjører eget os, IOS og det vel så langt fra open source som man kommer vil jeg tippe.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor Cisco er med, som kjent er Linksys en avdeling i Cisco og de hater alt som har med linux å gjøre.

Sikker på det? Vet ihvertfall at min Linksys wrt54gl er matet med linux-firmware ;)

 

Det er drivere til wlan kort jeg snakker om og de eksister overhodet ikke.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor Cisco er med, som kjent er Linksys en avdeling i Cisco og de hater alt som har med linux å gjøre.

Sikker på det? Vet ihvertfall at min Linksys wrt54gl er matet med linux-firmware ;)

 

Det er drivere til wlan kort jeg snakker om og de eksister overhodet ikke.

Linksys WPC11 V3.0 Driver Download

Instant Wireless Network PC Card (PCMCIA)

Driver Release Version 1.7.37.1098 for Linux

Release Date: 05/30/2003

 

Linksys WUSB11 V2.5 Driver Download

Instant Wireless USB Network Adapter

Driver Release Version WUSB11 for Linux

Release Date: 09/25/2002

 

Finnes noen. Men ser ut til at dem bare har ét linux-støttet kort per slot

Lenke til kommentar
Hvor mange av disse 3600 linjene blir forkastet/erstatter annen kode da? 3600 * 365 =1.314m, noe som i seg selv tilsier at linux for vil bli en kjerne mye større enn resten av OS-et.

 

godt poeng der. ting som prosesshåndtering og forskjellige maskinvare systemer har vel blitt fullstendig skrevet om både 2 og 3 ganger...

 

Jeg synes Thorvalds sto for ganske mye tatt i betraktning at det er så mange som deltar. Synes forøvrig ikke at han er så veldig imponerende med tanke på hans poster angående CPU arkitektur. Det virker som det er mye han har unngått å forstå til tross for at han har gjort så mye for Linux, men må vel nevne at dette skyldes en del uenigheter av subjektiv art også... Dessuten kan software gutta stort sett gjøre det bra i sin "digitale matrix verden" uten å vite hva som egentlig skjer i den virkelige analoge verden. :)

 

Synes forøvrig det er genialt at hw.no har fått så mye linux stoff i det siste. Hadde vært kult om det kom noe BSD også.

 

nå ble jeg nysgjerrig. kan du gi ett eksempel på torvalds poster om cpu arkitektur?

Lenke til kommentar
Hvor mange av disse 3600 linjene blir forkastet/erstatter annen kode da? 3600 * 365 =1.314m, noe som i seg selv tilsier at linux for vil bli en kjerne mye større enn resten av OS-et.

 

Jaha, hvor mange kodelinjer tror du at det er i et komplett operativsystem? Linux-kernelen nærmer seg nok 10 millioner linjer snart. Vanskelige å finne de seneste tallene, 6 mill i 2003 ihvertfall.

 

Men for seneste kernel var ihvertfall fordelingen slik (2.6.25-rc8).

Lines added: 767252

Lines changed: 834984

Lines removed: 397402

-totalt ca 2 mill.

http://www.linux.org/news/2008/04/01/0001.html

 

Dette gir i prosent: 39 % lagt til, 41% endret, 20% slettet

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...