Gå til innhold

Gratis solblender


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg regner med solblenderne bør skrives ut på sort papir eller at man bør bruke utskriften som mal for å klippe ut fra et sort ark.

 

En solbeskytter kan øke bildekvaliteten ved å beskytte mot flakkende lys.

Solblenderen skygger for forstyrrende lys fra sidene sånn at man unngår en utilsiktet lysgang i objektivet. I verste fall kan man få slike problemer:

 

KhadijaAndCarolineSmile.jpgArtic_012703_1.gif

 

Størrelsen på solblenderen er forresten alltid beregnet etter maksimal vidvinkel. Har man et zoom-objektiv så vil det altså ikke virke like effektivt på de største brennviddene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Størrelsen på solblenderen er forresten alltid beregnet etter maksimal vidvinkel. Har man et zoom-objektiv så vil det altså ikke virke like effektivt på de største brennviddene.

 

Ikke på den geniale 24-70mm 2.8L ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Knegg... "Solbeskytter", trudde det var snakk om et eller annet med UV faktor.

 

Men uansett, er ikke disse allerede å få kjøpt til de aller fleste objektiver ?

Lenke til kommentar
Størrelsen på solblenderen er forresten alltid beregnet etter maksimal vidvinkel. Har man et zoom-objektiv så vil det altså ikke virke like effektivt på de største brennviddene.

Ikke på den geniale 24-70mm 2.8L ;)

Vi snakker om solblender, ikke blenderåpning ;)

 

 

Solblender:

416638SM1JL._AA280_.jpg

 

Blenderåpning:

aperture.jpg

 

 

Men uansett, er ikke disse allerede å få kjøpt til de aller fleste objektiver ?

Jo, det stemmer. Forskjellen her er at dette er gratis og man får noe med tilsvarende funksjon uten å bestille og vente i dagesvis før man får den.

Lenke til kommentar
*kremt* anstendige produsenter legger vel ved solblender til alt annet enn de billigste objektivene? *host* :fun:
Fort gjort å ødelegge solblenderne, sånn sett er det greit med en kjapp og billig erstatning.

 

Jeg tråkket på min solbeskytter, men litt tjukt mørkt papir med en ytre coating av gaffatape funket brillefint. Og så vekker det ikke minst oppsikt blant knallhårde teknologi-orienterte fotografer. Kameraet ser ut som noe man har snekret sammen selv på en ettermiddag :p

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Størrelsen på solblenderen er forresten alltid beregnet etter maksimal vidvinkel. Har man et zoom-objektiv så vil det altså ikke virke like effektivt på de største brennviddene.

Ikke på den geniale 24-70mm 2.8L ;)

Vi snakker om solblender, ikke blenderåpning ;)

 

 

Solblender:

416638SM1JL._AA280_.jpg

 

Blenderåpning:

aperture.jpg

 

 

Men uansett, er ikke disse allerede å få kjøpt til de aller fleste objektiver ?

Jo, det stemmer. Forskjellen her er at dette er gratis og man får noe med tilsvarende funksjon uten å bestille og vente i dagesvis før man får den.

 

Ikke ta meg for en idiot simen.

 

Fra the-digital-picture.com

Of note is that the 24-70mm L reverse extends - it becomes longest at 24mm as shown above. Most lenses including the 24-105 L become fully extended at their longest focal length setting.

 

Fordi objetivet er kortest på 70mm og lengst på 24mm tilpasser solblenderen seg slik at den er effektiv hele veien.

Of note with the lens hoods is that the 24-105 L's hood extends with the lens while the much larger 24-70 L hood stays in one place. The 24-70 L extends inside the hood.

 

Hvis jeg ikke klarte å forklare det, se på bildene her så skjønner du det.

 

Andreas ;)

Endret av Slettet-q5ES5fDk
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...