Gå til innhold

Ingen reklame i StarCraft II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er snakk om billboards og sånn i bakgrunnen som uansett skulle vært en del av det urbane miljøet på visse maps ser jeg ikke helt problemet. Det er kanskje en immersion breaker å se blenda reklame i ett spill som skal foregå i fremtiden, men men..

Lenke til kommentar

Å legge inn reklame i spill i form av reklamebannere mener jeg er en unik mulighet for spillbransjen å endre sin forretningsmodell. Da tenker jeg spesielt påspill som er lagt til en futuristisk setting, der reklamebannere på ruiner av bygninger og lignende ville fungert som et middle for å gjøre spillet mer virkelighetsnært fremfor forstyrrende.

 

Mye av utfordringer ligger hos reklamebranskjen, som må tenke nytt i utformingen av annonser, hvor disse i større grad på tilpasses konteksten. Djuice prøvde seg jo med dette i rainbow Six Vegas, men sel vom reklamen tilpasses spillerens geografiske lokasjon, vil det gi en helt feil spillopplevelse med en Djuice banner i Vegas.

Lenke til kommentar

Godt poeng, chrisoh. Tror egentlig det er alt for vanskelig å lage en standardmodell for reklame i spill, da reklamen skal passe veldig godt inn i miljøet før den slutter å irritere eller rive deg ut av spillopplevelsen. Det er noen få spill som sportsspill ol som det passer bra å ha nesten en hvilken som helst type reklame i, men det er så og si det eneste. Alle andre reklamer må tilpasses veldig godt når det er snakk om "in-game".

Det er kanskje en immersion breaker å se blenda reklame i ett spill som skal foregå i fremtiden, men men..

det er ikke noe "men men" imo, gjøres det ikke riktig kan ihvertfall ikke jeg noe for at jeg legger veldig mye merke til det og det vil ødelegge mye..

Lenke til kommentar

Hvis reklame gjøres riktig i et spill, synes nå ikke jeg den er noe i veien. Som i diverse typer bilspill, rally for eksempel. Her er det jo fryktelig mye reklame i virkeligheten, og det passer bare inn. Men å løpe rundt i en fjern fremtid elelr annen verden, som i Starcraft, og plutselig står det en svær, feit reklame for Core 2 Duo, Cola eller noe annet lurt noe, midt mellom alle romvesene og romskipene, det blir på en måte litt feil.

 

Mens hadde det vært et kontemporært skytespill, hadde det ikke vært noe i veien for å ha noen reklameskilt, såfremt de fremstår som en del av bakgrunnen og ikke skiller seg ut.

Lenke til kommentar

Mye av utfordringen ligger i at tradisjonell mediabransje, deriblandt reklamebyråene er forholdsvis konservative, og evner ikke ta steget inn i en ny medievirkelighet riktig enda.

 

For å kunne gjøre dette på en gjennomført måte krever det inngående kunnskap om spillbransjen, i tillegg til forståelse av settningen og sjangeren som spillet er lagt til. Dte man ofte ser er en ren duplisering av den samme reklamebanneret som en finner på toppen av eksempelvis gamer.no som legges som et skin på et blank space i spillomgivelsene.

 

Ta f. eks fallout 3, som etter min mening legger opp til enorme muligheter hva in game reklame angår, her ser man fiktive billboards, butikkskilt o.l.

fallout3.jpg

 

hadde man laget forfalne banner ads for f. eks Coca Cola i samme stil, ville dette ikke vært forstyrrende, men brukeren ville alliekvel oppfattet det. Så det ville ikke nødvendigvis være feil å legge reklame til en post-apokalyptisk settign, eller evt. en futuristisk setting. Men reklamene må tilpasses spillets kontekst, mer enn spillrens geografiske lokasjon.

Endret av chrisoh
Lenke til kommentar
Mye av utfordringen ligger i at tradisjonell mediabransje, deriblandt reklamebyråene er forholdsvis konservative, og evner ikke ta steget inn i en ny medievirkelighet riktig enda.

 

For å kunne gjøre dette på en gjennomført måte krever det inngående kunnskap om spillbransjen, i tillegg til forståelse av settningen og sjangeren som spillet er lagt til. Dte man ofte ser er en ren duplisering av den samme reklamebanneret som en finner på toppen av eksempelvis gamer.no som legges som et skin på et blank space i spillomgivelsene.

 

Ta f. eks fallout 3, som etter min mening legger opp til enorme muligheter hva in game reklame angår, her ser man fiktive billboards, butikkskilt o.l.

 

http://blog.wired.com/photos/uncategorized...25/fallout3.jpg

 

hadde man laget forfalne banner ads for f. eks Coca Cola i samme stil, ville dette ikke vært forstyrrende, men brukeren ville alliekvel oppfattet det. Så det ville ikke nødvendigvis være feil å legge reklame til en post-apokalyptisk settign, eller evt. en futuristisk setting. Men reklamene må tilpasses spillets kontekst, mer enn spillrens geografiske lokasjon.

 

My point exactly, om sagt litt bedre ;)

 

Ett av de virkelig store på ingame reklame som ikke er out of place trodde jeg skulle bli the matrix online feks. men jeg vet ikke hvordan det ble.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...