Gå til innhold

Nokia-opprør i Tyskland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til norske elektronikkbedrifter: Nå har dere en gylden sjanse til å hente dyktige tyske ingeniører til Norge. Norge skriker etter kompetent arbeidskraft så her er det bare å annonsere i vei i tyske aviser osv.

 

Er det virkelig tyske ingeniører som sitter på samlebåndet og skrur ihop Nokiatelefoner? Telefonene er vel neppe konstruert i Tyskland, kun produsert? Og jeg tror at Tyskerne ikke glemmer så veldig fort, så dette kan fort få konsekvenser for Nokias salgstall. Og det er vel betenkelig at man legger ned en fabrikk som går så det suser, og legger den til et annet land med lavere lønnskostnader, for å prøve å skvise ut litt mer? Saken hadde stilt seg helt annerledes hvis Nokia sleit økonomisk.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at Nokia skal produsere i Tyskland, bortsett fra at de allerede gjør det..?

 

Billigere arbeidskraft får man andre steder, kvalitetsstempel-mobiler kan de produsere i Finland. Selvfølgelig har de mye penger, de regner jeg med at de ønsker å fortsette med.

 

Historien viser at Tyskland og mobiltelefoner ikke går helt ihop.

Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at Nokia skal produsere i Tyskland, bortsett fra at de allerede gjør det..?

 

Billigere arbeidskraft får man andre steder, kvalitetsstempel-mobiler kan de produsere i Finland. Selvfølgelig har de mye penger, de regner jeg med at de ønsker å fortsette med.

 

Historien viser at Tyskland og mobiltelefoner ikke går helt ihop.

 

Nå motsier du seg selv. Først refererer du til Nokia som kvalitetstempel-mobiler, hva enn du måtte legge i det, for deretter å påstå at historien viser at Tyskland og mobiltelefoner ikke går ihop.

Så det du egentlig sier er at tyskerne lager dårlige Nokiatelefoner??

 

Vi har lignende eksempel her i Norge. Hydro aluminium legger ned et aluminiumsverk i Norge og flytter det til ett eller annet u-land, for å øke inntjeningen med ca 3%. Inntjeningen var i Norge på godt over 27%, noe som er svært bra. Dette er umoralsk og grådighet på sitt verst. Arbeidsplassene som forsvinner i lokalsamfunnet, tilsvarer over 100.000 arbeidsplasser i Oslo.

Nokia, som alle andre multinasjonale selskap, har helt klart et ansvar for å tilbakeføre noe til lokalsamfunn der de har fabrikker. Å kun være der for å suge ut maks til det er tomt, for deretter å pakke sammen og dra avgårde for å maksimere sin profitt, er baksiden av kapitalismemedaljen. Hadde fabrikken slitt økonomisk, hadde situasjonen stilt seg helt annerledes, etter min mening.

Hadde alle forbrukerne vært litt mer lik tyskerne, så hadde ikke slik oppførsel latt seg gjennomføre. Så min oppfordring: Boikott Nokia :p

Lenke til kommentar

Nei, du misforstår meg igjen. Jeg skriver at de mobilene de ønsker å gi en "made in"-stempel med positiv tone produseres i Finland, dvs først og fremst N- og E-series. Jeg ser altså ikke fordel med tyskland, som hverken har "Made in Finland"-betydning eller billig arbeidskraft.

 

Har ingen oversikt over hvilke Nokia-modeller som produseres hvor bortsett fra nevte N- og E-series, så om Nokia-mobilene produsert i Tyskland kan jeg ikke uttale meg om. *finne ut hvor 6111 ble laget* :p Det jeg sier er at med Siemens stadig tristere historie, pluss nedleggelse av fabrikk nå tyder det ikke veldig på at mobiltelefoner er fremtiden til tyskland.

 

edit: Nei, men har full forståelse på at de til en viss grad gjør det i Tyskland.

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Nei, du misforstår meg igjen. Jeg skriver at de mobilene de ønsker å gi en "made in"-stempel med positiv tone produseres i Finland, dvs først og fremst N- og E-series. Jeg ser altså ikke fordel med tyskland, som hverken har "Made in Finland"-betydning eller billig arbeidskraft.

 

Har ingen oversikt over hvilke Nokia-modeller som produseres hvor bortsett fra nevte N- og E-series, så om Nokia-mobilene produsert i Tyskland kan jeg ikke uttale meg om. *finne ut hvor 6111 ble laget* :p Det jeg sier er at med Siemens stadig tristere historie, pluss nedleggelse av fabrikk nå tyder det ikke veldig på at mobiltelefoner er fremtiden til tyskland.

 

Men du er med på oppfordringen om å boikotte Nokia? :tease:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...