Gå til innhold

Tidobling av batterikapasiteten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ville ihvertfall vært på høy tid å finne en bedre løsning enn dagens batterier. Spørsmålet er da bare om de lager de i samme standar størrelsene så man kan erstatte dagens batterier...

og om man kan bruke de samme ladere osv.

Endret av Dingy
Lenke til kommentar
Det ville ihvertfall vært på høy tid å finne en bedre løsning enn dagens batterier. Spørsmålet er da bare om de lager de i samme standar størrelsene så man kan erstatte dagens batterier...

og om man kan bruke de samme ladere osv.

 

Man kan nok helt sikkert ikke bruke dagens ladere ;)

 

Men om de lager batteriene kompatible med dagens, slik at vi foreks kan bytte ut dagens bærbar Pc batteri haddet det jo vært knall

Lenke til kommentar

Dingy: Hvis batteriene kan bli elektrisk kompatible med dagens ladere og elektronikk så vil de sikkert bli laget i de samme fysiske størrelsene. Dersom de ikke blir elektrisk kompatible så er det mest fornuftig å velge en annen form og størrelse for å idiotsikre batteriene.

 

Jeg lurer litt på hvordan de har tenkt å lage disse silisiumtrådene og hvor stor renhet som skal til. Og hvordan blir oppbygningen av det?

Lenke til kommentar
Leser en slik artikkel ca. hver andre måned. Har aldri sett snurten på noen dramatiske forandringer i min batterihverdag.

 

Car :)

 

Enig. Leser ofte om slikt i utenlanske magasiner/nettsider.

 

Det mest realistiske på kort sikt (1-2 år) er Panasonic sin nye batterier i størrelse HR6.

Tester viser at disse batteriene klarer ca 50 % økning i kapasitet i forhold til dagens batterier.....

Lenke til kommentar
Leser en slik artikkel ca. hver andre måned. Har aldri sett snurten på noen dramatiske forandringer i min batterihverdag.

 

Car :)

 

Problemet er vel, til en viss grad, at strømforbruket til dingser øker like mye som batterikapasiteten. Dessuten blir endel av gevinsten borte i at batteriene og dingsene er mye mindre idag enn tidligre. Kan garantere at et batteri fra en 5 år gammel laptop har mindre kapasitet enn dagens, til tross for større fysisk størrelse.

Lenke til kommentar
Kan de resirkuleres da? Og takler de store strømmer eller må de ha en stor indre resistans slik at de kun kan brukes med små strømmer? Det hadde vært jævlig kult med 200 mil på et batteri med en elbil.

 

I teorien så skal de fint skulle brukes til elbiler også. Det er i hovedsak snakk om rett "oppbygging" av systemet; seriekoble nok celler for å få riktig spenning og parallellkoble cellene for å få nok strøm. Sammen med kondensatorer for å kompensere for ugjevn effektbruk og spenningsregulering ut i fra kondensatorer. Det vesentlige er egentlig hvor mange joules som kan trekkes ut i fra batteriene mellom hver opplading (men selvfølgelig også ladetid, antall drifttimer, antall mulige oppladinger, om batteri burde utlades før ny opplading, osv.).

Lenke til kommentar

Nanoteknologi er dessverre enda såpass nytt at prosessene for å produsere produker rundt det er fremdeles på eksperiment-stadiget. Men denne artikkelen og de andre dere leser annenhver måned har noe for seg. Nano-teknologi har gjort oss i stand til å lage strukturer med mye høyere overflate og dermed større lagringskapasitet. Denne teknologien er jo prototypet for en stund tilbake, og da med el-biler i siktet. Det interessante er at denne også tillater svært hurtig opplading (som en kondensator) ved høy volt. Det er bare et spørsmål om tid før vi ser denne teknologien. I følge det jeg har lest til nå har den heller ikke de "farlige" elementene som f.eks. Li-Poly har noe som har sterkt begrenset omfanget av bruk for denne teknologien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...