Gå til innhold

Symbian øker kraftig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Symbian har solgt 56 prosent flere programvarelisenser i år enn i fjor.

 

Les mer

 

Er det ikke på tide å skille litt i smarttelefonsegmentet? Jeg anser ikke en telefon som smart, bare fordi den innehar et åpent OS, og jeg tror det er mange med meg som tenker slik. Et minimum må være at telefonen innehar et qwerty tastatur, men helst burde den ha enten trykkfølsom skjerm eller touchpad, i tillegg.

Lenke til kommentar

Vent nå litt. Her er det noe som ikke stemmer:

 

Symbian OS er et avansert operativsystem for smarttelefoner.

 

Smarte mobiltelefoner blir stadig mer vanlig i gatebildet, og flere og flere vil ha muligheten til å installere ekstra programvare på telefonen sin.

 

Hva med series 40? Det er da vitterlig ikke smartmobiler, men kjører jo symbian. Føler at man blander litt epler og pærer i den artikkelen her.

 

Det virker som om forfatter her har trukket konklusjonen symbian=smarttelefon. Og det er feil.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Vent nå litt. Her er det noe som ikke stemmer:

 

Symbian OS er et avansert operativsystem for smarttelefoner.

 

Smarte mobiltelefoner blir stadig mer vanlig i gatebildet, og flere og flere vil ha muligheten til å installere ekstra programvare på telefonen sin.

 

Hva med series 40? Det er da vitterlig ikke smartmobiler, men kjører jo symbian. Føler at man blander litt epler og pærer i den artikkelen her.

 

Det virker som om forfatter her har trukket konklusjonen symbian=smarttelefon. Og det er feil.

 

Serie 40 er jo ikke symbian da....

Lenke til kommentar
Cyclo, s40 er ikke, og har heller aldri vært, symbian. Og jo, symbian = smarttelefoner.

Ooops. Sånn går det når man ikke er helt våken. Blandet konseptene totalt her i halvsøvne. Det jeg egentlig tenkte på (og som jo absolutt ikke er relevant i denne sammenhengen) er at Series 60 ikke nødvendigvis behøver å kjøre på symbian. Nokia har jo blant annet jobbet med Series 60 på en linux plattform.

Kanskje det er en fordel å tenke over hva jeg skriver før jeg skriver, neste gang. :blush:

Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt rundt omkring ser det ikke ut til at det finnes en fast definisjon på hva en smartmobil er. Men en ting er jeg ganske sikker på, og det er at en mobil trenger ikke qwerty-tastatur for å være smart. En veldig vanlig definisjon er vel at man kan installere 3. parts programvare på den (sett bort ifra java-spill o.l.).

Lenke til kommentar
Etter å ha lest litt rundt omkring ser det ikke ut til at det finnes en fast definisjon på hva en smartmobil er. Men en ting er jeg ganske sikker på, og det er at en mobil trenger ikke qwerty-tastatur for å være smart. En veldig vanlig definisjon er vel at man kan installere 3. parts programvare på den (sett bort ifra java-spill o.l.).

 

Før var definisjonen her på amobil at den kunne multitaske. Men det er det langt flere enn telefoner med åpne OS som kan. Og 3. parts programvare kan like gjerne komme gjennom java. Så jeg mener begrepet er sterkt utvannet nå, og avstanden fra en vanlig telefon med symbian, og en annen telefon, er blitt meget liten. Jeg påstår fremdeles at inputmetoden bør være "smart" for at det skal være en ekte smarttelefon. Telefoner som krysser mellom å være pda, og mobiltelefon samtidig, ville jeg valg å kalle en ekte smarttelefon. ;)

Lenke til kommentar

Definisjonen av en smartmobil er jo ikke en spesiell definisjon, men ser vi på Symbian, WM, PalmOS o.l. vs. SEs operativsystem (utenom de som kjører Symbian selvsagt), S40 osv, så er det jo lett å se at det er en stor forskjell her. Fysisk er det vel ingenting som skiller en smarttelefon og en "dum"telefon, men det at den kan installere tredjepartsprogrammer, har utvidede funksjoner for internettleser, e-postklient, kalender- og oppgavefunksjoner +++ er jo mye av det smarttelefoner har. SymbianOS har jo alt dette, og jeg vil si at man kan definiere en mobiltelefon som en smarttelefon dersom den bruker SymbianOS. Selv om min gamle Nokia 9210i er fullstendig utdatert på multimedia og liknende, så kan den ikke sammenliknes med mobiltelefoner som SE K850i, W880i og liknende på kontorfunksjoner, muligheter for tredjepartsprogrammer og liknende. Den er rett og slett overlegen, og er 7 år eldre!

 

Når det gjelder multitasking, så er jo fortsatt smarttelefonene bedre. Selv om mange mobiltelefoner kan multitaske, så er vel ikke dette på lik linje med smarttelefoner? Jeg skal ikke være for sikker her, for jeg har stort sett brukt smarttelefoner de siste årene, og har derfor ikke satt meg så inn i "dum"telefonenesutviklig av smarttelefonfunksjoner, men det er vel fortsatt slik at smarttelefonene er bedre på multitasking enn det vanlige mobiltelefoner er?

 

Uansett, det er jo bra å se at Symbian selger mye. Det betyr jo at flere kjøper dem, og da vil flere lage programmer også. Det liker jeg :D I fjord leste jeg at det ble solgt en mobiltelefon med Symbian hvert sekund. Vil det nå si at det selges 3 mobiltelefoner med SymbianOS på 2 sekunder? Det er MYE! :D

Endret av Jornan
Lenke til kommentar

Den mest vanlige definisjonen er vel at en smarttelefon er som en PC. F.eks. kan den ha 3. parts programvare med full tilgang til telefonens hardware, akkurat som en vanlig PC. Java jobber kun i "sandkasse-modus" så det blir ikke det samme. Et symbian program kan f.eks. endre menyene, eller funksjoner som ligger innebygget på telefonen. Java aktiveres kun når du åpner programmet, samt at det har veldig begrenset funksjonalitet i forhold til et program som er programert for OSet direkte.

Lenke til kommentar
Før var definisjonen her på amobil at den kunne multitaske. Men det er det langt flere enn telefoner med åpne OS som kan. Og 3. parts programvare kan like gjerne komme gjennom java. Så jeg mener begrepet er sterkt utvannet nå, og avstanden fra en vanlig telefon med symbian, og en annen telefon, er blitt meget liten. Jeg påstår fremdeles at inputmetoden bør være "smart" for at det skal være en ekte smarttelefon. Telefoner som krysser mellom å være pda, og mobiltelefon samtidig, ville jeg valg å kalle en ekte smarttelefon. ;)

 

Du har helt rett i at begrepet er blitt veldig utvanna. Men jeg vil fortsatt mene at telefoner som Qtek 8310, HTC MTeor og S310 er fullverdige smarttelefoner, selv uten qwerty-tastatur eller touchscreen.

Endret av aeropilot
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke kjempe rart at Symbian har solgt 56% mer i år når det er FLERE symbian telefoner man KAN selge..

 

Utvalget påvirker jo salget så ren logikk tilsier at når utvalget symbian øker vil også salget øke. Tror ikke Nokia har økt spesielt mye i total markedsandel selvom deres Symbian telefoner selger mer enn tidligere år. Det selges også flere Windows Telefoner enn tidligere, men det er jo også fordi utvalget er større..

 

Windows Vista har også solgt 100% mer enn i 2005, men det er jo fordi det ikke fantes i 2005..

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar

Her stod det mye tull.

 

Det jeg egentlig tenkte på er at Series 60 ikke nødvendigvis behøver å kjøre på symbian. Nokia har jo blant annet jobbet med Series 60 på en linux plattform.
Mulig påstanden din skyldes "iPhone-Nokia"-lignende artikler, men uansett; S60 er ene og alene er brukergrensesnitt (UI), laget for Symbian. Man kan jo selvfølgelig lage et S60-inspirert UI eller et S60-etterligende UI til Linux for mobiltelefoner, men man vil aldri kunne kjøre S60 på Linux.

 

Selv om mange mobiltelefoner kan multitaske, så er vel ikke dette på lik linje med smarttelefoner?
Det er fortsatt bare en liten andel dumme mobiltelefoner (K800i og nyere mid- og high-end SE-telefoner samt et par Nokiaer med Serie40) som kan kjøre flere javaprogrammer samtidig, og det tar ofte lang tid å bytte mellom programmene. I tillegg må man jo også tenke på det som Symbian_Pro sier om tilgang til hardware og mulighet til å gi telefonen utvidet funksjonalitet, og det uten å måtte starte programmet, som da alene gjør en Symbian-telefon langt mer avansert enn feks en "dum" Sony Ericsson eller en Nokia med Serie40.
Lenke til kommentar
Det jeg egentlig tenkte på er at Series 60 ikke nødvendigvis behøver å kjøre på symbian. Nokia har jo blant annet jobbet med Series 60 på en linux plattform.
Mulig påstanden din skyldes "iPhone-Nokia"-lignende artikler, men uansett; S60 er ene og alene er brukergrensesnitt (UI), laget for Symbian. Man kan jo selvfølgelig lage et S60-inspirert UI eller et S60-etterligende UI til Linux for mobiltelefoner, men man vil aldri kunne kjøre S60 på Linux.

Har absolutt ingenting med iphone å gjøre. Det var snakk om disse "internet tablet telefonene" til Nokia. I løpet av utviklingen av disse ble det jobbet med å porte S60 til å kjøre på en underliggende linux plattform. Altså da man gikk bort fra symbian og over til linux i utviklingen, så var en av tingene som ble jobbet på å skrive om S60 UIet i stedet for å skrive et helt nytt UI.

Hva som skjedde videre vet jeg ikke. Men det var i hvertfall det man jobbet med på det tidspunktet jeg pratet med en utvikler som jobbet med nettopp det.

Lenke til kommentar
Har absolutt ingenting med iphone å gjøre.
Nei, det vet jeg. Siktet til en artikkel på Amobil som brukte ordet iPhone-Nokia for en telefon med berøringsfølsom skjerm.

 

I løpet av utviklingen av [Nokias Internet Tablet-telefoner] ble det jobbet med å porte S60 til å kjøre på en underliggende linux plattform.
Dette har jeg ikke hørt om. Når var dette, har du en link/kilde?
Lenke til kommentar
Her stod det mye tull.

 

Det jeg egentlig tenkte på er at Series 60 ikke nødvendigvis behøver å kjøre på symbian. Nokia har jo blant annet jobbet med Series 60 på en linux plattform.
Mulig påstanden din skyldes "iPhone-Nokia"-lignende artikler, men uansett; S60 er ene og alene er brukergrensesnitt (UI), laget for Symbian. Man kan jo selvfølgelig lage et S60-inspirert UI eller et S60-etterligende UI til Linux for mobiltelefoner, men man vil aldri kunne kjøre S60 på Linux.

 

Selv om mange mobiltelefoner kan multitaske, så er vel ikke dette på lik linje med smarttelefoner?
Det er fortsatt bare en liten andel dumme mobiltelefoner (K800i og nyere mid- og high-end SE-telefoner samt et par Nokiaer med Serie40) som kan kjøre flere javaprogrammer samtidig, og det tar ofte lang tid å bytte mellom programmene. I tillegg må man jo også tenke på det som Symbian_Pro sier om tilgang til hardware og mulighet til å gi telefonen utvidet funksjonalitet, og det uten å måtte starte programmet, som da alene gjør en Symbian-telefon langt mer avansert enn feks en "dum" Sony Ericsson eller en Nokia med Serie40.

 

Nå er det vel slik at man også kan multitaske mellom de innebygde funksjonene også? Man kan vel strengt tatt høre på musikk samtidig som man skriver notater, eller bruker kalkulatoren? Det er vel ikke bare snakk om multitasking mellom java programmer? Så min påstand er at smarttelefon begrepet, slik vi bruker det i dag er sterkt utvannet, og burde fornyes. Og da er inputmetode en vesentlig funksjon som gjør en telefon smartere, etter min mening.

Lenke til kommentar
I løpet av utviklingen av [Nokias Internet Tablet-telefoner] ble det jobbet med å porte S60 til å kjøre på en underliggende linux plattform.
Dette har jeg ikke hørt om. Når var dette, har du en link/kilde?

Inside info. Så det har jeg dessverre ikke. Var på besøk hos ei veninne av forloveden min sommeren 2006 i Oulu (om jeg ikke husker feil by). Mannen hennes jobbet på prosjektet jeg nevnte, så da jentene satt på kjøkkenet og sladret om gudene vet hva, så satt vi på stua og pratet om teknologi. Var ganske gøy egentlig, fikk lekt litt med noen prototyper, og fikk prøve et mobilTV prosjekt de drev og testet i nærområdet. Vi fikk ikke tid å besøke de igjen denne sommeren, så har ikke noe nyere info, men det kan virke som det ble forkastet om man tar utgangspunkt i modellene som er til salgs nå i hvertfall.

Lenke til kommentar
Man kan vel strengt tatt høre på musikk samtidig som man skriver notater, eller bruker kalkulatoren? Det er vel ikke bare snakk om multitasking mellom java programmer?
På feks SE K800i kan du kjøre musikken, meldinger og flere javaprogrammer i bakgrunnen og hente opp disse med aktivitetsmeny-knappen.

 

Så min påstand er at smarttelefon begrepet, slik vi bruker det i dag er sterkt utvannet, og burde fornyes. Og da er inputmetode en vesentlig funksjon som gjør en telefon smartere, etter min mening.
Det er fortsatt stoooor forskjell på om en telefon kan kjøre mer enn ett javaprogram samtidig og en telefon hvor man kan installere programmer som endrer telefonens egne funksjoner. Tastaturet sier ingenting om hvorvidt telefonen er "smart", men for hvilken forbrukergruppe den er ment for. Feks ønsker jeg selv en smart telefon som jeg kan installere avanserte programmer på, men uten qwerty-tastatur.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...