Gå til innhold

Wikipedia med konkurranse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å skrive for den norske utgaven av Wikipedia frister meg slett ikke lenger pga. svært arrogante og steile moderatorer/"Konger på haugen". Har desverre svært dårlige erfaringer her...

9100266[/snapback]

 

Enig! De henger seg ofte opp i flisespikkeri rundt layout og oppsett, mens regelrette faktafeil får null oppmerksomhet. Selvsagt kan de ikke vite alt, men mye er lett å sjekke opp ved enkle google-søk....

Gjør man en feil er det heller ikke hjelp å få, men smekk på fingrene, og på grensen til utskjelling.

Lenke til kommentar

Er uenig i å splitte opp wiki i en norsk versjon og andre lands versjoner. Slår du opp democracy/demokrati så får du 2 vidt forskjellige artikkler. Den engelse versjonen er mye mer omfattende og bedre skrevet enn den norske som er et enkelt oppgulp.

 

En wiki burde vært master, og de andre kun translations.

 

Det fins sikkert kun artikler som er interessangt kun på norsk, eller som kan forklares best på norsk, men så burde den dog kun forholde seg til det - men alikevel ha en engelsk utgave at det (kan jo være noen som har interesse av det alikevel).

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

Hovedfilosofiene til Wikipedia er «å skape og utgi en så god som mulig fri flerspråklig encyklopedi til alle verdens mennesker på sitt eget språk».

 

Et godt poeng med den filosofien kan jeg illustrere med dette eksempelet.

 

Jeg er lokalhistoriker og sitter inne med mye kunnskap om min kommune og området rundt.

Jeg skriver utfyllende i flere norske artikler på wikipedia om dette. Min spesialkunnskap om mitt område har jeg tilegnet meg ved hjelp av bøker skrevet på norsk, og nedskreven kunnskap fra andre lokalhistorikere som kan betraktes som gode kilder.

Etter at jeg har skrevet flere strålende artikler, oversetter en som kan både norsk og engelsk de og bidrar med de på den engelsk wikipien. Videre vil artiklene bli oversatt til wikier på andre språk.

 

Dette er jo mildt sagt en god måte og spre kunnskap på. Kunnskap som ellers, vanskelig ville blitt formidlet til folk som snakket og leste swahili eller mandarin.

Jeg skriver og snakker best på morsmålet mitt, som så mange andre.

 

Er noen enig med meg i at det fortsatt kan være bra med en norsk wikipedia? :thumbup:

At administratorene er urettferdige, har ikke jeg fått erfare, men noen hadde kanskje tjent på å løsne snippen en smule. Tror fåtallet er missfornøyd med norske admins.

Endret av nikk
Lenke til kommentar

Hele poenget med Wikipedia er jo at en bidrar på sine spesialområder.

Har selv skrevet noen korte artikler og korreksjoner om de områdene jeg kan mye om.

Den norske utgaven er selvsagt ikke like fyldig som den engelske. Bruker selv ofte å sjekke begge slik at man får med seg alt.

Kjempebra med en slik konkurranse. Dette er jo kommunisme slik den var ment å virke :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...