Gå til innhold

Canal Digital HD og Samsung M86


Anbefalte innlegg

Canal Digital sin nye parbol HD-dekoder støtter ikke HDMI 1.3 som de nye TV'ene til Samsung har.

 

HD-kanalene blir fine på min nye Samsung M86 40", men det går ikke lyd over HDMI. Det er også en masse andre småproblemer (de fleste kanaler i 4:3, grønt bilde med HDMI når du bytter fra DVD til CD med HDMI osv, osv). Dette er tydeligvis ikke bakoverkompatibelt. Alt blir OK med SCART, men da har jeg jo ikke HD. CD skylder på at Samsung bruker en uferdig standard, men sannheten er vel at det er utrolig dårlig av CD å komme med en HD-tuner som ikke støtter HDMI 1.3.

 

Fordømt irriterende!

 

CD sier det skal hjelpe med en HDMI-svitsj, men jeg gidder ikke bruke 1.700,- på noe som kanskje virker.

 

Andre som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Canal Digital sin nye parbol HD-dekoder støtter ikke HDMI 1.3 som de nye TV'ene til Samsung har.

 

HD-kanalene blir fine på min nye Samsung M86 40", men det går ikke lyd over HDMI. Det er også en masse andre småproblemer (de fleste kanaler i 4:3, grønt bilde med HDMI når du bytter fra DVD til CD med HDMI osv, osv). Dette er tydeligvis ikke bakoverkompatibelt. Alt blir OK med SCART, men da har jeg jo ikke HD. CD skylder på at Samsung bruker en uferdig standard, men sannheten er vel at det er utrolig dårlig av CD å komme med en HD-tuner som ikke støtter HDMI 1.3.

 

Fordømt irriterende!

 

CD sier det skal hjelpe med en HDMI-svitsj, men jeg gidder ikke bruke 1.700,- på noe som kanskje virker.

 

Andre som har opplevd det samme?

9038045[/snapback]

 

 

Det er kanskje en dårlig trøst men det er samme problem i England med Sky's HD mottager som ikke er produsert av Sagem.

 

Årsaken i følge Engelske forums er feil i implementering av HDMI i flere TV'er.

 

Her er utdrag av noe av det som skrives i digitalspy.co.uk forumene

"Just to respond to this, EVERY time there has been an issue with ANY screen or manufacturer and the Sky HD box so far, both Sky and the manufacturer have met and discussed the issue, and so far, EVERY time the manufacturer have agreed that the issue IS NOT with the HD box"

 

Siden HDMI1.3 skal være bakoverkompatibel så ville jeg reklamert på TV'n.

Lenke til kommentar

Har snakket med Samsung idag. Fikk jo et klart og tydelig svar:

 

Hei

Takk for din email til Samsung Electronics Nordic.

 

Ja det stemmer, hdmi ver.1.3 er ikke bakoverkompatibel med ver1.2 1.1

1.0 så den eneste løsningen er å gå til anskaffelse av en hd-dekoder med

hdmi ver.1.3.

 

Hvis du har flere spørsmål, kan du kontakteoss på telefon nummer:

815-56 480, mandag til fredag, mellom klokken 08.00 og 18.00.

Eller du kan sende en email via vår hjemmeside www.samsung.no.

 

Mvh

Samsung Electonics Nordic-

 

Med andre ord: Har du TV med HDMI 1.3: styr klar av Canal Digital HD-tuner (og omvendt). Spennende å se hva Canal Digital gjør nå. Fler og fler TV'er vil vel komme med HDMI 1.3. Jeg for min del sender HD-tuneren i retur (har fortsatt angrefrist). Gidder ikke betale 2.490,- for DEN boksen, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar

Hvaffaen? Stemmer det her er det jo tragisk, så og si alle nye tver fra de kjente leverandørene levert i år har HDMI 1.3.

 

EDIT: Betyr det at tvprodusentene har implementert feil så er jo det også trist.

 

Har du noen linker jeg kan lese på bobben? Jeg får ny tv på fredag med HDMI 1.3 og skal ha CD HD når det blir tilgjengelig i trøndelag.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd nå med en HDMI-switch som kjører HDMI 1.2. Det ble noe bedre, menn ikke bra. Canal Digital snakker om en overgang fra HDMI 1.3 til 1.1, men vet ikke hvor den er å få tak i. Noen som vet hvor den kan skaffes?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I dag sier Canal Digital at Samsung har fikset problemet for noen kunder. Kjenner andre til dette? Og hva må isåfall fikses? Var litt kø på telefon hos Samsung.

 

Oppdatert: Fikk sjekket med Samsung nå, og dem mener TV'en er i orden. Det skal visstnok være Canal Digital-boksen som ikke er ny nok.. Latterlig dette.. Da er det vel kanskje Elkjøp som er stedet å henvende seg, siden begge deler ble kjøpt/bestilt der..

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar
Hm.. Dette hadde vært fint å lese for en uke siden.. Samsung M86 skulle jo passe fint med CD-HD mottageren i følge butikken.. Jeg får riktignok lyd MENS volumet stilles, men det er ikke akkurat holdbart. Er det noen som har undersøkt mer hos Canal Digital siste ukene?

9162933[/snapback]

 

 

Skjer dette på alle kanaler eller kun HD kanalene og Canal+Film kanalene ?

 

Dersom man har kommet i skade for å aktivere AC3/Dolby Digital i lydmenyen så vil det ikke bli lyd via HDMI på HD kanalene og Canal+Film kanalene utenom når man er inne i lydmenyen og muligens når volumet justeres.

 

Regner med at du ikke har aktivert AC3/Dolby Digital men for sikkherhets skyld bør du dobbeltsjekke det. Samsung M86 har jo ikke innebygget Dolby Digital dekoder så da må det heller ikke aktiveres AC3.

Lenke til kommentar
Skjer dette på alle kanaler eller kun HD kanalene og Canal+Film kanalene ?

 

Dersom man har kommet i skade for å aktivere AC3/Dolby Digital i lydmenyen så vil det ikke bli lyd via HDMI på HD kanalene og Canal+Film kanalene utenom når man er inne i lydmenyen og muligens når volumet justeres.

 

Regner med at du ikke har aktivert AC3/Dolby Digital men for sikkherhets skyld bør du dobbeltsjekke det.  Samsung M86 har jo ikke innebygget Dolby Digital dekoder så da må det heller ikke aktiveres AC3.

9174304[/snapback]

Det skjer på samtlige kanaler ja.. Har forsøkt både med og uten Dolby aktivert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har samme TV som trådstarter, og i dag fikk vi CD tuner HD shit...

Jaja... bilde er bra det. Men jeg får kun lyd når jeg stiller på lyden!

Så nå må jeg bare bruke scart.

Er konklusjonen her at CD rett og slett sender for dårlig tuner ut?

9248961[/snapback]

Jeg har eksakt samme problem. Skal ringe Canal Digital igjen nå. Dette er for dårlig altså.. Samsung mener iallfall det er CD-tuneren som er problemet (sist jeg snakket med dem i det minste)..

Lenke til kommentar
Men vil ikke dette si at egentlig TV-en og CD har et problem. TV-en siden den ikke er bakover kompatibel? Og CD tuneren siden den ikke støtter hdmi 1.3? Eller er jeg på jorde?

9249997[/snapback]

Canal Digital mener fremdeles at det sannsynligvis er TV'en det er noe galt med. Men det er ikke så lett å si.. Det kan jo både være CD-tuneren som ikke følger den gamle HDMI-standarden 100%, eller så er Samsung-TV'en ikke bakoverkompatibel.

Lenke til kommentar
Vi kjøpte en ny HDMI kabel, det fungerte ypperlig :).

En skikkelig en.

9277530[/snapback]

Snakker du om parabol- eller kabelvarianten av tuneren da eller?

 

Blir uansett bare mer og mer irritert på denne boksen (parabolvarianten).. Ca. 50% av gangene den har vært av, må man bort og ta strømmen fullstendig før den vil på igjen. I tillegg har den en tendens til å bare slå seg av en gang i blant (sjelden, men like fullt håpløst).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...