Gå til innhold

Med kamera på Afrikas savanner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin artikkel.

 

Var selv på tur i Kenya i fjor og endte opp med neste 2000 bilder etter 2 uker,derav 4 dager med safari.

 

Et alternativ til bean-bag er monopod. Jeg prøvde først en bean-bag, men gikk raskt over til monopod da det er mer fleksibelt. Pass på å bruk monopod som lar deg vippe kamera; ellers ender du opp med alle bildene i landskap.

 

Jeg endte opp med en del dårlige bilder, da jeg ikke hadde god nok optikk. Jeg slet bl.a. med KA og strølys. Overraskende nok så holdt det med 55-200mm.

 

Tom

Lenke til kommentar

Monopod er absolutt verdt å ta med ja! Jeg hadde den med og det er en god sak å bruke også fra åpen bil! Det er veldig viktig at hodet kan vippes ja, selv om de fleste bilder jeg tar er i landskap er det veldig greit å kunne ta i portrett til tider...

Lenke til kommentar

Fin artikkel, kan kanskje også nevnes at det ikke er alle steder det er like lett å få ladet opp kameraene?

 

Og det å sove ute er noe alle som drar dit bør gjøre, vi sov ute en natt under bare myggnetting ved en innsjø og det ble, tro det eller ei den beste natta under turen.

 

Off-topic: Fine bilder gruzuk, ganske sikker på at det her http://www.dye.no/gallery/01_2005-03-28-RS...16_16-19-56.jpg er en waterbuck =)

Lenke til kommentar

Er det ja, vi var heldige vi og. F.eks. Når vi satt ved bålet natta vi skulle sove ute lærte vi at flodhestene sine øyne hadde gulskjær når man belyste dem med lommelykta mens krokodillene hadde rødskjær. Så han lyste like godt utover bukta som lå helt inntil der vi var og jammen var det ikke en del gule og røde øyne som skinte tilbake ...

 

Litt off-topic men hva og hvor jobba du?

Lenke til kommentar

Skal til Sør-Afrika i vinter, der safari i Zululand er en av aktivitetene som står på programmet. Har et Nikon d80 med 18-200mm VR linse. Blir det altfor lite med 200mm brennvidde på en slik safari? Ser at det fort blir veldig mange høvdinger hvis eg må ha mer enn 200mm. :hmm:

Lenke til kommentar
Skal til Sør-Afrika i vinter, der safari i Zululand er en av aktivitetene som står på programmet. Har et Nikon d80 med 18-200mm VR linse. Blir det altfor lite med 200mm brennvidde på en slik safari? Ser at det fort blir veldig mange høvdinger hvis eg må ha mer enn 200mm.  :hmm:

9027221[/snapback]

 

Jeg tror du vil klare deg bra. Jeg hadde 200mm som lengste brennvidde når jeg var i Kenya i fjor. Og det var kun 2 eller 3 bilder som kunne ha trengt lengre brennvidde. Og i de tilfellene var heller ikke 300mm nok; burde hatt 400-500mm.

 

Et annet problem er at over 200mm blir det mye styr hvis du ikke har VR/IS og/eller stativ.

 

Bruk heller pengene på et polariseringsfilter, ekstra batteri og nok minnekort.

 

Tom

 

Edit: tyrkleif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Var rettet mot deg ja ;)

 

Må ha vært utrolig fint å jobbe der, og regner med at du nå er bitt av afrikabasillen?

 

Var du innom Selous når du var der? Fantastisk fint sted for safari og skikkelig øde, støter nesten aldri på andre biler.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har et par (til dels banale) safari-smp, háper noen der ute har tálmodighet til á svare.

 

Skal pá safari i slutten av august i forbindelse med et arbeidsopphold i Kenya. Og de banale spörsmálet er som fölger:

 

- Har man anledning til á lade kameraet underveis pá en 3-4-5 dagers safari? OK at det selvfölgelig ikke er stikkontakter i et telt, men hva med enkle lodger? Den store skrekken er á gá tom for batterier dag 2....

 

- Etter á ha vurdert ultrazoom-testen til akam, ble jeg fryktelig usikker mellom testvinneren Canon Powershot S3 IS, og Olympus SP 550 UZ. Vanvittig zoom pá olympusen, da!! Jeg kom tilslutt frem til at selv om olympusen har lengre zoom, har canon S5 IS (ja, ikke S3 men S5) 8mpx ikke 6 mpx som olympus, som gjör at jeg igjen kan gjöre utsnitt i etterkant av bilder der hvor jeg har vaert "for langt unna", og at bildene vil vaere stödigere en olympus med max zoom. Er det noen som har feedback pá denne teorien min? Greit á höre för jeg stikker ut og handler.

 

- Trenger selvfölgelig masse minnekort for á holde hele turen. Hva er forskjellen pá "vanlige" minnekort, og de som er x133, x12 osv.? Er det en nödvendighet med disse superraske kortene for á fá det utbyttet av kameraet jeg forventer meg?

 

- Er det noen som har feedback pá hvor mye minne man trenger til en 4-dagers safari? Selvfölgelig avhenger det av hvor fotointeressert man er, men kanskje noen kan fortelle om generelle oppfatninger av egne og andre medlemmer pá safariens opplevelser? 8mpx tar jo opp fryktelig mye minne pr bilde...

 

Pá forhánd takk :)

mvh, Helene

Lenke til kommentar
Strøm skulle i alle fall ikke være et problem, under en normal safariferie. Man bor nemlig ikke i telt i bushen i fem dager, maks en natt, vil jeg tippe. Det vanlige er at man bor i lodge/hytte med innlagt strøm, evt. et hotell nær nasjonalparken.

9053019[/snapback]

Vi bodde i telt i seks dager, både ved Ngorogoro og i Serengeti...

En fantastisk fin tur :D

Lenke til kommentar
Strøm skulle i alle fall ikke være et problem, under en normal safariferie. Man bor nemlig ikke i telt i bushen i fem dager, maks en natt, vil jeg tippe. Det vanlige er at man bor i lodge/hytte med innlagt strøm, evt. et hotell nær nasjonalparken.

9053019[/snapback]

Vi bodde i telt i seks dager, både ved Ngorogoro og i Serengeti...

En fantastisk fin tur :D

9053439[/snapback]

Hvordan var det med strøm ?

 

Tom

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...