Gå til innhold

Lær deg foto-hemmelighetene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg ble skuffet over dette nå. i infoboksen, som skal informere og hjelpe folk, får jeg inntrykk av av antall megapiksler er det som gjør et godt kamera.

8187490[/snapback]

Helt enig der megaloman. Megapiksler er ikke alt som skal til for å ha et godt kamera. Likevel er det greit med rundt 2- 3 mpx slik at du kan ha de på pc, uten at de blir alt for kornete. :)

Lenke til kommentar
Helt enig der megaloman. Megapiksler er ikke alt som skal til for å ha et godt kamera. Likevel er det greit med rundt 2- 3 mpx slik at du kan ha de på pc, uten at de blir alt for kornete. :)

8188517[/snapback]

Nja, nå er det jo akkurat Mp-jaget som er årsaken til kornete bilder. Hadde de heller holdt litt tilbake på Mp og heller laget bedre optikk og mer lysfølsomhet på hver pixel så ville nok bildene blitt både klarere, skarpere, mindre kornete og mer brukelige i varierte lysforhold.

 

To utsagn: Ett jeg har sagt før, og et nytt som følger akkurat samme logikk om bildekvalitet:

  • Jeg ville heller hatt et 2 Mp speilrefleks enn et 10 Megapixel kompaktkamera.
  • Jeg ville heller hatt et 2 Mp kompaktkamera enn et 10 Megapixel mobilkamera.

En liten digresjon: Jeg hadde et 3Mp kompaktkamera før, men det sluttet stadig virke så jeg fikk et nytt på reklamasjonen. Det nye har 6Mp på en akkurat like stor bildebrikke, omtrent samme optikk, litt nyere bildeprosessering i kameraet ++. Likevel tar det nye dårligere bilder enn det gamle. Det gir mer kornete bilder og gir lengre lukkertider som igjen øker faren for bevegelsesuskarphet. Det nye har blitt vanskeligere å bruke inne uten blitz fordi jeg nesten må ha stativ for å kunne bruke det innendørs. Fullt så galt var ikke det gamle kameraet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...