Gå til innhold

TEST: NEC 2690WUXi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En av de store svakhetene til IPS er dårlig innsynsvinkel for de mørkeste tonene. Min NEC 20WGX2 får et plagsomt fiolett skjær i hjørnene om jeg ikke sitter på god avstand (ca. 60 cm) med øynene akkurat midt foran.

 

Hvordan er innsynsvinkelen i svarte områder, noen forbedring?

7899903[/snapback]

Helt klart. Denne skjermen tok rotta på NEC 2080UX+, som er referanseskjermen. Dynamikken går naturligvis en del ned mot siden da lysstyrken avtar, men resultatet er langt bedre enn på 2080UX+ i alle fall.

Lenke til kommentar

Hvordan er denne sammenlignet med Eizo sine skjermer?

 

f.eks. ColorEdge CE210W eller ColorEdge CE240W? For å være helt ærlig, har jeg valget mellom Eizo og NEC i samme prisklassen er valget ekstremt enkelt. Hadde vært interessant om dere testet Eizo, skjønner meg ikke helt på NEC-fetisjen deres. NEC er bra skjermer, for all del, men i min bok er de et stykke unna Eizo. Nå som Eizo har begynt med skjermer for hvermansen også, og mellomklasse, ikke minst, så er jo dette veldig interessant.

Lenke til kommentar

Denne skjermen er jo helt rå da for å si det mildt.

 

Men prisen var jo som forventet. Man må huske på at Eizo å Nec har lagt lista høyt når de produsere skjermer å da koster det litt ekstra når kvaliteten er såpass bra.

 

Men jeg vil jo si at 14k for en 26" er litt i det drøyeste laget. det er jo ikke så mange som produsere i det formatet enda/eller masse produsere.

 

Det mest lønnsomme i dag må være skjermer fra 20-22" og ofte noen 24"

 

Meg selv skal ha en 24" minst.

 

Men til slutt, så var dette en bra test og jeg gleder meg til neste gang.

Jeg syns det begynner å bli litt lite av skjermtester for dagen her på hw.no å jeg håper på mer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne skjermen kommer visstnok med overdrive (Rapidresponse) slått av. Prøvde du skjermen med og uten overdrive?

 

Testet du ut noen av de andre funksjonene som Colorcomp? Litt dumt at dere brukte sRGB når dere testet ut skjermen som tross alt er en wide gammut skjerm med 12-bits gamma korrigering. Blir som å putte bly i skoene når du skal løpe 60 meteren. :D

 

Kjekt det kom en norsk review på denne skjermen. Skulle bare ønske flere av funksjonene ble testet ordentlig. Her er en liste over noen av funksjonene med forklaringer denne NEC'en har. :)

Endret av Tamlin_WSGF
Lenke til kommentar
Hvordan er denne sammenlignet med Eizo sine skjermer?

7903602[/snapback]

 

Ville vært interessant å se en shootout med en meget detaljert gjennomgang. :)

 

Jeg tror nok denne skjermen ville være et godt stykke foran ColorEdge CE modellene i stillbilde redigering, men ikke fullt på høyde med ColorEdge CG serien.

 

I likhet med CG serien (og andre toppmodell serier som Radiforce), så er NEC'en IPS basert. Disse har minimal til ingen fargeskift. ColorEdge CE serien er S-PVA basert og har fargeendringer spesielt i området 0 (senter) til 5 grader vinkel fra senter. Dette har vært et stort problem for profesjonelle grafikere som validerer fargene med CE skjerm.

 

Modeller som CE240W (S-PVA) har "kun" 10-bits gamma korrigering, mens NEC'en har 12-bits. I tillegg har NEC' widegammut baklys, hvilket gjør at den kan vise større deler av fargespekteret (20% mer av Adobe RGB faktisk). Det virker som om den nye NEC'en tilhører en ny generasjon av professjonelle skjermer.

 

Ta en titt på denne lenken. Om teknologien som NEC's pressemelding beskriver holder mål, så er det meget imponerende! :w00t:

 

Jeg har bestilt den nye NEC'en selv og får den i løpet av uken. Dette skal bli spennende!

 

Hvor ble Enden av forresten? Svarer han ikke på trådene sine?

Endret av Tamlin_WSGF
Lenke til kommentar

Lurte også litt på hva Enden mente med:

 

Med en responstid på 13 ms er dette å regne som en skilpadde, selv om 7 ms responstid for grå/grå er levelig.

 

Dell 2407WFP f.eks. har 16 ms responstid og 6 ms grå/grå... Kunne som nevnt vært kjekt om han hadde retestet skjermen igjen med overdrive/rapidresponse slått på... NEC LCD20WGX2 (AS-IPS) 12 ms responstid (ISO) 6 ms grå/grå er en av verdens kjappeste 20" skjermer grunnet rapidresponse da... ;)

 

Edit: Det er ikke meningen å gå hardt ut mot Enden her. Det var en fin artikkel. :thumbup: Synes bare det var litt trist at en widegammut skjerm med 12-bit gamma korrigering og 12-bit LUT ble testet i sRGB.

Hardware.fr (Behardware.com er den engelske versjonen) gjorde tabben med å teste denne skjermen i spilling uten overdrive/rapid response på og det var litt trist lesing at Hardware.no presterte å gjøre akkurat samme tabben. :wallbash: Skjermen er IKKE 13 ms (sort ->hvit/hvit -> sort/TrTf) og 7 ms (grå til grå) uten overdrive/rapidresponse slått på. Derfor er spilltesten litt misvisende og jeg håper Enden endrer den deretter eller helst tester skjermen på nytt. Hardware.no bør holde høyere kvalitet enn hardware.fr!

Endret av Tamlin_WSGF
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ny norsk test av samme skjerm. Din side testet samme skjermen og de klarte heldigvis å finne frem til overdrive funksjonen og slå den på.

 

Respons: 8 av 10

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=369209

 

Til sammenligning så foretok samme skribent en test av Dell 2407WFP som er en populær skjerm til spilling i bredskjerm.

 

Respons: 6 av 10

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=314318

Endret av Tamlin_WSGF
Lenke til kommentar

Har skjermen selv nå og testet den i helgen. Enden hadde helt rett i at det var en del etterslep (om han mente det i forstand av motion blur, det var ikke spor av "ghosting"). Dette endret seg derimot etter at jeg slo på overdrive (Hold nede "input" og slå på skjermen, trykk "menu", velg 7 og over drive "on").

Med overdrive på, så er denne skjermen kjapp! Etterslepet forsvinner og det er en ren nytelse å spille spill som UT2004. Fargene virker fyldigere og jeg ser detaljer som jeg ikke har lagt merke til før. :thumbup:

Skjermen trenger å bli kalibrert først. Som vanlig er fabrikkinstillingene og fargeprofilen helt på bærtur. Den er så lys at solbriller blir en nødvendighet om man ikke ønsker å gjøre noen endringer. Det kraftige rødskjæret Enden la merke til i sin artikkel på sRGB går også igjen når man velger 6500K, 2.2 native. Etter kalibrering er hvit veldig hvit, uten noe fargespill.

Gjennom å bruke "contrast" for hvitnivåene og "black level" for sortnivåene, oppnådde jeg en god sort og hvit med mye detaljer i begge. Skarpheten måtte justeres opp litt også for optimal effekt.

Med overdrive går den fra å være "en allsidig skjerm for grafikere" til en "grafisk skjerm for spillere" (for å sitere Endens artikkel).

Jeg kjøpte den hos Yaha.no til 13679,- (fant prisen gjennom hardware.no) og vil gjerne gi et komplement til Yaha for glimrende service til tross for alle snøstorm problemene de gjennomgikk mens jeg maste på skjermen! Jeg vil også gi et komplement til hardware.no som sparte meg for over 1000 kr, da jeg opprinnelig ville ha bestilt skjermen hos en dyrere leverandør om ikke jeg hadde funnet pristjenesten til hardware.no! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...