Gå til innhold

Wikia-søk under utvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg savner en viktig egenskap ved en søkemotor og det er at hvis man leter etter en ekte review av et produkt så må man vasse gjennom tonnevis av disse teite "compare prices and read customer reviews" sidene som ikke er særlig relevante. Jeg vet jo at disse sidene er ganske kyniske utnyttere av ordet "review" som de vet at mange søker på. Men hvis man kunne feks ha et enkelt filter hvor man f.eks. kan velge "ignore all results from this domain" på visse søk (altså en slags søkeprofil) så kunne dette vært lett løst.

 

Er det noen som kanskje vet om noe slik søkemotor som finnes? Gjerne en portal til google hvis det finnes.

Lenke til kommentar
Jeg savner en viktig egenskap ved en søkemotor og det er at hvis man leter etter en ekte review av et produkt så må man vasse gjennom tonnevis av disse teite "compare prices and read customer reviews" sidene som ikke er særlig relevante. Jeg vet jo at disse sidene er ganske kyniske utnyttere av ordet "review" som de vet at mange søker på. Men hvis man kunne feks ha et enkelt filter hvor man f.eks. kan velge "ignore all results from this domain" på visse søk (altså en slags søkeprofil) så kunne dette vært lett løst.

 

Er det noen som kanskje vet om noe slik søkemotor som finnes? Gjerne en portal til google hvis det finnes.

7585259[/snapback]

 

Du stjal ordene fra meg. Jeg leter etter akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Klart jeg har brukt - (minus) foran keywords jeg ikke vil ha, men det er en heller komplisert måte å nå målet. Og Advanced search har noe men ikke det man trenger, nemlig en "blacklist" - dvs domener man vil ekskludere fra sitt søk. Så hver gang man besøker google kunne man velge hvilken søkeprofil man ville bruke - og dermed hvilket ekskluderingsfilter man vil ha.

 

Ok her er en test. Søk etter "Logitech WebCam Live ultra review". Sjekk den endeløse listen av teite "compare prices and read customer reviews" sites som kommer opp. Noe jeg hater er disse såkalte reklame portalene og det tar en sann evighet før man faktisk finner frem til et nettsted som har en grundig online test av webkameraet - eller hva annet man leter etter.

Lenke til kommentar
Klart jeg har brukt - (minus) foran keywords jeg ikke vil ha, men det er en heller komplisert måte å nå målet. Og Advanced search har noe men ikke det man trenger, nemlig en "blacklist" - dvs domener man vil ekskludere fra sitt søk. Så hver gang man besøker google kunne man velge hvilken søkeprofil man ville bruke - og dermed hvilket ekskluderingsfilter man vil ha.

 

Ok her er en test. Søk etter "Logitech WebCam Live ultra review". Sjekk den endeløse listen av teite "compare prices and read customer reviews" sites som kommer opp. Noe jeg hater er disse såkalte reklame portalene og det tar en sann evighet før man faktisk finner frem til et nettsted som har en grundig online test av webkameraet - eller hva annet man leter etter.

7589382[/snapback]

 

Jeg er helt enig, skulle veldig gjerne hatt en knapp ved siden av søketreffet som sier noe ala: "ban this site" eller "irrelevant" eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Du kan jo søke med ordene "expert OR Editors" og fjerne sider med "-compare". Ellers er kan det også være lurt å skjekke etter om søkeordene finnes i tittelen. F.eks. ved "intitle:expert OR intitle:editors" og "-intitle:compare".

 

Vis du vet om noen bra sider (f.eks. Pricegrabber), kan du jo opprette en egen søkemotor med Google Co-op som favoriserer disse sidene.

Lenke til kommentar

Er det her også snakk om å legge mer vekt på en "pagerank" bestemt av brukerne i fellesskap? Det synes jeg i så fall er dumt, fordi det som er mest populært ikke nødvendigvis er mest relevant/riktig eller best. Det som kan skje da er for eksempel at man søker på "liberalisme" og finner bare "informasjonssider" skrevet av sosialister, fordi de sosialistiske nettstedene har fått flest positive stemmer. Eller omvendt (liberalister er jo relativt flinke med internett, i hvert fall DLF i Norge).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...