Gå til innhold

Canon 400D vs. Nikon D40?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker et bra allround kamera til å ta bilder av familien (to små barn) i alle situasjoner. Har idag et Canon Ixus 800 IS og ønsker noe som kan gi noe bedre bilder. Heller i øyeblikket til Canon 400D med 17-55 kit linse da det fort blir dyrt med bedre objektiv. Har hørt at kit objektivet på Nikon D40 er noe bedre enn Canon sitt, men kamerahuset på Canon virker noe bedre.

Lenke til kommentar
Heller i øyeblikket til Canon 400D med 17-55 kit linse da det fort blir dyrt med bedre objektiv.

 

Du mener vel 18-55 linsa? 17-55 har IS og er bedre. Absolutt en linse å vurdere. Men den er MYE dyrere også :-)

 

Gå i butikken og kjenn på kameraene. Tror feelingen med å holde og bruke kameraet er viktigere enn mye annet.

 

chico

Endret av El chico
Lenke til kommentar

Har selv nettopp oppgradert fra Canon G5 til digitalt speilrefleks. For meg stod valget mellom Canon 400D og Pentax K100D. Jeg valgte K100D. Med K100D får du bildestabilisator, et hus som føles solid og et kit objektiv som har fått bedre omtale enn Canon sitt objektiv.

 

Av omtalen av Nikon D40 ser det ut som om Nikon går nye veier med tanke på hvordan de benytter displayet til å kommunisere med brukeren. Dette kan være nyttig for brukere med liten erfaring med begreper som blender, lukker og ISO. Du har imidlertid ikke mulighet for opptak i RAW. Det vil du savne dersom du senere ønsker å legge jobb i bearbeiding av bildene på PC. At D40 ikke har innebygd fokusmotor gjør at du ikke kan bruke eksisterende objektiver uten innebygd fokusmotor.

 

Om jeg skal i en anbefaling så blir det:

 

1) Styr unna D40 – DSLR uten mulighet for RAW setter unødvendige begrensninger.

 

2) Vurder K100D seriøst – Du får bildestabilisator, et hus som føles mer solid enn 400D og et kit objektiv som har fått bedre omtale enn Canon sitt objektiv. Alt dette uten at det koster mer enn 400D.

Lenke til kommentar
2) Vurder K100D seriøst – Du får bildestabilisator, et hus som føles mer solid enn 400D og et kit objektiv som har fått bedre omtale enn Canon sitt objektiv. Alt dette uten at det koster mer enn 400D.

Hvis trådstarter er Trumf-medlem, ville jeg også vurdert Samsung GX-1L, som Trumf selger til 5495 for dobbeltkit (18-55+50-200) nå. Et meget bra kamera (praktisk talt identisk til Pentax *ist-DL2, også optikken), til en meget bra pris. Muligens litt svakere enn konkurrentene, men ikke mye heller... Tar det i hvert fall igjen på lavere pris. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Akkurat nå har jeg Canon 400d som er mitt første speil refleks som jeg kjøpte for et par uker siden. Og jeg prøvde Nikon D40 da vi var ut på tur med Akam på lørdag. Og her er hva jeg synes om kameraet etter å ha tatt ca. Nikon 40 bilder på 1 time.

 

Jeg synes kamerat var veldig liten og lett og forholdsvis solid dog med plastikk følelse, det minnet meg litt om et stor kompakt kamera. Jeg synes ikke menyene var særlig brukervennlige. Jeg har som oftest kameraet på P (Program) og stiller ISO en del og her synes jeg de har valgt en knotete løsning. Først må man inn i menyen ved å trykke meny knappen deretter gå i opptaksmenyen deretter velge ISO for så å velge ISO verdi. Men den største svakheten med kameraet var faktisk auto fokus hastigheten den er ganske tregt. På den positive siden synes jeg bildene kvaliteten og skarpheten på linsen var bra.

 

Og med tanke på at du skal ta bilder av barn som ofte er i bevegelse vil jeg helt klart gå for et kamera med rask fokus og mitt inntrykk er at Canon 400d kit har mye raskere fokus enn Nikon D40 kit.

Lenke til kommentar
1) Styr unna D40 – DSLR uten mulighet for RAW setter unødvendige begrensninger.

Feil, feil, feil!

 

Se i brosjyren i DENNE linken, på første side. Hva står der? Jo, at D40 kan ta bilder i RAW-format.

Står på Nikons norske side og i produktguiden også. Sistnevnte har litt feil data ellers, men det er rapportert til produktguidens medarbeidere.

7374667[/snapback]

Beklager, jeg blandet nok samen med Canon som har fjernet RAW fra sin G serie ved lansering av G7. Flott at feil ikke får stå uimotsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...