Gå til innhold

Tyans personlige superdatamaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne doningen må få strømregningen til å gå i taket! 3x600watt O.o

7296515[/snapback]

1800W

 

Sjekk hvor mye støvsugeren din bruker du, og tenk samtidig på at 1800W er absolutt MAKS belastning for maskinen, så ser du nok at det ikke er allverden likevel. Hvis du har enebolig så tilsvarer strømforbruket kanskje det strømforbruket du har når de fleste lysene står på, men kun dersom du har maskinen på max PSU load, noe som likevel aldri skjer.

Lenke til kommentar
Denne doningen må få strømregningen til å gå i taket! 3x600watt O.o

7296515[/snapback]

At strømforsyningen er på 600W betyr jo ikke at den bruker så mye og når den idler er det jo enda lavere. Dessuten går jo mesteparten av effektforbruket over i varme. Problemet med større løsninger er at de utvikler så mye varme at en igjen må bruke strøm til avkjøling, så da går nok strømregningen i taket.

Lenke til kommentar
Men, nå er det jo 1800W på 1.5V + 3.3V + 5V + 12V railene da, er ikke så mye som trekkes fra 230V stømmen i veggen.

 

I tillegg tror jeg de som har råd til en sånn maskin, også har råd til strømmen den trekker.

7296983[/snapback]

 

Hvis jeg har fulgt med i timen så stemmer ikke dette. Det du sier er at hvis du trekker 1800W ut av PSU så trekker PSU mindre fra uttaket i veggen. Hvis du klarer dette får du nok nobelsprisen i fysikk.

 

Francis

Lenke til kommentar
Men, nå er det jo 1800W på 1.5V + 3.3V + 5V + 12V railene da, er ikke så mye som trekkes fra 230V stømmen i veggen.

 

I tillegg tror jeg de som har råd til en sånn maskin, også har råd til strømmen den trekker.

7296983[/snapback]

 

Watt, effekten er det samme uansett. Når volten går ned går strømmen opp. I bilen har du jo 12 volt, og kanskje 80A/60 sikringer. I en vanlig husstand er som regel hovedsikringen 63A.

Lenke til kommentar
Ja, selvfølgelig er det sånn :) Tar til meg den der til videre lærdom.

Men hvis jeg forsto riktig nå, så trenger man flere Amper på 12V enn på 230V for å få til samme effekt/W?

7300862[/snapback]

 

Stemmer, formelen er slik:

P = U * I, altså effekt = spenning * straum

 

1W er alltid 1W uansett spenning. Ein PSU har ikkje 100% verknadsgrad, ein god del av effekten blir om til varme i straumforsyninga. Derfor blir total effekten meir enn den effekten pcen bruker, fordi mykje går vekk som varme i straumforsyninga. No veit eg ikkje kor mykje ein slik fire kjærne CPU gjer frå seg, men eg anntar at det er rundt 100W eller noko. Altså ca 1000W berre på CPU. Skulle ikkje forundre meg at heile systemet bruker over 1500W. Når eg tenker meg om synst eg faktisk at 3x600W høyrast noko lite ut :)

Endret av inlimbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...