Gå til innhold

Lanserer Gmail-program til mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå behøver du ikke lenger å knote deg frem i nettleseren når du skal sjekke Gmailen din på mobilen.
Med et eget Gmail-program på telefonen, slipper du å knote deg frem på mobiltelefonens nettleser.

 

Dette kommer kanskje som en like stor overraskelse som oppgavelisten i N73, men de fleste ny mobiltelefoner har faktisk e-postleser som man kan sette opp til Gmail.

Lenke til kommentar

Hvis du setter språket i Gmail-kontoen din til "English (US)" så fungerer programmet fint, jeg hadde det innstillt på "Norsk (bokmål)" og da får du en feilmelding om at datatjeneste ikke tilgjengelig (eller noe slik). Så hvis du vil teste dette etter mitt skjønn brukervennlige programmet så tror jeg dette er løsningen for å bruke det i Norge! :thumbup:

Lenke til kommentar
Nå behøver du ikke lenger å knote deg frem i nettleseren når du skal sjekke Gmailen din på mobilen.
Med et eget Gmail-program på telefonen, slipper du å knote deg frem på mobiltelefonens nettleser.

 

Dette kommer kanskje som en like stor overraskelse som oppgavelisten i N73, men de fleste ny mobiltelefoner har faktisk e-postleser som man kan sette opp til Gmail.

7210323[/snapback]

 

Og det kommer kanskje som en overraskelse at Gmail sitt java-program har funksjonalitet du ikke kan finne gjennom eksempelvis N73 sin mulighet for sjekk av gmail-kontoer som arkivering, markere en mail med en stjerne, søke i all mailen din osv.. Dette er for min del som å ta med meg hele epost-arkivet mitt i lomma samtidig som det er raskere og mer brukervennlig enn å sjekke gmail gjennom Opera Mini (som også fungerer bra).

 

Tilføyelse;

 

Har nå testet Gmail sitt java-program litt mer og det fungerer strålende, særlig hvis du bruker en mobil som ikke er "smart" og kan dermed ikke kan håndtere dokumenttyper som Word, Excel o.l. Takket være dette programmet så kan du helt fint lese vedleggene dine da disse "oversettes" av Gmail sine servere, og det skjedde raskt og smertefritt på min K800i når jeg testet med noen Word- og txt-filer.

Endret av escobar
Lenke til kommentar
Og det kommer kanskje som en overraskelse at Gmail sitt java-program har funksjonalitet du ikke kan finne gjennom eksempelvis N73 sin mulighet for sjekk av gmail-kontoer som arkivering, markere en mail med en stjerne, søke i all mailen din osv.. Dette er for min del som å ta med meg hele epost-arkivet mitt i lomma samtidig som det er raskere og mer brukervennlig enn å sjekke gmail gjennom Opera Mini (som også fungerer bra).

7210563[/snapback]

Ja, klart et bra program. Mente ingenting negativt om programmet, bare at artikkelforfatter ser på "knoting i nettleseren" som det naturlige alternative til dette programmet, noe jeg synes blir feil.

 

Når jeg en dag får bruk for mail på mobilen tror jeg det blir gmail på meg :)

Lenke til kommentar
Hvis du setter språket i Gmail-kontoen din til "English (US)" så fungerer programmet fint, jeg hadde det innstillt på "Norsk (bokmål)" og da får du en feilmelding om at datatjeneste ikke tilgjengelig (eller noe slik). Så hvis du vil teste dette etter mitt skjønn brukervennlige programmet så tror jeg dette er løsningen for å bruke det i Norge!  :thumbup:

7210549[/snapback]

 

Kan bekrefte at dette stemmer, jeg satt over til English US og det fungerte. Ellers må jeg si meg enig i at dette og Opera Mini er 2 av de beste java programmene til mobil.

Lenke til kommentar

Som kjent fungerer jo dette programmet drita bra med US english som språk i gmail, men det betyr likevel ikke at jeg har tenkt å fortsette å bruke det.

 

Å si at det er knoting på mobilen som skal til for å sjekke mailen uten dette programmet er å ta litt hardt i. Legger man til inboxen som et bokmerke i opera og slenger det på "hjemmesiden" vil man 19 av 20 ganger komme rett inn i inboxen med et klikk. Kun av og til må man skrive inn brukernavn og passord på nytt.

 

I tillegg så sjekket jeg på pakkedatatelleren i telefonen min, som kan fortelle at det ble overført mer enn tre ganger så mye data ved bruk av gmail-programmet. Så om du har tenkt å sjekke mailen mye, kan det komme til å koste ganske mye mer enn ved bruk av opera. (Det skal selvsagt sies at jeg ikke har på loading av bilder i Opera.)

 

Så det blir Opera på meg.

 

Ferdig!

 

Forresten så har jeg funnet ut noe annet lurt også! Registrerer man seg på telefonkatalogen.no får man 5 gratis sms om dagen, eller ca 150 i måneden. Det funker drita bra å bruke opera til å sende disse! Det koster sånn 5 øre i datatrafikk. Opera vil også her som oftest logge seg rett inn så man kan sende sms raskt og greit herfra. Ville bare si ifra.

Lenke til kommentar
Kun av og til må man skrive inn brukernavn og passord på nytt.

7215239[/snapback]

Hver 14ende dag, akkurat som på pcen.

 

I tillegg så sjekket jeg på pakkedatatelleren i telefonen min, som kan fortelle at det ble overført mer enn tre ganger så mye data ved bruk av gmail-programmet.

7215239[/snapback]

Dette er vel også det eneste Opera Mini scorer bedre på når det kommer til Gmail. Gmail-programmet er suverent raskest. Feks "å stjerne" en mail er gjort med ett trykk akkurat som på PC, en operasjon som i Opera Mini krever fem trykk pluss en god posjon navigering. Flere hurtigtaster som arkiver, marker lest/ulest / spam og sletter samt gå til-meny gjør at mail behandles fortere i Gmail-programmet enn i Opera Mini. Og til slutt, å skrive ny mail er også mye mer oversiktig enn i Opera Mini. I alt utenom datamengde går altså Gmail-programmet av med seier.
Lenke til kommentar

I tillegg så sjekket jeg på pakkedatatelleren i telefonen min, som kan fortelle at det ble overført mer enn tre ganger så mye data ved bruk av gmail-programmet. Så om du har tenkt å sjekke mailen mye, kan det komme til å koste ganske mye mer enn ved bruk av opera. (Det skal selvsagt sies at jeg ikke har på loading av bilder i Opera.)

 

Så det blir Opera på meg.

 

7215239[/snapback]

 

Hvis du går inn i "Settings" i Gmail sitt javaprogram og slår av "Preload unread messages" så skal det bruke mindre pakkedata ved overføring da det kun vil laste ned overskrifter fra eposten din og ikke noe innhold før du velger å lese en mail. Det står faktisk i parantes bak dette valget "lets you access mail faster, but uses more data". Hvor stort utslag dette faktisk har vet jeg ikke, for følger ikke med på bruken av pakkedata i mobilen min siden jeg har FriInternett hos Telenor og ikke betaler pr megabyte jeg laster ned.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...