Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Intens kløe etter dusjing


.Martin.

Anbefalte innlegg

Så jeg kommer ut av dusjen om morgenen, kler på meg, og går ut av badet. Så begynner det å klø noe helt ekstremt fra skrittet og ned til tærne. Det tar minst 10 min ekstra på å lage forkost, blir jo helt desperat :p .

 

For en stund siden skaffet jeg en sånn såpe som skulle hjelpe, men den gjorde ingenting. Så gikk jeg på apoteket og skaffet anti-kløe shampoo og såpe + en anti-kløe salve. Ingenting av dette funket! Det pleier å vare i rundt en halv time. Tror det har noen med at huden min er fuktig.

 

Noen som har hørt om dette og/eller har midler mot det?

Endret av .Martin.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den hyppigste årsaken er tørr hud. Det får man ironisk nok blant annet av å dusje for mye. Prøv å dusje litt sjeldnere en stund. (Avhengig av hvor ofte du dusjer til vanlig, selvsagt. I hvertfall ikke hver dag.) Ikke bruk de såpene som reklamerer på TV med hvor milde og gode de er, men gå på apoteket og kjøp en av de som er beregnet for tørr hud.

 

Så smører du deg inn med fuktighetskrem med en gang du har tørket deg etter dusjen. Pass på å bruke en nøytral en, det vil si ikke parfymert. Jeg liker selv Locobase, men den er litt fet og klissete.

 

Hvis det ikke hjelper etter noen dager, kan det være eksem eller noe annet. Da bør du absolutt gå til lege, som Nichlas sier. Kløsalver løser ingen ting...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Den hyppigste årsaken er tørr hud. Det får man ironisk nok blant annet av å dusje for mye. Prøv å dusje litt sjeldnere en stund. (Avhengig av hvor ofte du dusjer til vanlig, selvsagt. I hvertfall ikke hver dag.) Ikke bruk de såpene som reklamerer på TV med hvor milde og gode de er, men gå på apoteket og kjøp en av de som er beregnet for tørr hud.

 

Så smører du deg inn med fuktighetskrem med en gang du har tørket deg etter dusjen. Pass på å bruke en nøytral en, det vil si ikke parfymert. Jeg liker selv Locobase, men den er litt fet og klissete.

 

Hvis det ikke hjelper etter noen dager, kan det være eksem eller noe annet. Da bør du absolutt gå til lege, som Nichlas sier. Kløsalver løser ingen ting...

 

Geir :)

6817321[/snapback]

 

 

Sånn tørr hud såpe fra apoteket har jeg allerede, men skal skaffe en fuktighetskrem snarest.

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Sikker på at det ikke henger igjen vaskepulver i trusene og buksene dine?

6818202[/snapback]

Det kan være en annen mulighet. Her er løsningen uparfymerte vaskemidler og skikkelig skylling etterpå.

 

Det finnes vaskepulver som er godkjent av astma og allergiforbundet, de heter Neutral og Blenda Sensitiv. Link. Begge får du i vanlige dagligvareforretninger.

 

Så kan du kjøre vaskemaskinen på Superskyll (ekstra skyllinger), hvis den har et slikt program. (På vår maskin er det en knapp man trykker ned i tillegg til å velge det normale programmet.) Litt dumt med dagens strømpriser, men det får så være...

 

Du kan også prøve deg frem med andre bukser. Noen myke bomullbukser bør være minimalt hudirriterende. (Tror jeg, jeg er ingen ekspert.)

 

Det kan være lurt å prøve en ting av gangen. Så ser du hva som virker og ikke virker. Nesten uansett ville jeg oppsøkt lege når du vet mer om hva som forårsaker det, og i hvertfall hvis du ikke finner ut av det.

 

Lykke til!

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Stikk til legen. Du kan ha ringorm..høres fælt ut, men ikke noe farlig. Det kan også være en vanlig soppinfeksjon..i så fall bør du komme deg til en lege som kan se på det og gi deg en resept på en salve som kan fjerne det. Jeg hadde det samme for ett år siden eller så. Salven hjalp...men du må til legen, for den får du ikke kjøpt uten at legen hjelper.

 

Evt så kan det hende du har Elveblest. Jeg har ikke tid til å lete nøyere nå..men dette er mine første gjetninger.

Elveblest kan komme av så mangt..men hvis du er veldig stresset om dagen..så er det en mulighet at det kan være det. Men jeg tviler litt..mest sannsynlig en soppinfeksjon, som ofte kommer av fuktighet.

 

http://www.lommelegen.no/svar/svar352.asp

 

http://www.lommelegen.no/svar/svar2371.asp

 

http://www.lommelegen.no/art/art1638.asp

 

Evt så svarer vel denne karen best på sånne spørsmål.

 

http://www.lommelegen.no/svar/svar5731.asp

(kult bilde av ham forresten..ser heeelt gal ut..men han svarer godt og utfyllende i motsetning til mange av de ovenfor. Og ja, det er en dame som spør om svar, men virker som du kan få en pekepinn av ham også.)

 

Veldig mulig du har noen venner som bruker allergitabletter..prøv det, så kan du se om det hjelper.

 

Uansett, håper du finner ut av det.

Endret av MiniMoose
Lenke til kommentar
Både ringorm og elveblest er mulige (og for alt jeg vet sannsynlige) årsaker, men begge gir vel tydelige utslett, og trådstarter nevner ingenting om at han har det. Har du fått utslett, .Martin.?

 

Geir :)

6824286[/snapback]

 

Nei ingen utslett, men det som er rart er at det klør mest fra lårene og ned, og nesten ingenting på resten av kroppen :dontgetit:

 

EDIT: Det har blitt ganske mye verre nå etter sommerferien som får meg til å helle mot at det er tørr hud som er problemet.

Endret av .Martin.
Lenke til kommentar
Prøv å bare bruke sensitiv shampoo en periode. Ikke bruk såpe i det hele tatt på kroppen. Grundig vask med varmt vann, fjerner vel så og si like mange bakterier som ved bruk av såpe.

6828844[/snapback]

 

Sant!

Prøv fuktighetskrem også og meld tilbake om det går over...evt ikke går over. Hvis ikke, så må du stikke til en lege. Det er ikke verdt å gå rundt og plages sånn. Jeg ville dog gjort akkurat det samme som deg Martin. Billigere å sjekke litt på nettet først. Veldig ofte kan man finne det ut av det selv, men innimellom så er det faktisk verdt en tur til legen.

 

Hvor lenge har du egentlig hatt dette problemet forresten Martin?

Lenke til kommentar

Erfaringsmessig, så kan fuktighetskrem virke avhengighetsdannende.

 

Hydrokortison salve er en mild salve mot mild eksem, forårsaket av for eksempel såpe o.l.

 

Denne kan kjøpes reseptfritt (tror jeg) på apoteket. Bruk denne i en ukes tid. Hjelper ikke dette, bør du kanskje oppsøke en lege (selv om det ikke alltid er like kult å dra ned brallorna foran legen)

Lenke til kommentar

Jeg har grunn til å tro,utifra måten dette blir beskrevet på, at jeg har opplevd dette selv ved en del anledninger. Ikke noe som plaget med flere ganger etter hverandre eller ved spesielle anledniinger. Har opplev det en del ganger, og ingen var i forbindelse med hverandre.

 

Det er ingen sykdommer eller infeksjoner, eller sopp,eller eksem som har blitt foreslått.. Vil heller tro at det er en slags irritasjonsreaksjon på ett eller annet. Som jeg forøvrig ikke har funnet ut av. Eller, det kan hende det var skyllemiddelet-> tørker meg med håndduk,og begynner å klø like etter.

 

Men også med meg var kløen mest konsentrert på lårene, og kløen er så intens at de blir flammende røde og kjempevarme, fordi du bare må klø.

 

Jeg stemmer for at du skal skifte skyllemiddel!:)

 

 

Edit: skyllemiddel=tøymykner. eventuelt

Endret av SpecialK
Lenke til kommentar
Prøv å bare bruke sensitiv shampoo en periode. Ikke bruk såpe i det hele tatt på kroppen. Grundig vask med varmt vann, fjerner vel så og si like mange bakterier som ved bruk av såpe.

6828844[/snapback]

 

Sant!

Prøv fuktighetskrem også og meld tilbake om det går over...evt ikke går over. Hvis ikke, så må du stikke til en lege. Det er ikke verdt å gå rundt og plages sånn. Jeg ville dog gjort akkurat det samme som deg Martin. Billigere å sjekke litt på nettet først. Veldig ofte kan man finne det ut av det selv, men innimellom så er det faktisk verdt en tur til legen.

 

Hvor lenge har du egentlig hatt dette problemet forresten Martin?

6832980[/snapback]

 

Har hatt det veldig lenge, men det ble mye verre nå etter sommerferien. Mistenker det er fordi vi lånte noe vann av naboen da brønnen gikk tom. Er jo klor og annet drit i det kommunale vannet.

 

Prøvde også å dusje uten såpe og det klødde fortsatt.

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...