Gå til innhold

Ny norsk 3G-operatør neste måned?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
desverre så vil dekning ligge så langt i bakleksa selv når en sammenligner med telnor og netcom at det vil ikke være morsomt en gang.

 

hadde blitt høyst overrasket om dem hadde klart å fått på plass bedre dekning en dem to og kansje hsdpa også da ;) på en veldig positiv måte.

6735404[/snapback]

Om de bare trenger å dekke oslo, eller deler av oslo, så skal det vel ikke så gigantisk mye til for å få fin dekning.

 

Forresten, oslo har vel rundt 500 tusen folk eller noe slikt, likevel regner der "deler av oslo" til å være over 30% av norges befolkning, som vel snart er på 5 mill.

Lenke til kommentar
Forresten, oslo har vel rundt 500 tusen folk eller noe slikt, likevel regner der "deler av oslo" til å være over 30% av norges befolkning, som vel snart er på 5 mill.

6735526[/snapback]

Oslo og omegn har vel en bofolkning på omlag 1 million mennesker, altså er det som arehei sier et stykke unna 1,5 millioner mennesker om den nye operatøren kun skal dekke deler av Oslo. :roll:

 

Om den nye operatøren derimot skulle dekke det som ved overgangen fra fylker til regioner skal hete noe sånt som Oslo-regionen eller Viken (Oslo og Akershus, samt deler av både Oppland og Buskerud) ville nok tallet være over 30 % av Norges befolkning.

 

Dette området er godt befolket og vil i norsk 3G-sammenheng være veldig billig å gi dekning til, noe som igjen kan føre til økt konkurranse for oss som bor i og rundt Oslo. :)

 

 

Per i dag er det bare Telenor og Netcom som tilbyr 3G-dekning i Norge. Den tredje lisensen eies av operatøren 3, som foreløpig ikke ser ut til å bygge 3G-nett i her til lands på en stund.
Hvorfor får ikke 3 på lik linje med NetCom straff for å ikke bygge ut sitt nett?

 

Kan vel også legge til at jeg finner 3G nærmest ubrukelig. Videotelefon kommer aldri til å bli en suksess, og bedre talekvalitet og hastighet på surfing via mobil kan man se langt etter med den per i dag elendige dekningen utenfor de store byene og innendørs.

 

EDGE er derimot konge. :thumbup:

Lenke til kommentar
tror ett lisenskjøp gir en viss tidsfrist, etter kjøp, for utbygging. netcom oversteg denne tidsfristen og ble derfor straffet. om 3 fortsatt har tid igjen vet jeg ikke. men om dem ikke har bygget noe ennå så kan staten i teorien trekke tilbake lisensen deres skulle jeg tro.

6737904[/snapback]

Hei

 

3 har frist på seg til 2009 til å bygge 3G-nett i Norge. Men om de må ha begynt innen 2009 eller om de må være ferdige innen 2009, er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
tror ett lisenskjøp gir en viss tidsfrist, etter kjøp, for utbygging. netcom oversteg denne tidsfristen og ble derfor straffet. om 3 fortsatt har tid igjen vet jeg ikke. men om dem ikke har bygget noe ennå så kan staten i teorien trekke tilbake lisensen deres skulle jeg tro.

6737904[/snapback]

Hei

 

3 har frist på seg til 2009 til å bygge 3G-nett i Norge. Men om de må ha begynt innen 2009 eller om de må være ferdige innen 2009, er jeg ikke sikker på.

6738279[/snapback]

http://odin.dep.no/sd/norsk/tema/telekommu...053/dok-bn.html

 

5. Befolkningsmessig dekning og utbyg­g­ings­­­hastighet

Innehaver pålegges å tilby 3G-tjenester med basis i eget nett som dekker boligene til 30 pst. av den totale befolkningen i Norge innen 6 år fra tidspunktet for tildeling av konsesjonen. Krav til minimum overføringshastighet i dekningsområdet er 128 kbit/s i det frekvensbånd som fremgår av denne Frekvenstillatelsen pkt. 14.

 

Med andre ord må de innen 4. Juli 2009 ha dekning i sitt eget nett for minimum 30% av Norges befolkning. Dette siden de fikk lisens 4. Juli 2003.

 

Lurer på hvem som er den 4. interessenten til den nledige lisensen...kan det være store operatører som T-mobile, Vodaphone, Orange eller Telefonica. Vodaphone er vel usikker siden de solgte seg ut i Sverige. Orange ut av Danmark. T-mobile vil gjerne bli større etter noen år hvor de har spart penger og Telefonica kjøpte nylig O2 og ønsker vel å vokse videre...spennende er det..

Endret av Stylemaster
Lenke til kommentar

leste noe om at det jobbes med å flytte UMTS over på GMS-frekvensene. om det funker så er det ikke rart telenor og netcom sitter å sløver i timenene.

 

hvorfor skrive ny stil når du kan fyre opp det nyeste innen utstyr og bytte ut noen ord på en eksisterende en for å si det slik...

 

nåja, lurer på hva det frekvensbyttet vil ha å si på datahastigheten...

Lenke til kommentar
leste noe om at det jobbes med å flytte UMTS over på GMS-frekvensene. om det funker så er det ikke rart telenor og netcom sitter å sløver i timenene.

 

hvorfor skrive ny stil når du kan fyre opp det nyeste innen utstyr og bytte ut noen ord på en eksisterende en for å si det slik...

 

nåja, lurer på hva det frekvensbyttet vil ha å si på datahastigheten...

6740921[/snapback]

 

Et slikt frekvens bytte betyr at alle som har en 3G telefon blir uten nett....Virker helt idiotisk å endre frekvensene.

 

Skulle man gjøre det i Norge så må man også holde nye auksjoner siden lisensene i Norge er for 1920-2170 Mhz...

 

Siden UMTS er en helt annen standard enn GSM er det mye mer enn å bytte litt software i noen basestasjoner. Faktum er at de må opprettholde det GSM nettet de har hvis ikke mister de kinder fortere enn f... GSM telefoner vil aldri funke på en UMTS basestasjon...

Lenke til kommentar

urk, ser at min bruk av ordet bytte ble feil i denne sammenhengen.

 

blir vel omtrent det samme som å kjøre to forskjellige protokoller på samme fysiske nettverk skulle jeg tro. burde ikke skape så alvorlig med problemer, eller?

 

men men, jeg er ikke helt oppdatert på hvordan umts/wcdma og gsm fungerer på bølgenivå så det er fullt mulig det blir noe rot.

 

edit:

 

ah, etter litt lesing på nettet (wikipedia er grei kilde skulle jeg tro) så ser jeg problemet.

GSM bruker TDMA mens UMTS bruker (W-)CDMA (med GSM lydcodecer osv) så dem kan ikke dele frekvens uansett om en skulle ønske å gjøre det. altså at dem bruker to forskjellige metoder for å skille trafikken fra de forskjellige brukerene (TDMA bruker tid, litt som ethernet over coax eller hub, mens CDMA bruker datakode?)

 

om da ikke dette snakket om å overføre UMTS til GSM-frekvensene skjuler noe mer den bare en frekvensendring da. jeg får grave litt i dette.

 

edit2:

 

etter en del mer lesing slo det meg at det kansje går an å stappe CDMA-trafikk inn i tidsfordelingene brukt i TDMA. altså litt som å kjøre IPX over TCP/IP ved å pakke den ene inn i den andre. er redd det vil ha drastiske utslag på data-hastigheten til CDMA-trafikken desverre...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...