Gå til innhold

Pentax SLR med CCD-stabilisator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pentax har lansert to nye speilrefleksmodeller. De er moderate oppgraderinger fra de eksisterende, men de har fått nye, enklere navn, og den ene modellen har fått bildestabilisator på CCD-brikken, slik Konica Minolta har.

 

Les mer

6160253[/snapback]

 

Du tenkte vel litt for mye på KonicaMinolta når du skrev artikkelen, siden du åpner den med "Konica har lansert". Håper du kan få rettet på denne bomerten.

Lenke til kommentar

Ja, det ser vældig godt ud - hvad gør en stakkels tvivlrådig mand?

 

Skulle lige til at købe et *ist DL hos Technikdirekt.de for 539 euro=ca. 4100,- danske kroner. Inkl. 18-55 optik. Det er billigt! sammenlignet med at jeg gav 2500,- for et Nikon 5900 for under et år siden.

 

Men i forhold til *ist DL's 3 fokuspunkter, har det nye K100D jo 11 fokuspunkter og så anti-ryste. Skal man hellere vente, og så nøjes med det lille Nikon 5900 til sommerens grønlandsrejse?

 

Det er surt at have skuffen fyldt op af Pentax KAF-optik fra den analoge tid, og så ikke kunne bruge dem til noget. F.eks. en dejlig 50mm/1,4...

 

Hvem kender til *ist DL? Bør man vente eller hoppe på vognen nu?

Lenke til kommentar
Spennende kamera.

 

Men vil det komme til europa? Mener å ha lest et sted at Pentax ikke lenger skal selges i europa.

6161538[/snapback]

 

Var det ikke så at Samsung og Pentax samarbeider? Mener å huske at de har kliss like modeller og at de deler verdensmarkedet mellom seg. Så kanskje ser du de nye Pentax modellene som Samsung kameraer.

Lenke til kommentar

Utrolig spennende, dette. Prisanslagene er jo lovende. Har Pentax bestemt seg for å konkurrere reelt på pris i Norge, så er det meget bra.

 

Gleder meg til å se testene av ytelse på dette kameraet. Valgte bort *istDx-linjen både på grunn av pris og på grunn av laber software (softet JPEG-komprimering og ukomprimert RAW) for 3-4 måneder siden. Får håpe samarbeidet med Samsung har hevet kvaliteten.

 

Det er også positivt at de har valgt å ikke inkludere spesialtegn i modellbetegnelsen denne gangen. ;)

 

Ang. *istDL vs vente på K100D:

Jeg ville ventet. Ikke bare er det flere fokuspunkter og bildestabilisator, men jeg forsøkte *istDS i butikk en gang, og må si jeg var imponert over søkeren, som (i motsetning til både Canon 350D, Nikon D50 og Pentax *istDL) har ekte pentaprisme der de andre har basert seg på en rimeligere speilløsning. Det kan virke som Pentax har videreført pentaprismet til den nye serien, noe som ganske sikkert gir en meget flott optisk søker.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
Det kan virke som Pentax har videreført pentaprismet til den nye serien, noe som ganske sikkert gir en meget flott optisk søker.

6167086[/snapback]

Her er en lenke til mer info http://www.dpreview.com/news/0605/06052205pentaxk100d.asp

Jeg siterer om søkeren:

"The K100D features a lightweight penta-mirror viewfinder, which combines a PENTAX-original finder optics with a Natural-Bright-Matte II focusing screen to deliver a bright, clear subject image with a 0.85-times magnification and a 96-percent field of view."

 

Slik jeg leser dette vil disse kameraene få samme søkeren som *istDL. Dette er også en bra søker, men ikke i samme klasse som DS desverrre. Hvis søker har stor betydning kan det være en ide å vente på neste modell som skal komme til høsten. Den er tenkt som en oppfølger til *istD, trolig med samme søker som den og DS har felles, og med 10mp sensor. Den vil nok bli noe dyrere.

 

Det er vanlig og tro at det vil bli en direkte konkurent til Nikon D200, men med billedstabilisator. Hvis prisene på K100D og K110D setter en ny trend for Pentax, vil det nok ligge under D200 i pris.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg siterer om søkeren:

"The K100D features a lightweight penta-mirror viewfinder, which combines a PENTAX-original finder optics with a Natural-Bright-Matte II focusing screen to deliver a bright, clear subject image with a 0.85-times magnification and a 96-percent field of view."

 

Slik jeg leser dette vil disse kameraene få samme søkeren som *istDL. Dette er også en bra søker, men ikke i samme klasse som DS desverrre. Hvis søker har stor betydning kan det være en ide å vente på neste modell som skal komme til høsten. Den er tenkt som en oppfølger til *istD, trolig med samme søker som den og DS har felles, og med 10mp sensor. Den vil nok bli noe dyrere.

6167686[/snapback]

Hmmm.... Det var som bare. Jeg leste sikkert det samme sitatet, og tenkte pentaprisme mens jeg leste "penta-mirror". Så feil kan man ta.

 

Da er det vel ikke fullt så enkelt å velge mellom *istDL og K100D hvis det i tillegg er noen tusen i prisforskjell... Personlig ville jeg nok likevel ventet på de første testene av de nye kameraene før jeg tok et valg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...