Gå til innhold

Vista-brannmur blir en-veis som standard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på folks pcer sin sikkerhet syns jeg Microsoft burde slått på dette som standard. Greit nok at de gjør det for bedriftskunder, men jeg syns i hvert fall de burde skrudd den på for privatkunder. Det er alt for mange uvitende pc brukere som ikke vet at man bør slå på det eller i det hele tatt vet hvordan man gjør det.

 

Dessuten ville det ved å så på funsjonen på som standard biddratt til å få ned virusfaren og redusert spam siden færre pcer hadde blitt kapret.

 

Offtopic: Det bakgrunnsbildet i innloggingen minner mistenkelig mye på skrivebordsbakgrunnen i Mac OS X.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Med tanke på folks pcer sin sikkerhet syns jeg Microsoft burde slått på dette som standard. Greit nok at de gjør det for bedriftskunder, men jeg syns i hvert fall de burde skrudd den på for privatkunder. Det er alt for mange uvitende pc brukere som ikke vet at man bør slå på det eller i det hele tatt vet hvordan man gjør det.

 

Dessuten ville det ved å så på funsjonen på som standard biddratt til å få ned virusfaren og redusert spam siden færre pcer hadde blitt kapret.

 

Offtopic: Det bakgrunnsbildet i innloggingen minner mistenkelig mye på skrivebordsbakgrunnen i Mac OS X.

5998264[/snapback]

 

Personlig mener jeg at det ikke er så mye sikkerhet å hente for en privatbruker ved å sperre utgående koblinger, enkelte er uenige, men det er tross alt inngående som er hovedproblemet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg må si at brannmuren i Windows XP ble to-veis i SP2, det er iallefall det som står i min MSCE 70-270 study guide.

5996121[/snapback]

 

Javel? Det er nytt for meg ihvertfall. Har aldri hørt noe om at Sp2-brannmuren er toveis.

 

AtW

5997476[/snapback]

 

Man får da spørsmål om man ønsker å tillate at et program skal kunne sende informasjon, f.eks. BitComet...

Lenke til kommentar
Med tanke på folks pcer sin sikkerhet syns jeg Microsoft burde slått på dette som standard. Greit nok at de gjør det for bedriftskunder, men jeg syns i hvert fall de burde skrudd den på for privatkunder. Det er alt for mange uvitende pc brukere som ikke vet at man bør slå på det eller i det hele tatt vet hvordan man gjør det.

 

Dessuten ville det ved å så på funsjonen på som standard biddratt til å få ned virusfaren og redusert spam siden færre pcer hadde blitt kapret.

...

5998264[/snapback]

Personlig mener jeg at det ikke er så mye sikkerhet å hente for en privatbruker ved å sperre utgående koblinger, enkelte er uenige, men det er tross alt inngående som er hovedproblemet.

5998326[/snapback]

Direkete er det inn som er viktigst.

Men ut er faktisk like viktig siden det faksisk hindrer for spredning av virus og spam. Selv om man har et antivirusprogram og/eller en brannmur så vil ikke den fange opp alle virus og utgående brannmur kan man unngå spredning av virus også etter man har blitt smittet selv.

Lenke til kommentar
Med tanke på folks pcer sin sikkerhet syns jeg Microsoft burde slått på dette som standard. Greit nok at de gjør det for bedriftskunder, men jeg syns i hvert fall de burde skrudd den på for privatkunder. Det er alt for mange uvitende pc brukere som ikke vet at man bør slå på det eller i det hele tatt vet hvordan man gjør det.

 

Dessuten ville det ved å så på funsjonen på som standard biddratt til å få ned virusfaren og redusert spam siden færre pcer hadde blitt kapret.

...

5998264[/snapback]

Personlig mener jeg at det ikke er så mye sikkerhet å hente for en privatbruker ved å sperre utgående koblinger, enkelte er uenige, men det er tross alt inngående som er hovedproblemet.

5998326[/snapback]

Direkete er det inn som er viktigst.

Men ut er faktisk like viktig siden det faksisk hindrer for spredning av virus og spam. Selv om man har et antivirusprogram og/eller en brannmur så vil ikke den fange opp alle virus og utgående brannmur kan man unngå spredning av virus også etter man har blitt smittet selv.

5999054[/snapback]

 

Ja, men for privatbrukeren så hjelper ikke dette sikkerheten så mye, det er såklart fint at andre ikke plages, men for deg selv har det jo ikke så mye å si.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg mener det burde vært standard. Men uansett så er ikke denne brannmuren sikker, siden den slipper forbi for mye trafikk. Jeg anbefaler derfor ZoneAlarm. Dessuten har brannmuren i Windows skapt problem for en del spilling.

5999226[/snapback]

 

Du har tidligere påstaått at windows sin brannmur slipper inn "for mye" uten å konkretisere hva du mener med det, hva som slippes forbi. Har du noe imot å konkretisere det denne gangen?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg mener det burde vært standard. Men uansett så er ikke denne brannmuren sikker, siden den slipper forbi for mye trafikk. Jeg anbefaler derfor ZoneAlarm. Dessuten har brannmuren i Windows skapt problem for en del spilling.

5999226[/snapback]

 

Du har tidligere påstaått at windows sin brannmur slipper inn "for mye" uten å konkretisere hva du mener med det, hva som slippes forbi. Har du noe imot å konkretisere det denne gangen?

 

AtW

5999572[/snapback]

Den slipper inn mye farlig trafikk som hackere og annen ondsinnet trafikk. Jeg har lagt merke til at pcer med Windows sin brannmur har blitt bombadért, for så bli rensket og forbli trygge med ZoneAlarm. Noen pcer blir mer angrepet enn andre. Jeg har som supporter vært bort i mange pcer gjennom de siste årene.
Lenke til kommentar
Jeg mener det burde vært standard. Men uansett så er ikke denne brannmuren sikker, siden den slipper forbi for mye trafikk. Jeg anbefaler derfor ZoneAlarm. Dessuten har brannmuren i Windows skapt problem for en del spilling.

5999226[/snapback]

 

Du har tidligere påstaått at windows sin brannmur slipper inn "for mye" uten å konkretisere hva du mener med det, hva som slippes forbi. Har du noe imot å konkretisere det denne gangen?

 

AtW

5999572[/snapback]

Den slipper inn mye farlig trafikk som hackere og annen ondsinnet trafikk. Jeg har lagt merke til at pcer med Windows sin brannmur har blitt bombadért, for så bli rensket og forbli trygge med ZoneAlarm. Noen pcer blir mer angrepet enn andre. Jeg har som supporter vært bort i mange pcer gjennom de siste årene.

6000789[/snapback]

 

Du konkretiserer jo ikke noe mer, du bare sier at det slipper inn ondsinnet trafikk, hvor mye en PC blir forsøkt angrepet har jo ikke nødvendigvis noe med firewallens kvalitet å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du konkretiserer jo ikke noe mer, du bare sier at det slipper inn ondsinnet trafikk, hvor mye en PC blir forsøkt angrepet har jo ikke nødvendigvis noe med firewallens kvalitet å gjøre.

 

AtW

6001059[/snapback]

Som jeg nevnte, så ble pcer med Windows-brannmuren bombadért, men ble beskyttet da de fikk ZoneAlarm. Jeg har også opplevd det på min egen pc. Det ble mye bedre med ZoneAlarm, og den stoppet over 20000 angrep den første uken. Hvor mange av disse som var alvorlige vet jeg ikke, men pcen slapp mer problem. På den måten har det vært med mange pcer.
Lenke til kommentar
Du konkretiserer jo ikke noe mer, du bare sier at det slipper inn ondsinnet trafikk, hvor mye en PC blir forsøkt angrepet har jo ikke nødvendigvis noe med firewallens kvalitet å gjøre.

 

AtW

6001059[/snapback]

Som jeg nevnte, så ble pcer med Windows-brannmuren bombadért, men ble beskyttet da de fikk ZoneAlarm. Jeg har også opplevd det på min egen pc. Det ble mye bedre med ZoneAlarm, og den stoppet over 20000 angrep den første uken. Hvor mange av disse som var alvorlige vet jeg ikke, men pcen slapp mer problem. På den måten har det vært med mange pcer.

6001106[/snapback]

 

Du sier jo selv at også med ZA så ble PCen bombardert, emn hva slapp windows-brannmuren igjennom som ZA ikke slapp igennom?

 

AtW

Lenke til kommentar
Som jeg nevnte, så ble pcer med Windows-brannmuren bombadért, men ble beskyttet da de fikk ZoneAlarm. Jeg har også opplevd det på min egen pc. Det ble mye bedre med ZoneAlarm, og den stoppet over 20000 angrep den første uken. Hvor mange av disse som var alvorlige vet jeg ikke, men pcen slapp mer problem. På den måten har det vært med mange pcer.

 

Nå skal jeg ikke påberope meg noen stor kunnskap om ZoneAlarm, men jeg vet en del om overivrige brannmurer, og false positives. Jeg har analysert en del av meldingene som kommer fra norton og norman, og ser at de ofte blir trigget av legitim trafikk. I loggen blir ofte oppføringene ufullstendige, og det ser ut som det er langt flere "angrep" enn det som er reellt.

 

Setter du opp en nogenlunde grei brannmur, med god logging, vil du se at sannheten er et stykke i fra det en triggerhappy personal firewall rapporterer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...