Gå til innhold

SMC Barricade BR24Q


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er båndbreddekontrollen på denne routeren så god at man kan allokere båndbredde til f.eks. IP telefon på en IP adresse, en IP adresse med router til hybelen (som får en maks rate både ut og inn) og resten (gjerne definert område) til internettbruk?

 

Har dere testet om reglene fungerer som evt. absolutt tak ved begrensning?

 

IP telefoni er et problem, selv med en AVM FritzBox 7050 som "skal" ha innebygd kontroll på dette, så kan man ikke gjøre hva man vil uten å forstyrre samtalen.

Lenke til kommentar

Internettforbindelsen min er såpass rask at jeg egentlig aldri har noe problem med IP-telefoni. Men ja det fungerer helt fint å sette maks regler som er mindre enn kapasiteten til internettlinja slik at ikke en maskin kan ta beslag på linja. Det går både på nedlasting og opplasting.

 

Men om man f.eks. har en stor mengde med torrent trafikk kan det tenkes at IP-telefonien ikke går helt perfekt på grunn av den store mengden med samtidige sesjoner torrent medfølger. Det vil også ta bittelitt tid før serverene som prøver å sender data til deg forstår at den ikke kan sende fortere enn den hastigehten som du har satt som maks, men dette vil være såpass kort tid at du sannsynligvis ikke vil merke det.

 

Og du vil ikke merke det noe mindre på andre måter så lenge det bare er du som prioriterer trafikken internt hos deg og ikke internettleverandøren din.

Lenke til kommentar
Prisen på 1100 kr kan virke i høyeste laget om man bare ønsker seg en enkel router med båndbreddestyring...

Hvis man er blandt disse, hvilken (evt. trådløs) router anbefales da? Det eneste jeg trenger er at IP-telefonsamtaler ikke blir grøtete selv om torrentene får kjøre på fullt. Idag må jeg sette begrensninger på opphastigheten på dagtid for at kona skal kunne snakke normalt.

Lenke til kommentar
Prisen på 1100 kr kan virke i høyeste laget om man bare ønsker seg en enkel router med båndbreddestyring...

Hvis man er blandt disse, hvilken (evt. trådløs) router anbefales da? Det eneste jeg trenger er at IP-telefonsamtaler ikke blir grøtete selv om torrentene får kjøre på fullt. Idag må jeg sette begrensninger på opphastigheten på dagtid for at kona skal kunne snakke normalt.

5494294[/snapback]

 

Hehe, det der hørtes ut som en kjent problem :) Riktignok Getright og Reget som skaper trøbbel her, når disse laster ned med akselerator funksjonaliteten på slik at det er flere samtidige segmenter, så går det galt og noen pene ord om IP telefoni hagler fra den bedre halvdel :)

 

Skal forsøke å løse det på kort sikt nå med en dediktert PC med enten Clarkconnect eller pfSense, men håper en dag å finne en støyfri boks som kan gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Du kan da styre trafikken slik at den trafikken som trenger mye båndbredde ut går via SHDSL-linja, mens trafikk som hovedsaklig lastes ned går via en ADSL2+-linje ja.

 

Det går også an å la den balansere trafikken automatisk, men dette er ikke alltid hensiktsmessig da man fort møter på problemer med IM, P2P, spilling osv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...