Gå til innhold

HP oppgraderer med AMD64


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The HP bc1500 PC blade features an AMD Athlon 64 1500+ processor and ...

Denne har jeg ikke hørt om før. Er dette en CPU som HP får spesielt tilpasset dem?

 

Forøvrig holder jeg med de som er skeptiske mot bladPC'er. Det blir kanskje kortere å gå for late driftsfolk, men det går både ut over ytelse og gir en ineffektiv energibruk. (Det kan ofte være en fordel at driftsfolk rører litt mer på seg også) Normalt må alle serverrom kjøles ned med energislukende AirCondition samt at man går glipp av oppvarmingseffekten man ville fått i brukslokalet dersom maskinene hadde stått der. Altså ~3 ganger så mye energibruk som hvis PCene sto fordelt i lokalet. Støy kan være en grunn til å ønske å ha maskinene i et serverrom, men da er det bedre å bruke støyfrie PC-løsninger.

 

BladPC + tynn klient er trolig også dyerere enn enkle miniPCer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Meget spennende fra HP dette, da dette ser ut til å være en meget smart løsning spesielt nå som Transmeta har trukket seg bort fra prosessor-produksjon.

 

Selv har vi brukt AMD64-baserte SFF-bokser på jobben som tynne klienter i stedet for vanlige desktop PC'er på jobben en god stund allerede, hovedsaklig pga. at HP eller andre leverandører av AMD64-systemer ikke har hatt en tilsvarende desktop-løsning.

 

Disse nye tynne klientene fra HP virker derfor meget attrative, og absolutt noe jeg vil vurdere når de blir tilgjengelige her i Norge :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Som bruker, så er jeg ikek så glad i tynne klineter. Ser ikke helt den gigantiske fordelen med de.

5128447[/snapback]

 

Men administratorene liker de, spesielt når brukerene er klåfingret. Og til de som mener at mangel på cd-rom er en ulempe, tror ikke it-avdelingen er helt enige.

 

Det følger sikkert med en liten boks som monteres lokalt for skjerm, tastatur, mus og muligens en usb port eller to.

Lenke til kommentar
Som bruker, så er jeg ikek så glad i tynne klineter. Ser ikke helt den gigantiske fordelen med de.

 

AtW

5128447[/snapback]

Hvis du noen gang har brukt Remote Desktop Protocol (RDP) på Windows XP, så er faktisk tynne klienter ganske genialt til slikt. Brukes mye for pålogging av kraftige tjenere som kjører grafisk grensesnitt via Windows Server 2003 Terminal Services eller Linux X-server. I jobbsammenheng så holder slikt i massevis - selv bruker jeg RDP omtrent like mye som jeg surfer, men så har jeg ganske mange maskiner kjørende rundt omkring også da :)

Lenke til kommentar
Som bruker, så er jeg ikek så glad i tynne klineter. Ser ikke helt den gigantiske fordelen med de.

 

AtW

5128447[/snapback]

Hvis du noen gang har brukt Remote Desktop Protocol (RDP) på Windows XP, så er faktisk tynne klienter ganske genialt til slikt. Brukes mye for pålogging av kraftige tjenere som kjører grafisk grensesnitt via Windows Server 2003 Terminal Services eller Linux X-server. I jobbsammenheng så holder slikt i massevis - selv bruker jeg RDP omtrent like mye som jeg surfer, men så har jeg ganske mange maskiner kjørende rundt omkring også da :)

5136942[/snapback]

 

Bruker remote desktop endel hjemme ja, mangler bare noe som kan fore CDer til CD-romen remote :). Men feks på skolen har vi endel tynnklienter, og der er det bare irriterende, det er rett og slett litt treg oppdatering av bilde og sånn, video funker ikke skikkelig osv. Personlig synes jeg det er litt frustrerende å sitte på, så har jeg valget tar jeg alltid en "tjukk" klient.

 

AtW

Lenke til kommentar
Som bruker, så er jeg ikek så glad i tynne klineter. Ser ikke helt den gigantiske fordelen med de.

 

AtW

5128447[/snapback]

Hvis du noen gang har brukt Remote Desktop Protocol (RDP) på Windows XP, så er faktisk tynne klienter ganske genialt til slikt. Brukes mye for pålogging av kraftige tjenere som kjører grafisk grensesnitt via Windows Server 2003 Terminal Services eller Linux X-server. I jobbsammenheng så holder slikt i massevis - selv bruker jeg RDP omtrent like mye som jeg surfer, men så har jeg ganske mange maskiner kjørende rundt omkring også da :)

5136942[/snapback]

 

Bruker remote desktop endel hjemme ja, mangler bare noe som kan fore CDer til CD-romen remote :). Men feks på skolen har vi endel tynnklienter, og der er det bare irriterende, det er rett og slett litt treg oppdatering av bilde og sånn, video funker ikke skikkelig osv. Personlig synes jeg det er litt frustrerende å sitte på, så har jeg valget tar jeg alltid en "tjukk" klient.

 

AtW

5137264[/snapback]

På skoler er ofte økonomien viktigere enn ytelsen, så da står antakeligvis ikke antall tynne klienter og hastigheten på nettverket og sentrale tjenester i stil. Tenk deg at man har et kraftig 8-veis system i bakkant og gigabit nettverk og 8 brukere med tynne klienter. Dette vil faktisk være like raskt med 8 stk. desktop-maskiner, men til en langt lavere pris både i innkjøp og i drift.

 

Tynne klienter er genialt dersom man setter det opp skikkelig, men jeg ser dessverre at det ikke skjer noe som medfører at slike glimrende løsninger ofte får et ufortjent dårlig rykte.

Lenke til kommentar
Som bruker, så er jeg ikek så glad i tynne klineter. Ser ikke helt den gigantiske fordelen med de.

 

AtW

5128447[/snapback]

Hvis du noen gang har brukt Remote Desktop Protocol (RDP) på Windows XP, så er faktisk tynne klienter ganske genialt til slikt. Brukes mye for pålogging av kraftige tjenere som kjører grafisk grensesnitt via Windows Server 2003 Terminal Services eller Linux X-server. I jobbsammenheng så holder slikt i massevis - selv bruker jeg RDP omtrent like mye som jeg surfer, men så har jeg ganske mange maskiner kjørende rundt omkring også da :)

5136942[/snapback]

 

Bruker remote desktop endel hjemme ja, mangler bare noe som kan fore CDer til CD-romen remote :). Men feks på skolen har vi endel tynnklienter, og der er det bare irriterende, det er rett og slett litt treg oppdatering av bilde og sånn, video funker ikke skikkelig osv. Personlig synes jeg det er litt frustrerende å sitte på, så har jeg valget tar jeg alltid en "tjukk" klient.

 

AtW

5137264[/snapback]

På skoler er ofte økonomien viktigere enn ytelsen, så da står antakeligvis ikke antall tynne klienter og hastigheten på nettverket og sentrale tjenester i stil. Tenk deg at man har et kraftig 8-veis system i bakkant og gigabit nettverk og 8 brukere med tynne klienter. Dette vil faktisk være like raskt med 8 stk. desktop-maskiner, men til en langt lavere pris både i innkjøp og i drift.

 

Tynne klienter er genialt dersom man setter det opp skikkelig, men jeg ser dessverre at det ikke skjer noe som medfører at slike glimrende løsninger ofte får et ufortjent dårlig rykte.

5137560[/snapback]

 

"Skolen" er ntnu, jeg er litt usikker på hvor dårlig økonomien er, er ihvertfall nok av datamaskiner på mitt fakultet. Og ble det ikke tidligere sagt at tynnklienter faktisk er et dyrere alternativ (ihvertfall med ok ytelse). Hvorfor betale mer for samme ytelse?

 

AtW

Lenke til kommentar
Som bruker, så er jeg ikek så glad i tynne klineter. Ser ikke helt den gigantiske fordelen med de.

 

AtW

5128447[/snapback]

Hvis du noen gang har brukt Remote Desktop Protocol (RDP) på Windows XP, så er faktisk tynne klienter ganske genialt til slikt. Brukes mye for pålogging av kraftige tjenere som kjører grafisk grensesnitt via Windows Server 2003 Terminal Services eller Linux X-server. I jobbsammenheng så holder slikt i massevis - selv bruker jeg RDP omtrent like mye som jeg surfer, men så har jeg ganske mange maskiner kjørende rundt omkring også da :)

5136942[/snapback]

 

Bruker remote desktop endel hjemme ja, mangler bare noe som kan fore CDer til CD-romen remote :). Men feks på skolen har vi endel tynnklienter, og der er det bare irriterende, det er rett og slett litt treg oppdatering av bilde og sånn, video funker ikke skikkelig osv. Personlig synes jeg det er litt frustrerende å sitte på, så har jeg valget tar jeg alltid en "tjukk" klient.

 

AtW

5137264[/snapback]

På skoler er ofte økonomien viktigere enn ytelsen, så da står antakeligvis ikke antall tynne klienter og hastigheten på nettverket og sentrale tjenester i stil. Tenk deg at man har et kraftig 8-veis system i bakkant og gigabit nettverk og 8 brukere med tynne klienter. Dette vil faktisk være like raskt med 8 stk. desktop-maskiner, men til en langt lavere pris både i innkjøp og i drift.

 

Tynne klienter er genialt dersom man setter det opp skikkelig, men jeg ser dessverre at det ikke skjer noe som medfører at slike glimrende løsninger ofte får et ufortjent dårlig rykte.

5137560[/snapback]

 

"Skolen" er ntnu, jeg er litt usikker på hvor dårlig økonomien er, er ihvertfall nok av datamaskiner på mitt fakultet. Og ble det ikke tidligere sagt at tynnklienter faktisk er et dyrere alternativ (ihvertfall med ok ytelse). Hvorfor betale mer for samme ytelse?

 

AtW

5138234[/snapback]

Det spørs hva man regner med, pris på kjøp isolert sett eller pris over tid inkludert driftkostnader. Og som det går frem fra denne HP-siden:

http://h18004.www1.hp.com/products/thincli...get_market.html

    *  Control software, applications and files centrally

    * Save up to 80% on maintenance costs

    * Deploy out-the-box in under 10 minutes

    * Support your legacy mainframe

    * Effortlessly manage enterprise IT

    * Use fewer support personnel

    * Manage remotely with simple problem diagnosis

    * Reduce hardware theft

 

[...]

 

Total Cost of Ownership*

 

    * 80% less maintenance per year

    * 25% capital cost savings

    * 34% less in maintenance

    * 23% less to operate

    * 25% productivity increase

 

* Source: Zona Research, Intelliquest. META Group Study

I tillegg kommer andre fordeler som plassbesparelse og mindre PC-støy på kontoret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...