Gå til innhold

Digitalkameratrender


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra artikkel! Det var godt å få en liten oversikt over pågående trender. Jeg er veldig enig i det som strår der. Særlig punktet med megapixler vs. etterspørsel er bekymringsverdig. Jeg synes også at mindre støy er mye viktigere enn flere megapixler.

 

Sist jeg kjøpte meg kompaktkamera så gikk jeg ikke for den med høyest oppløsning men en mellommodell på 3Mp siden den er raskere på seriebilder, har mindre støy, plass til flere bilder i full kvailitet på minnebrikken osv. Dette valget har jeg ikke angret på. Den optiske kvaliteten har likevel vist seg å ikke være på nivå med antallet megapixler. Jeg kunne sikkert også valgt det kameraet med 2 Mp uten at det hadde gått merkbart ut over kvaliteten.

 

Jeg skal snart kjøpe nytt kompaktkamera og denne gangen satser jeg på det med færrest megapixler i den serien jeg har sett meg ut. Dette har 5 Megapixler, og jeg krysser bare fingrene for at testene viser at den optiske kvaliteten står i stil til oppløsninga. De kameraene i samme serie med høyere oppløsning er som vanlig tregere på seriebilder, har plass til færre bilder på en gitt minnebrikke, kortere batterilevetid og ikke minst mer støy.

 

Trenden med etterprosessering er interresant. Her tror jeg det ligger uante muligheter en kameragenerasjon eller to frem i tid. F.eks tror jeg på oppskarping av bilder som er veldig uskarpe ved hjelp av foriær-algoritmer, fjerning av kromatisk abberasjon (feilbrytning av forskjellige farger) og kanskje utvidelse av dybdeskarpheten. Det dynamiske området kan sikkert også utvides med lignende teknikker som Photoshop CS/CS2 gjør ved prosessering av råfiler: Gjetting av farge på utbrendte eller sorte steder basert på fargen på omgivelsene. Altså noe tilsvarende det man bruker på prosessering av musikk for å redusere effekten av klipping ved høye lydnivåer.

 

PS. Linken i artikkelen fungerer ikke ;)

Lenke til kommentar

Takk for artikkelen!

 

Dessverre er det megapiksler som selger blant folk flest. Har hatt Canon Powershot S1IS i 1 1/2 år og sikler på noe med "hotshoe", gjerne noe mindre zoom (mye zoom går gjerne på bekostning av noe annet), noe som tåler vesentlig høyere ISO (typisk bilder fra skoleavslutning, barneteater) og rask autofokus. Jeg trodde jeg hadde svaret da jeg fikk låne speilrefleks (350D) men nei. Borte var utvippbar LCD-skjerm og nærmest lydløst kamera. Ikke har jeg råd til optikk som står i stil med kameraet heller. Og jeg vil ha med kamera hver dag til jobb og ut på tur.

 

Jeg setter stor pris på artikler som dette - det er god avveksling fra pressemeldinger og tester. Så kan jeg enn så lenge spare til et kamera som har autofokus rask som speilrefleks, ISO-toleranse til Fuji, "anti-shake"/"IS", utvippbar LCD-skjerm ala Canon, "hot-shoe" og vidvinkel (28 mm).... Klarer meg godt med 5 MP (har fotografier på 30 x 40 cm fra 3,2MP og jeg synes det er kjempeflott).

Endret av jensanders
Lenke til kommentar
Hvordan er utviklingen innen digitalkameraer? Hva er det som kommer, og hva vil forsvinne. Hva er det forbrukerne ønsker seg? Vi har sett litt på de siste trendene.

Les mer

5028178[/snapback]

 

Det er mulig jeg er i mindretall, men jeg ønsker meg et relativt kompakt kamera, med god vindvinkel, skikkelig manuell fokus (ikke elektronisk) og lite støy - dvs. et kamera med relativt få megapixler og størst mulig bildebrikke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...