Gå til innhold

Mobilen foran røyken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vi kan altså si at noen opplever mobiltelefonen gir sterkere psykisk avhengighetsfaktor enn det den psykiske og fysiske avhengigheten til røyk gir..

 

Interresant!

 

Selv om mobil (trolig og mest sansynlig) ikke gir fysiske skader slik røyk gjør så tror jeg ikke det er sunnt å ha en slik avhengighet heller. Samme med internettavhengighet og spilleavhengighet. Det er ikke sunt for psyken selv om det ikke gir fysiske skader.

Lenke til kommentar
Så vi kan altså si at noen opplever mobiltelefonen gir sterkere psykisk avhengighetsfaktor enn det den psykiske og fysiske avhengigheten til røyk gir..

 

Interresant!

 

Selv om mobil (trolig og mest sansynlig) ikke gir fysiske skader slik røyk gjør så tror jeg ikke det er sunnt å ha en slik avhengighet heller. Samme med internettavhengighet og spilleavhengighet. Det er ikke sunt for psyken selv om det ikke gir fysiske skader.

Nei, men det er sunnere enn å røyke, væfall

 

Røyker du får du pusteproblemer, driver du mye med mobil får du fritidsproblemer :p

 

Vel, kan ikke si mer enn at dette er god utvikling.

 

Nå har de funnet seg noe å bli avhengig av uten at det ødelegger lufta for oss andre.

 

Men alt har sine bakdeler, det spørs bare om de står i flertall eller ikke

Lenke til kommentar
Så vi kan altså si at noen opplever mobiltelefonen gir sterkere psykisk avhengighetsfaktor enn det den psykiske og fysiske avhengigheten til røyk gir..

 

Interresant!

 

Selv om mobil (trolig og mest sansynlig) ikke gir fysiske skader slik røyk gjør så tror jeg ikke det er sunnt å ha en slik avhengighet heller. Samme med internettavhengighet og spilleavhengighet. Det er ikke sunt for psyken selv om det ikke gir fysiske skader.

Nei, men det er sunnere enn å røyke, væfall

 

Røyker du får du pusteproblemer, driver du mye med mobil får du fritidsproblemer :p

 

Vel, kan ikke si mer enn at dette er god utvikling.

 

Nå har de funnet seg noe å bli avhengig av uten at det ødelegger lufta for oss andre.

 

Men alt har sine bakdeler, det spørs bare om de står i flertall eller ikke

Om det å ruge på en mobil dag og natt er sunnere enn å røyke kan vel diskuteres...

Lenke til kommentar
Om det å ruge på en mobil dag og natt er sunnere enn å røyke kan vel diskuteres...

Akkurat det er vel svært lite diskutabelt... Ta deg en tur på lungeavdelinga på et stort sykehus, se litt på vrengte lunger av tidligere røykere, dødsstatistikker, kreftstatistikker osv. Så ser du at det er en enormt sterk sammenheng mellom kreftrisiko og røyking, levealder og røyking, helseproblemer og røyking osv. Men null sammenheng mellom bruk av mobilbruk og noen av disse farene. Det du sikkert har lest i media om "fare" ved mobilbruk er snakk om så lave risikoer at det er større sjanse for å bli truffet av lynet eller spist av krokodille i oslofjorden (ok, liten overdrivelse) enn å få helseskader på grunn av mobilbruk. Helseskader på grunn av mobilbruk er så ekstremt liten at det ikke er mulig å påvise statistisk selv i enorme undersøkelser (10.000 psersoner og oppover). Mens skader av røyking er så vanlig at det gir store statistiske utslag selv på små undersøkelser (100 personer og oppover).

 

Så akkurat det er svært lite diskutabelt.

Lenke til kommentar
Om det å ruge på en mobil dag og natt er sunnere enn å røyke kan vel diskuteres...

Er kanskje ikke snakk om ekstrem avhengighet.

 

Her i Norge skal det heller lite til for å få en høy mobilregning. Selv fikk jeg en regning på 5900 kroner på grunn av Internett-bruk i Sverige, med en PC koblet til mobiltelefonen (UMTS). Hadde ikke mer Internett-aktivitet enn det jeg anså som nødvendig. (5400 kroner av disse var GPRS- og UMTS-aktivitet)

 

Nå har det seg slik at jeg ikke røyker, så noe godt fikk jeg neppe ut av det hele.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...