Gå til innhold

Oppløsning - hva er det?


Anbefalte innlegg

I takt med at flere og flere kjøper digitalkamera, og begynner å bruke datamaskinen til å redigere bilder på, har det oppstått en del forvirring omkring en ganske vesentlig faktor – nemlig oppløsningen. I denne lille artikkelen vil jeg forsøke å forklare og utdype dette spennende emnet – og aller helst utrydde et galt rykte, som gjøre det hele mer forvirrende. Mer om det senere!Les mer

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 8 måneder senere...

dpi har derimot mye a si for trykk storrelsen. Dersom du trykker ut test bilde av sommerfuglen pa en 300dpi maskin sa blir det et lite bilde.?

 

uansett, veldig glad for denne artikkelen! Takk!

 

(Hører vel med at jeg har problem med å få printet en "poster" her på den lokale Sam's Club'en fordi folka som jobber der ikke kan svare på hvilken oppløsning de kan bruke ej heller hvor mange dpi skriveren deres er i.. Derimot har de en leaflet med "minst 72dpi" for en 11inch x 16 inch poster... Vel, jeg kom inn med et "25Mpixel" bilde i en tiff fil på 150MB eller deromkring, men det var vist for stort. Greit, sier jeg, hvor store filer kan dere ta og hvilken oppløsning er optimal på bildet? ....INGEN kan svare meg på det... ringer så til en annen Sam's club som ikke har plotter for posters, og får der som svar at 10Mpixel er største format, at skriver og plotter jobber med 300dpi maks, og plutselig så var det tilbake til photoshop igjen da.. resample here I come..---- end rant.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Utrolig bra artikkel.

Dette liker vi, mer mer mer!

Men skulle gjerne ha hatt litt mer info om resample.

Hvordan vil resultatet bli hvis jeg kjører en 2x forstørring på et bilde tatt av et 5megapixel kamera i RAW via Adobes RAW program og printer det ut i si, 100x75cm? Da kan jeg jo ha en høy DPI, men vil det se bra ut fra en relativt liten avstand...

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hm.. hvis man kjører 800x600 på en gammel 14" så har man da 72PPI?

Ja, sånn ca. sqrt(800^2 + 600^2) / 14 = 71.4PPI.

 

På min 24" 1920x1200 på jobben har jeg sqrt(1920^2 + 1200^2) / 24 = 94,3PPI.

 

De fleste laptopskjermer har enda litt høyere pixeltetthet - En 15.6" med 1920x1080 har 141PPI - ca. dobbelt av 72PPI, med fire ganger så mange pixler pr. arealenhet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...