Gå til innhold

Webshoptesten 2004


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men en annen ting jeg syntes er morsomt å se er jo at det faktisk finnes en god del 'vanlige' butikker på denne listen:)

 

Beviser at det faktisk er mulig å gjøre gode kjøp i de traditionelle butikkene.

Men jeg stusser faktisk over at dere ikke har lagt med frakt i de prisene? Det Blir jo veldig urettferdig å sammenligne prisene til Elkjøp, Japanfoto og Lømorks osv når frakten allerede er inkl i butikken???? :thumbdown:

 

Kan egentlig ikke ta hele denne testen særlig seriøs etter å ha tenkt over dette faktum faktisk.

 

Dersom man legger inn 50NOK i prisene til nærmeste Elkjøp konkurrent så vil man finne ut at elkjøp har bedre priser på en del varer enn det som gjenspeiles hos akam.... (og 50NOK er jo ikke det frakten koster heller)....

Endret av coban
Lenke til kommentar

det blir jo for dumt å begynne å ta med frakt når man sammenligner priser mellom diverse webshops. Hva hvis noen betaler med VISA og andre i postoppkrav feks? blir jo forskjellig fraktsum da.

 

Denne testen viser jo hva butikken tar for kamera, verken mer eller mindre.

 

Desuten er det jo ikke butikken som skal penger for frakten men Posten.

 

Men kanskje neste test kan inkludere bensin-/buss-/taxi-/trikkutgifter når man kan kjøre til elkjøp og kjøpe.

Lenke til kommentar
det blir jo for dumt å begynne å ta med frakt når man sammenligner priser mellom diverse webshops. Hva hvis noen betaler med VISA og andre i postoppkrav feks? blir jo forskjellig fraktsum da.

 

Denne testen viser jo hva butikken tar for kamera, verken mer eller mindre.

 

Desuten er det jo ikke butikken som skal penger for frakten men Posten.

 

Men kanskje neste test kan inkludere bensin-/buss-/taxi-/trikkutgifter når man kan kjøre til elkjøp og kjøpe.

Gode argumenter, sier meg enig med disse. :roll:

Lenke til kommentar
det blir jo for dumt å begynne å ta med frakt når man sammenligner priser mellom diverse webshops. Hva hvis noen betaler med VISA og andre i postoppkrav feks? blir jo forskjellig fraktsum da.

 

Denne testen viser jo hva butikken tar for kamera, verken mer eller mindre.

 

Desuten er det jo ikke butikken som skal penger for frakten men Posten.

 

Men kanskje neste test kan inkludere bensin-/buss-/taxi-/trikkutgifter når man kan kjøre til elkjøp og kjøpe.

Du syntes det? Det er såklart total beløpet med frakt man må anse som den egentlig pris???

 

Det er akkurat som å handle på nomatica uten moms "den koster KUN 1995,-" men når du da skal fortolle varen så blir jo det en helt annen pris. Hva anser du da prisen som? Er det 1995,-? Neppe.

 

Skjønner ikke at du prøver å forsvare det en gang. Du vet at du har feil. Frakt prisen må beregnes med som den egentlig pris!

 

Hvis du feks. kjøper et speilreflex uten objektiv, og du blir nødt til å kjøpe et ekstra objektiv- hva anser du den egentlig prisen på kameraet? Det er en helt annen ting om du har et objektiv liggende.. fordi 'da kan du hente varen selv' (se under)

 

Men mindre du kan bestille varen på nett og hente i butikken selv; ref. fotovideo.

 

Det er jo urelevant hvor penga går, om de går fra posten eller til mshop- det eneste man vet sikkert er jo at pengene går ut av lomma di!

 

Glem om det er visa eller postoppkrav, for at testen skal være gyldig så burde man hvertfall beregnet med det billigste alternativet. Hvis ikke så er det jo nytteløst å sammenligne.

Endret av coban
Lenke til kommentar
Skjønner ikke at du prøver å forsvare det en gang. Du vet at du har feil. Frakt prisen må beregnes med som den egentlig pris!

 

Glem om det er visa eller postoppkrav, for at testen skal være gyldig så burde man hvertfall beregnet med det billigste alternativet. Hvis ikke så er det jo nytteløst å sammenligne.

"Nytteløst å sammenligne"?

 

Skilnaden på fraktkostnaden (innanlands) er sjeldan stor nok til å avgjere kor ein skal kjøpe kamera og anna utstyr til fleire tusen kroner. Er det ein hundrings frå eller til som avgjer kor du handlar? Det kan då umogleg vere noko stort problem å sjekke kor mykje dei mest aktuelle butikkane skal ha for å sende pakka.

 

For meg kostar det eit par tusen å ta turen inn til Lømorks i Oslo, to bussbillettar for å dra på Elkjøp og kanskje ein hundrings for å kjøpe frå ein nettbutikk.

 

Eg treng å vite kva butikk som er rimelegast i utgangspunktet, så kan eg sjølv finne ut kva den endelege kostnaden er for meg. Hugs, ikkje alle bur eit steinkast frå Karl Johan!

Lenke til kommentar

Håper det blir bra med alle denne quotingen, er ikke helt inn på det her :roll:

 

Du syntes det? Det er såklart total beløpet med frakt man må anse som den egentlig pris???

hvis ett D70 koster 10000 kr så koster det 10000 kr, frakten er ikke en del av produktet. Frakten er en del av den totale handelen ja, men ikke en del av enkeltproduktet.

 

Det er akkurat som å handle på nomatica uten moms "den koster KUN 1995,-" men når du da skal fortolle varen så blir jo det en helt annen pris. Hva anser du da prisen som? Er det 1995,-? Neppe.

Kjenner ikke til Nomatica noe særllig, men er ikke det en fransk butikk?

 

Skjønner ikke at du prøver å forsvare det en gang. Du vet at du har feil. Frakt prisen må beregnes med som den egentlig pris!

Hvordan vet du at jeg vet at jeg tar feil? Er det du som kontrollerer mine meninger, er du en slags allmektig Gud som styrer mine meninger om produktpriser? Og skal det være forbudt å forsvare noe man mener er rett, kun fordi du mener det motsatte? Du mener det du mener og jeg mener det jeg mener.

 

Hvis du feks. kjøper et speilreflex uten objektiv, og du blir nødt til å kjøpe et ekstra objektiv- hva anser du den egentlig prisen på kameraet? Det er en helt annen ting om du har et objektiv liggende.. fordi 'da kan du hente varen selv' (se under)

Hvis ett 300D kamerahus koster 7000kr, da koster det 7000kr. Så da er den egentlige prisen på _kamerahuset_ 7000kr. Da sammenligner man prisen med andre webshopper som kun selger kamerahus. Den totale prisen for kamerahus + objektiv er jo avhengig av hvilket objektiv man kjøper, og det er jo en god del å velge mellom..

 

 

Det er jo urelevant hvor penga går, om de går fra posten eller til mshop- det eneste man vet sikkert er jo at pengene går ut av lomma di!

Hvorfor er det urelevant hvem som får pengene? Er det ikke webshoppens pris som vises i denne sammenligningen?

 

 

Glem om det er visa eller postoppkrav, for at testen skal være gyldig så burde man hvertfall beregnet med det billigste alternativet. Hvis ikke så er det jo nytteløst å sammenligne.

 

Men hvorfor er det nytteløst å sammenligne? Hvis jeg bor på en øy uten en eneste fotobutikk så må jeg betale porto fra absolutt alle butikkene ramset opp her, bor jeg i Oslo så slipper jeg frakt på en del av butikkene fordi jeg kan hente kamera selv.

 

Kanskje man burde fylle ut ett skjema før man fikk se testen der man fyller inn hvilke butikker man har i umiddelbar omkrets.

 

Kun beregne med det billigste alternativet? jaha, da blir det jo feil igjen, ikke alle som kan betale med kredittkort eller visa. Hvordan skal man få en korrekt pris da?

Endret av stoners
Lenke til kommentar

poenget med testen her er jo å finne ut hvordan man kan betale MINST mulig penger- dvs. hvordan man sørger for å beholde mest mulig av pengene i lommeboken.

 

ergo.

 

frakt må regnes med når man skal sammenligne vanlige butikker og nettbutikker.

 

og ja; jeg er en allmektig gud.

 

og jeg har rett og du har feil.

Lenke til kommentar

Etter det jeg forstår er testen basert på webshop enten det er elkjøp eller andre butikker, da kommer vel frakt i tilegg uansett om de har en vanlig butikk eller ikke. Reiser du til elkjøp, lefdal eller lignende står du for frakten selv. Handler du via webshob er (eller skal være) frakt lik uansett butikk. Men det er klar at de kunne skrevet at postens fraktkostnader kommer i tilegg ved handel på webshop.

Lenke til kommentar

Hei,

 

denne testen viser hvordan prisnivået på ulike butikker er basert på et representativt utvalg produkter. Å ta fraktkostnad med i beregningen ved en handel av 15 stk. kameraer blir litt uvirkelig, dessuten gir en hundrelapp fra eller til på totalsummen i de fleste tilfeller null utslag på plasseringen.

 

Jeg forstår at coban mest sannsynlig tenker på fraktkostnaden ved ett enkelt produkt, og ikke om man bestiller 15 kameraer. Det er klart at prisforskjellen i frakt kan avgjøre at en butikk blir billigere enn en annen, men webshoptesten er heller ingen fasit på hvilken butikk som nødvendigvis er billigst. Den er en pekepinn, og jeg tipper de fleste tar nettopp fraktkostnader, og andre ting som lagerstatus og generelt inntrykk med i betraktningen når de velger butikk.

 

Vi synes forøvrig det er flott å få tilbakemeldinger, ros eller ris.

 

God jul til alle :-)

Lenke til kommentar
Etter det jeg forstår er testen basert på webshop enten det er elkjøp eller andre butikker, da kommer vel frakt i tilegg uansett om de har en vanlig butikk eller ikke.

Nettopp. Elkjøps priser på web er mange ganger en helt annen enn hva du må betale i butikk. Derfor kommer det egentlig frakt på toppen av Elkjøps priser også mener jeg. Synes selv at det er mye lettere å forholde seg til "produktpriser" enn totalpriser inkl. frakt, dette kan hver enkelt vurdere selv avhengig av bosted o.l.

Endret av sruben
Lenke til kommentar

Handlet mitt kamera på komplett.no, underveis i bestillingen fikk jeg enkelt og godt synlig greie på hva som var frakt og mva. Har også handlet tileggsutstyr på xd.no, det samme der.

 

Når det gjelder elkjøp har jeg sett at de annonserer forskjellige modeller på webshop og i butikk, Lefdal har jeg ikke funnet på web.

 

Begge disse har funger bra for min del. :thumbup:

 

God jul :fun:

Endret av perah
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...