Gå til innhold

Novell inngår viktig Dell-avtale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan forklare meg hvorfor det er så "hot" å kjøre Linux på servere  :blush:

Når Microsoft erklærer OS-versjonen død (End of Life, EOL), blir en tvunget til å bytte OS for å opprettholde datasikkerhet, som igjen ofte fører til oppgradering av hardware som i sin tur har videre implikasjoner.

 

Med Linux, og andre Open Source-produkter, kan du leie inn frie tredjepartsselskaper til å fortsette å vedlikeholde OSet ditt. Debian vedlikeholder tildels eldgamle versjoner.

 

Linux har også et godt rennome for å utnytte ressursene godt, slik at en slipper å oppgradere hardwaren ofte. Påliteligheten er også god.

Lenke til kommentar
Enn hva? Jeg kjører Windows Server 2003 på et antall servere og det er null problemer med de.

Jeg har da sett benchmarks hvor Linux yter dobbelt så bra på fildeling (Samba) sammenliknet med Win2003.

 

Det ligger penger i sånt, for du kan jo også snu på det å si at du kan kjøpe en langt rimeligere server og få samme ytelse med Linux som en dyrere server som kjører Windows. I tillegg sparer man enormt i lisenskostnader, siden det ikke er noen per-user lisenser i linux.

Lenke til kommentar
de fleste gjør det ikke dog, da de ikke klarer å vedlikeholde den selv. Det vil være billigere for dem å kjøpe lisens til 2003, så de slipper å betale såpass mye til konsulenter.

SUSE er ekstremt enkel å sette opp da vha det grafiske konfigurasjonsverktøyet YAST. Selvsagt kan man også konfigurere serveren manuelt via config-filer.

 

På mange måter er den nok enklere å administrere enn Windows. Eneste unntaket må være at LDAP kan være knot å sette opp (med mindre SUSE har funnet på noe nytt og smart).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...