Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt småplukk..

 

Den mangler dessuten MP3-spiller (og for den saks skyld radio), som er en funksjon som ville vært svært logisk å ha siden 7610 både er dyr, har utvidbart minne og bygger på Symbian. Man kan fint laste ned en MP3-spiller som tredjepartsprogramvare, men 7610 vil uansett langt fra spille musikk like bra som en vanlig MP3-spiller siden telefonen kun byr på mono lyd.

 

Realplayer som følger med spiller mp3 fint som bare det den, men som dere nevner, ikke i stereo.

 

7610 er første telefon ut her til lands med megapikselkamera. Telefonens kamera kan ta bilder i en oppløsning på opptil 1154x864 piksler, som tilsvarer 0,99 megapiksler. Dette gir i teorien bilder som er 2,3 ganger bedre enn de beste man får fra dagens VGA-kamera. Men er de så mye bedre?

 

1154x864 er 1 mp hvis man oppgir svaret med 2 desimals nøyaktighet. Ikke 0,99 :)

 

Ellers fin test. Takk :)

Lenke til kommentar

Problemet med testen etter min mening er at den kun klagde på det som var dårlig, og ikke brøy seg så mye om fordelene til en telefon? Er testene basert på at en telefon begynner på terningkast 1 og jobber seg oppover, eller at den bygger på terningkast 6, og blir trekt nedover for alt som er negativt? Eller er det en mellomting, etter min mening fortjener den bedre enn 4 i alle fall.

 

Objektivt sett må den vel sies å være en av de beste telefonene på markedet? Bedre enn E600 i alle fall? Og sikkert K700i også, selv om jeg vet at de ikke er direkte sammenliknbare.

Lenke til kommentar

Det jeg syns er rart er at amobil anbefaler K700i hvis du vil ha en mobil med bra kamera. Jeg har sett mange bilder tatt med 7610 og K700i på nett, og 7610 er rett og slett mye bedre på det området. Det er også flere av karakterene jeg ikke skjønner. Design og kvalitets delen f.eks. Her sier de at tastene trekker ned, mens resten er ganske bra, men likevel så får den bare 3? Trekker tastene så mye ned at karakteren blir 3? Gir ikke mening når alt annet er bra, og bare tastene de ikke er fornøyd med. De skriver at mobilen gir inntrykk av høyt kvalitet, at designen er stilig, da får jeg inntrykk av at de syns mobilen har bra kvalitet og at de liker designen, men så plutselig skriver de på slutten at 7610 stiller midt på treet? Ikke skjønner jeg heller at tastene skal dra ned såpass mye på karakteren.

 

Og når det gjelder de bildene de tok, så må det sies at kvaliteten på de er ganske dårlige bortsett fra ett bilde. Jeg mener faktisk at min 7610 tar bedre bilder enn den telefonen de har brukt. Å si at K700i tar bedre er helt feil.

Lenke til kommentar

Det nevnes en del som ikke er bra. Noen ganger nevnes det andre telefoner som gjør det bedre, men for det meste er det Nokia-telefoner. F.eks. det om at den ikke har mp3-spiller (noe den faktisk har ifølge arehei), hvorfor nevnes for eksempel ikke SX1 som et alternativ?

Var en tråd hvor det ble diskutert om amobil ikke likte Siemens, og jeg syns virkelig det virker sånn. 7610 fikk skryt for telefonboken sin, den har visst mange felt. Er det som på SX1 at de kan byttes navn på, slik at du for eksempel kan lage et eget felt for... hva som helst?

Lenke til kommentar

Sorry for sen tilbakemelding, har vært på en deilig skjærgårdsferie! :)

 

Arehei: Så tilbake til testen. For det første, ja RealPlayer kan spille musikkfiler så vi er i et litt tvilstilfelle akkurat som med 6600 som er i akkurat samme situasjon. Men siden Nokia og spesifikasjonene oppgir at den ikke har en egen dedikert MP3-spiller som andre telefoner har velger vi å si det slik at den ikke har MP3-spiller.

 

Eulogy: Skal ta litt på design siden du nevnte det. Design kan kanskje være litt tricky å forstå. Først fordi vi ikke baserer terningkastet på hvordan telefonen ser ut. Med andre ord kan en telefon som har en i terningkast her være veldig stilig i våre øyne men får stryk pga andre faktorer som veier tyngre. Knapper er nok det som veier tyngst i denne kategorien siden man alltid må forholde seg i forhold til disse. Vekt og størrelse dernest, og siden 7610 ikke akkurat er noen lett krabat er det naturlig at denne får et heller middels terningkast.

 

nerdVANNA: Er helt rett som du sier at vi i flere setninger har trukket frem blant annet 6600 som et alternativ. Vi kan selvfølgelig ikke nevne alt som finnes av telefoner på markedet når vi snakker om alternativer, men vi skal prøve å bli flinkere i å være variert i hva vi nevner! Tatt til etteretning!

Lenke til kommentar

Hehe, men husk at prisdifferansen er rimelig stor. 3200 koster i prisguiden 1598,- uten abb. mens 7610 koster hele 4778,- uten abb. Med andre ord snakker vi om en prisforskjell på saftige 3180,- noe som nok gjør 7610 fortjent med den karakteren den har fått.

Lenke til kommentar
Arehei: Så tilbake til testen. For det første, ja RealPlayer kan spille musikkfiler så vi er i et litt tvilstilfelle akkurat som med 6600 som er i akkurat samme situasjon. Men siden Nokia og spesifikasjonene oppgir at den ikke har en egen dedikert MP3-spiller som andre telefoner har velger vi å si det slik at den ikke har MP3-spiller.

6600 er ikke samme situasjon. Realplayer i 6600 kan ikke spiller mp3. Det kan Realplayeren i 7610.

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det er det fakta at 7610 har innebygget mp3-spiller.

 

eksempel/parallell: Det at winamp på pc også kan spille ogg, avi og mye mer hindrer den ikke i å være en mp3-spiller.

 

edit: Forresten. Det om tastene er selvfølgelig en smaksak, men jeg kan nevne at jeg aldri har skrevet fortere enn jeg gjør på 7610. Tastene er rett og slett perfekte, synes jeg. Men dette er vel da smaksak ja.

Endret av arehei
Lenke til kommentar
ja, stemmer nokk det..

 

men også litt rart at kameraet til 7610 fikk 4, det samme som 3200.

 

har de nesten samme bildekvalitet da eller ?

Nope. 7610 sitt kamera har betydelig bedre bildekvalitet og er som kjent den første megapikseltelefonen. Men for at terningkastet skal være noenlunde rettferdig mellom dyre telefoner og telefoner som tilbyr mindre pga. lavere pris så har vi lagt inn prishensyn i testresultatene. Om 7610 kostet det samme som 3200 ville med andre ord 3200 sitt kamera trolig få 1 mens 7610 sitt få 6 eller noe i den retningen.

 

Ingar: Jo, er med på tanken og det har jo vært diskutert opp og ned hvorvidt vi skal fortsette med terningkast i det hele tatt. Men siden vi velger å fortsette med terningkast gjennom testen ville det være litt rart om Design og Kvalitet skulle være uten en form for vurdering i form av terningkast. Samtidig er taster, materiale og vekt/størrelse så viktige faktorer ved en telefon at det ville være farlig å ikke ta disse med i helhetsvurderingen.

Lenke til kommentar

Da konkurrer ikke telefonene på like premisser lenger, når pris blir et så stort kriterie. Det er stor forskjell på value for money og beste telefon. Da får man heller begynne å sammenlikne telefoner som er ment for det samme markedssegmentet: P900/7610/SX1, - E700, K700i, 6230, C65, M65, V600

Også billig telefoner i andre enden av skalaen.

 

Men som nevnt levelex: Hvilken ende av skalaen begynner en test på? Begynner den på 1 og får høyere for alt som er positivt, eller begynner den på 6 og får trekk for alt som er negativt, eller begynner den på midten 3/4 også blir pos veid mot neg ?

 

Det kan faktisk spille stor rolle i forhold til sluttresultatet.

 

7610 har da vitterligen mp3-spiller, hvordan skulle den ellers klart å brukt mp3 som ringetone, hvis den ikke hadde støtte for dette filformatet? RealPlayer på denne tlf spiller mp3 så det griner.

Endret av JZA
Lenke til kommentar

Må si meg enig med JZA her. enten burde dere begynne å teste telefoner utifra hvilken type telefon det er (førstegangsbruker, erfaren, proff etc) noe lignende, eller så burde dere opplyse mer om at den får f'eks 4 fordi prisen ikke kan forsvare det ellers overlegne kameraet.

Lenke til kommentar

Ok folkens, da skulle det med MP3 være rettet opp i testen.

 

For det første beklager vi at det tok så lang tid siden folk minte oss på feilen til vi fikk ryddet opp. Dette skyldes flere ting, blant annet at 3/4 av staben har ferie og at vi gjerne ville ta for oss hvordan en slik feil kunne skje, og det hele skyldes egentlig svikt i rutinene og en hel del uforutsette problemer som oppsto under testingen.

 

Håper dere fortsatt har tiltro til oss og husk, det er bare å skrike ut med en gang dere ser en feil så ikke noen velger å kjøpe/ikke kjøpe telefonen på grunnlag av noe som er feil i vår test!

Lenke til kommentar
Da konkurrer ikke telefonene på like premisser lenger, når pris blir et så stort kriterie. Det er stor forskjell på value for money og beste telefon. Da får man heller begynne å sammenlikne telefoner som er ment for det samme markedssegmentet: P900/7610/SX1, - E700, K700i, 6230, C65, M65, V600

Også billig telefoner i andre enden av skalaen.

 

Men som nevnt levelex: Hvilken ende av skalaen begynner en test på? Begynner den på 1 og får høyere for alt som er positivt, eller begynner den på 6 og får trekk for alt som er negativt, eller begynner den på midten 3/4 også blir pos veid mot neg ?

 

Det kan faktisk spille stor rolle i forhold til sluttresultatet.

Terningkastene fungerer slik at den til enhver tid beste telefonen på markedet, i forhold til pris og kvalitet, vil høste terningkast i 6. Den dårligste telefonen i forhold til disse kriteriene vil høste terningkast 1. Andre telefoner vil fordele seg på skalaen mellom beste og dårligste terningkast.

 

Du finner en nærmere forklaring av hvordan terningkastene fungerer her:

http://amobil.no/art.php?artikkelid=7904

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
hvorfor si at det med mp3 spiller er rettet opp i testen, når det fortsatt står at mp3 spiller er totalt fraværende??? Dette også over en mnd senere? Er ikke det ganske villedende for folk som vurderer denne tlf? Dessuten blir det jo litt selvmotsigende å skrive at mp3 spiller er totalt fraværende når man under spesifikasjoner ser en grønn hake ved nettopp mp3...
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...