Gå til innhold

Whitefield-Xeon baseres på Banias


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hum.. vil hver av disse kjernene støtte hypertreading?

Neppe. Det er ikke så veldig stort behov for dette... i tillegg til at det er svært kostbart å implementere.

 

HYPErthreading fører med seg massevis med kompleks logikk, som igjen fører til langt større varmeutvikling. I tillegg så har Banias-serien med prosessorkjerner korte pipelines, slik at en pipeline-stall ikke er like smertefullt som på Netburst (P4). Ergo vil ikke HYPErthreading har like stor effekt som den hadde på P4 ... ... Og HYPErthreading på P4 var ikke SÅÅ bra. (en brøkdel av "ikke SÅÅ bra" er egentlig ikke verdt penga å implementere.)

Lenke til kommentar
... Og HYPErthreading på P4 var ikke SÅÅ bra. (en brøkdel av "ikke SÅÅ bra" er egentlig ikke verdt penga å implementere.)

Er litt uenig med deg her ;)

 

P4 (eller maskiner) med og uten HT - i praktisk synes jeg føles som natt og dag. Følelsen er for meg viktigere enn 200 poeng i en eller annen test. Det er forskjell på benchmark ytelse og "merkbar ytelse".

 

Intel har vel solgt nært 100 millioner HT CPU'er per dags dato, og en HT CPU selges gjerne $10 dyrere enn non-HT CPU'er. Det er ca $1 milliard, bare pga HT... så mye tror jeg ikke det kostet å implementere, og enda skal det vel selges 100-200 millioner HT CPU'er til før noe overtar. I tillegg hadde de trolig mistet endel salg hadde de ikke hatt HT :cool:

Lenke til kommentar

HT er jo bare en form for "to virtuelle prosessorer i èn" hvilket vil si at man kan bruke den CPU tiden som er ledig bedre, mens det foregår andre ting, lesing\skriving av data o.l. Når man implementerer to kjerner på samme CPU, så bortfaller jo faktisk behovet for en virtuell prosessor, siden man har to fysiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...