Gå til innhold

Test av Linksys WRV54G


knut

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne ser jammen ut til å bli en innertier. Det jeg imidlertid ikke finner info om er om det går an å kjøre VPN mellom trådløse klienter og APet? I såfall er jo dette det absolutte førstevalget for alle småbedrifter som skal kjøre trådløst!

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Da den kjører WPA enten via TKIP eller AES er det et nesten fullgodt alternativ. Om man vil, kan man også autentisere brukere med 802.1x autentisering for å få brukersjekken man har med VPN også. Fordelen med å bruke WPA er at man benytter den trådløse delen sin prosessor istedet for den sentrale.

 

WPA-AES har en 256bit kryptering, mot 3DES som har 168bit.

 

Om du ikke skal ha trådløst er også RV082 en meget spennende boks:

http://www.linksys.com/products/product.as...cid=29&prid=589

Lenke til kommentar
Noen som vet om det finnes routere i denne klassen som kan opprette VPN-tunneler via PPTP-protokollen(ikke bare pass-through)?

Jeg har foreløpig ikke sett en trådløs enhet med pptp serverfunksjonalitet. Det ser ut som at DrayTek har det med sin Vigor 2900 serie, som jeg skal se på så fort bgc får den til landet.

 

Ellers har jeg god erfaring med 3Com 3CR870-95 som har IPSEC, PPTP og L2TP/IPSEC.

Lenke til kommentar

WRT54G finnes med modifiserte firmwarer, men ingen av dem har såvidt jeg vet IPSEC VPN støtte. Prosessoren i denne er også langt svakere enn WRV54G enheten. Utifra seattlewireless siden din så har WRV54G 16MB rom, og 32MB ram (samme som rv082).

 

WRT54G har 4 MB rom og 16 MB ram, noe som også tilsier at den har begresninger i hva slags funksjoner som kan implementeres i denne.

 

Akerman: Wireless gateway og router er det samme. Vi i barbara bruker basestasjon som et annet navn for wireless gateway/router.

 

En wireless bridge brukes til å koble to adskilte nettverk sammen via en trådløs tilkobling. Det er flere og flere trådløse systemer som støtter bridging, og vi nevner det i testene til enhetene som støtter dette.

Lenke til kommentar
Jeg har foreløpig ikke sett en trådløs enhet med pptp serverfunksjonalitet. Det ser ut som at DrayTek har det med sin Vigor 2900 serie, som jeg skal se på så fort bgc får den til landet.

 

Ellers har jeg god erfaring med 3Com 3CR870-95 som har IPSEC, PPTP og L2TP/IPSEC.

Bare så synd de er for dyre. Jeg trenger kun PPTP-funksjonaliteten, og det er ingen billige routere som har den ser det ut som :(

 

Trenger visstnok en slik boks hvis jeg skal slippe å bruke en pc som gateway, og få ip-telefoni til å fungere. Får prøve å finne en annen løsning.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Jeg har foreløpig ikke sett en trådløs enhet med pptp serverfunksjonalitet. Det ser ut som at DrayTek har det med sin Vigor 2900 serie, som jeg skal se på så fort bgc får den til landet.

 

Ellers har jeg god erfaring med 3Com 3CR870-95 som har IPSEC, PPTP og L2TP/IPSEC.

Bare så synd de er for dyre. Jeg trenger kun PPTP-funksjonaliteten, og det er ingen billige routere som har den ser det ut som :(

 

Trenger visstnok en slik boks hvis jeg skal slippe å bruke en pc som gateway, og få ip-telefoni til å fungere. Får prøve å finne en annen løsning.

sjekk ut denne linken:

http://wrt54g.sonycrx2xx.org/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...