Gå til innhold

Mindre Athlon 64 enn forventet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig ikke rart om AMD har kapasitet problemer. Det går, så langt jeg kan se, ca 130 cpu dies på en 20cm wafer. Det er lite! Og i tillegg er det svært vanskelig å få gode yields på en chip som er 1.93cm^2 stor.

 

Til sammenligning går det vel ca 580 prescott cpu dies på de 30cm waferne Intel bruker. Pris og produksjonstid er ikke veldig forskjellig for 20cm og 30cm wafere.

 

I tillegg er det lettere å få gode yields på en 1.09cm^2 die. (hvis det er så stor den blir da)

 

Vel vel, stå på AMD, ingen grunn til å somle med 90nm prosess og 30cm wafere nei!

Lenke til kommentar
jeg har på følelsen at det er mange som fremdeles sitter og lurer litt på hva AMD har tenkt å gjøre ang. sokkeler og derfor ikke kjøper enda...

Ja, og det kan jeg godt forstå ettersom flere nettsteder har rotet sammen Athlon 64 og Athlon 64 FX mhp. sokler og skapt unødvendig forvirring.

 

Det eneste forandringen som kommer til å skje er at Athlon 64 FX bytter sokkel fra 940 til 939, og følgelig vil Athlon 64 FX for sokkel 940 bli faset ut til fordel for Athlon 64 FX for sokkel 939. Opteron fortsetter på sokkel 940 og Athlon 64 fortsetter på sokkel 754, det er ikke verre enn det.

 

AMD kommer til å ha følgende sokler:

- Sokkel 940 for Opteron

- Sokkel 754 for Athlon 64

- Sokkel 939 for Athlon 64 FX

 

De som har kjøpt Athlon 64 FX for sokkel 940 nå kan alltids oppgradere til en raskere Opteron 100-serie prosessor senere, så noe bortkastet kjøp er det langt ifra.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...