Gå til innhold

RYKTE: – Microsoft skal snart lansere sine første alt-i-ett-PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle jeg skapt et alt i ett konsept ville jeg ikke skapt et alt i ett konsept. Jeg ville gjort pc delen til en sømløst integrert, men utskiftbar enhet. Ikke noe nytt konsept, men et lite utnyttet konsept.

 

En fordel med dette ville være at brukeren ville blitt fristet til kun å oppgradere maskinmodulen fremfor å kjøpe helt ny maskin, potensielt fra en annen produsent. Da skjermer gjerne lever lenger enn maskinvaren tradisjonelt har gjort vil dette også være mer miljøvennlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle jeg skapt et alt i ett konsept ville jeg ikke skapt et alt i ett konsept. Jeg ville gjort pc delen til en sømløst integrert, men utskiftbar enhet. Ikke noe nytt konsept, men et lite utnyttet konsept.

 

En fordel med dette ville være at brukeren ville blitt fristet til kun å oppgradere maskinmodulen fremfor å kjøpe helt ny maskin, potensielt fra en annen produsent. Da skjermer gjerne lever lenger enn maskinvaren tradisjonelt har gjort vil dette også være mer miljøvennlig.

 

Ville jeg skapt en bil skulle det ikke vært en bil, men en traktor.

Lenke til kommentar

 

Skulle jeg skapt et alt i ett konsept ville jeg ikke skapt et alt i ett konsept. Jeg ville gjort pc delen til en sømløst integrert, men utskiftbar enhet. Ikke noe nytt konsept, men et lite utnyttet konsept.

 

En fordel med dette ville være at brukeren ville blitt fristet til kun å oppgradere maskinmodulen fremfor å kjøpe helt ny maskin, potensielt fra en annen produsent. Da skjermer gjerne lever lenger enn maskinvaren tradisjonelt har gjort vil dette også være mer miljøvennlig.

 

Ville jeg skapt en bil skulle det ikke vært en bil, men en traktor.

Ikke sammenlignbart. Det er fullt mulig å bygge en maskin som i form og funksjonalitet mye godt er identisk med denne, der man samtidig kan bytte ut datamaskindelen. Det er bare å lage en kassett som plugges inn i et integrert spor. Tenk deg en surface uten skjerm og et 1cm dypt spor bak på skjermen der den plugges inn.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fordel med dette ville være at brukeren ville blitt fristet til kun å oppgradere maskinmodulen fremfor å kjøpe helt ny maskin, potensielt fra en annen produsent.

 

Det ville helt klart fristet mer å kjøpe en skjerm med maskin i en slot enn en uoppgraderbar skjerm/maskin. Det er noen men...

-Litt mindre elegant men fullt brukbart er maskin som festes til VESA veggfestet på en vanlig touch-skjerm. Slot-løsningen kan følgelig ikke være uforholdsmessig dyr.

- Dersom et firma som Microsoft lanserte et slot-format for PC er det god sannsynlighet for at det ville blitt reverse-enginered om det ikke var åpent. Man ville da få konkurrenter på slot-PCer også.

- Utviklingen innen hardware-behov går nå så sakte samtidig som økning i skjermstørrelsen (i hvert fall for TVer) går fortere, så det er ikke lenger sikkert PCen har vesentlig kortere levetid enn skjermen. Unntaket er kanskje for ihuga spillere og tunge 3D-brukere, men de vil trolig ikke gå for en slik løsning uansett fordi de krever aktiv kjøling av PCen.

Lenke til kommentar

 

En fordel med dette ville være at brukeren ville blitt fristet til kun å oppgradere maskinmodulen fremfor å kjøpe helt ny maskin, potensielt fra en annen produsent.

Det ville helt klart fristet mer å kjøpe en skjerm med maskin i en slot enn en uoppgraderbar skjerm/maskin. Det er noen men...

-Litt mindre elegant men fullt brukbart er maskin som festes til VESA veggfestet på en vanlig touch-skjerm. Slot-løsningen kan følgelig ikke være uforholdsmessig dyr.

- Dersom et firma som Microsoft lanserte et slot-format for PC er det god sannsynlighet for at det ville blitt reverse-enginered om det ikke var åpent. Man ville da få konkurrenter på slot-PCer også.

- Utviklingen innen hardware-behov går nå så sakte samtidig som økning i skjermstørrelsen (i hvert fall for TVer) går fortere, så det er ikke lenger sikkert PCen har vesentlig kortere levetid enn skjermen. Unntaket er kanskje for ihuga spillere og tunge 3D-brukere, men de vil trolig ikke gå for en slik løsning uansett fordi de krever aktiv kjøling av PCen.

 

Det er klart at man kan bygge små maskiner som festes bak på skjermer selv. Dette finnes det både ferdigbygde maskiner og kabinetter for allerede. Man kan også feste en maskin bak med dobbeltsidig tape. Men målgruppen for disse maskinene driver ikke med slikt.

 

Slotsystemet behøver ikke være spesielt dyrt, da det eneste som skiller en slik maskin fra en alt i ett løsning vil være denne kassetten i plast med en fin bakside som uansett ville vært der. Den kobler så til en intern plugg for strøm, skjermsignal og USB.

 

Om MS ønsker å låse brukere til å kun oppgradere med deres egen HW, så finnes det metoder for det til å beskytte seg mot dette i vesten. Men jeg tror ikke det ville blitt et nevneverdig problem.

 

Levetiden for maskinvare øker, men like vell har PC-skjermer i gjennomsnittsmakredet fremdeles lenger levetid enn skjermer. Det har vært en løp med et pixelrace nå, men det begynner å makse ut for hva som er nødvendig. Om en slik maskin leveres med 27 eller 30" IPS eller OLED eller what ever av høy kvalitet og med minimum 2560x1440 oppløsning, så vil skjermen vare i mange år. Forutsatt at det ikke skjer noe ekstremt og banebrytende. Men det er klart, man vil også forvente 3-5 års levetid på maskinvaren også, alt etter som.

 

Uansett, jeg tror at om MS hadde laget en slik der man kan kjøpe ny maskin, så ville folk valgt denne fremfor konkurrentene, om prisen da ikke hadde vært ekstremt mye høyere for tilsvarende kvalitet og ytelse. Så selv om ingen hadde kjøpt ny maskinvare ville følelsen av å kunne gjøre det vært viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...