Gå til innhold

Her tar hackerne kontroll over bilen hans - midt på motorveien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan akkurat nok om sikkerhet til at jeg mener det er en ukontrollerbar risiko å kjøre sikkerhetskritisk funksjonalitet og brukerbetjenbar funksjonalitet i samme miljø. Hadde jeg designet programvaremiljøet i en moderne bil, for å ikke snakke om et fly, hadde det ikke vært snakk om å dele regnekraften mellom bilen og brukeren. I beste fall vært et lite og strengt enveis API som kun leverte informasjon fra motoren og ikke tok imot noen kommandoer. Multimedia, bluetooth, navigasjon, wifi, apps og alt slik hadde da hatt et helt adskilt hardwaremiljø slik at NÅR - ikke HVIS - noe overbelaster dette systemet eller avdekker svakheter i det, så skal det ikke påvirke driften av bilen, eller sikkerheten.

 

Det vil være galskap om man installerer et Navigasjonsapp eller liknende i brukermiljøet og så et problem med GPS-chippen eller etpar evige løkker i programvaren skal få konsekvenser som overbelastet bilens kjørecomputer. La heller den få være i fred, og bare levere litt info om strengt nødvendig.

 

Blir nødvendigvis et par kroner dyrere, men da kan man også tillate brukeren å gjøre mye mer med den delen av systemet.

Lenke til kommentar

slik at NÅR - ikke HVIS - noe overbelaster dette systemet eller avdekker svakheter i det, så skal det ikke påvirke driften av bilen, eller sikkerheten.

 

Det vil være galskap om man installerer et Navigasjonsapp eller liknende i brukermiljøet og så et problem med GPS-chippen eller etpar evige løkker i programvaren skal få konsekvenser som overbelastet bilens kjørecomputer.

 

Får flashback til tidlige versjoner av hydropneumatiske systemer i franske biler m.m.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydropneumatic_suspension#cite_ref-14

Dersom man fikk lekkasje på hydraulikken, kunne man risikere å miste samtlige systemer; Styring, bremse, dempere, clutch m.m. fordi alt var koblet i samme krets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...