Gå til innhold

Akam.no: Makrofotografi - Hva og hvordan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen grunn til å finne opp et nytt ord for reverseringsring (vendering)?

 

Bortsett fra det er artikkelen et greit utgangspunkt, men jeg savner informasjon om hvilke konsekvenser makrofotografering har for skarphetsdybde, hvor viktig det er med et godt stativ, gjerne også omtale av spesielle blitser (ringblitser) for makrobruk.

Lenke til kommentar

Vendering, ja :p Jeg har to stykker, men jeg kjøpte dem i england, så jeg har aldri bevisst sett det norske ordet.

 

Jeg jobber med en "side 2" til denne artikkelen, hvor jeg kommer til å legge til en haug eksempelbilder med hver av teknikkene, samt diskutere lys osv.

 

MVH,

 

Haje Jan

Lenke til kommentar
Er det noen grunn til å finne opp et nytt ord for reverseringsring (vendering)?

 

Bortsett fra det er artikkelen et greit utgangspunkt, men jeg savner informasjon om hvilke konsekvenser makrofotografering har for skarphetsdybde, hvor viktig det er med et godt stativ, gjerne også omtale av spesielle blitser (ringblitser) for makrobruk.

Hva med objektiv i stedet for linse?

Og det objektivet det er bilde av er vel ikke akkurat et makroobjektiv? Hva med å skifte bilde?

 

Dessuten er "dybdeskarpet" ganske innarbeidet i språket, er det ikke? ;)

Lenke til kommentar

Næh.. Canon kaller det "standard zoom lens". At det står macro på objektivet betyr vel ikke mer enn "kan også til en viss grad brukes til macro". Det objektivet har vel en maks forstørrelse på 1:4 eller 1:5?

Canon har fire macroobjektiv; 50mm, 100mm, 180mm, og et spesialobjektiv på 65mm som gir opp til 5x forstørrelse.

 

Dessuten mener jeg fortsatt at det heter objektiv og ikke linse. Spesielt kan det være forvirrende i artikler der dere kaller både objektiv og linse for linse. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

For det første. Hvorfor sier du både objektiv og linse om hverandre? Det heter, og er og blir, ett OBJEKTIV! Ett objektiv består av mange linser. Og når du lager en slik artikkel om fotografering. Så synes jeg at du burde bruke rette uttrykk.

Som sagt før. Så er den der 28-105 objektivet ikke ett makro-objektiv. Canon har kun ett makro zoom-objektiv. Og det er ett spesialobjektiv. Husker ikke helt, men trur den starter på 60mm. (forresten ett litt artig utseende på den etterhvert som man forstørrer) Ellers så er makro-objektivene til canon henholdsvis 50mm- 105mm - 150mm.

Makrofotografering er og blir 1-1 eller større. Uansett hva objektivprodusentene sier! Men det er jo ikke noe nytt. Kjøpte selv et vivitar 70-200mm objektiv på begynnelsen av 80-tallet med såkalt makrofunksjon. Men den var bare på 1-2... At objektivprodusenten misbruker makro som ett salgstriks er jo ikke noe nytt...

Også glemte du en viktig ting. Det er hvor viktig ett stativ er for makrofotografering! Og da nytter det ikke med disse skranglevorne stativene som elektokjedene selger for sånn ca. 5-700krone. Man MÅ ha ett stødig stativ. Og dessverre koster de penger. Når det gjelder objektiver og stativer så er det nok dessverre slik at kvalitet koster. Det bare er sånn. At ikke speilreflekshuset koster, og hva som står på det, ( canon, nikon, olympus, pentax, (minolta/konica) sony). er en ting, det er tross alt den personen som står bak kameraet som gjør bildet...

Lenke til kommentar
Du, qaz, tråden er over tre år gammel. Lite trolig at den samtalen pågår ennå.

8319277[/snapback]

 

Siden det er linket til denne artikkelen (og dermed denne tråden) i dagens Dagblad, så er det vel ikke unaturlig at det dukker opp nye kommentarer.

 

Bruken av 'linse' reagertre forøvrig jeg også på - det blir jo mer og mer utbredt, sikkert ikke minst fordi det jo heter 'lens' på engelsk, men 'fagpersoner' bør vel holde seg til det korrekte 'objektiv'?

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Du, qaz, tråden er over tre år gammel. Lite trolig at den samtalen pågår ennå.

8319277[/snapback]

 

 

da må jeg nok bare beklage. men det var som sagt i forbindelse med et stykke i dagbldet.no idag, 06-04-07 at jeg reagerte.

og nei. jeg så ikke datoen på denne linken. men jeg ser jo nu at den er sendt i 2003!

men faktisk så er dette reelt i dag å...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...