Gå til innhold

TEST: Garmin Forerunner 920XT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen på denne og Garmin Fenix 3, som dere ga 9/10?

 

http://www.tek.no/artikler/test-garmin-fenix-3/190367?utm_source=related_articles

 

Fenix 3 er litt mer beregnet på friluft og ser langt mer ut som en "normal" klokke. Jeg har hatt 920xt i et pr mnd, men byttet den nå ut med fenix 3 for en mnds tid siden. Fenix 3 knuser 920xt i min verden, og jeg bruker den til trening rundt 3 timer om dagen, samt med varslinger hele dagen ellers. Fenix har langt bedre skjerm å se på, den er MYE raskere, og på 920xt mistet jeg hele tiden varslinger fra mobilen, men Fenixen har vært dønn stabil. Fenix har også mer enn nok gode treningsfunksjoner, og den ser ikke så "racing" ut som 920xt. Softwaremessig er klokkene ganske så like, men jeg ville uansett valgt fenix 3 over 920xt enhver dag..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg fra Garmin:

- En toppmodell med innebygget HRM. Vertikal oscillasjon o.l. kan gjerne være eksterne sensorer.

- At de dropper smartklokkefunksjonaliteten, full fokus på trening og generell aktivitet

- En søvnsensor som skjønner at jeg sover, og sier noe om søvnkvaliteten min. Hvis jeg manuelt må sette den i sleep-mode når legger meg kan jeg like gjerne bruke en stoppeklokke.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på denne og Garmin Fenix 3, som dere ga 9/10?

 

http://www.tek.no/artikler/test-garmin-fenix-3/190367?utm_source=related_articles

 

Etter hva jeg har lest er det samme innmat i disse to klokkene. Nå har de av en eller annen grunn testet disse to klokkene helt ulikt. Veldig merkelig hele opplegget.

 

Når to så like klokker skal testes på samme tid kunne de jo gjort det samtidig av samme person, og dermed sammenlignet funksjoner, gps osv.

Lenke til kommentar

 

Hva er forskjellen på denne og Garmin Fenix 3, som dere ga 9/10?

 

http://www.tek.no/artikler/test-garmin-fenix-3/190367?utm_source=related_articles

Etter hva jeg har lest er det samme innmat i disse to klokkene. Nå har de av en eller annen grunn testet disse to klokkene helt ulikt. Veldig merkelig hele opplegget.

 

Når to så like klokker skal testes på samme tid kunne de jo gjort det samtidig av samme person, og dermed sammenlignet funksjoner, gps osv.

Vi som har testet de to klokkene har sett på begge klokkene (vi sitter tross alt bare tre meter fra hverandre :-) ), men 920XT er testet med fokus på løping - mens Fenix 3 er testet med fokus på at dette er en friluftsklokke med en litt annen målgruppe enn 920XT. De to klokkene gjør mye av det samme, men målgruppene er likevel litt forskjellige - dermed har vi fokusert på litt forskjellige ting i de to testene.

Endret av Kurt Lekanger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva er forskjellen på denne og Garmin Fenix 3, som dere ga 9/10?

 

http://www.tek.no/artikler/test-garmin-fenix-3/190367?utm_source=related_articles

Etter hva jeg har lest er det samme innmat i disse to klokkene. Nå har de av en eller annen grunn testet disse to klokkene helt ulikt. Veldig merkelig hele opplegget.

 

Når to så like klokker skal testes på samme tid kunne de jo gjort det samtidig av samme person, og dermed sammenlignet funksjoner, gps osv.

Vi som har testet de to klokkene har sett på begge klokkene (vi sitter tross alt bare tre meter fra hverandre :-) ), men 920XT er testet med fokus på løping - mens Fenix 3 er testet med fokus på at dette er en friluftsklokke med en litt annen målgruppe enn 920XT. De to klokkene gjør mye av det samme, men målgruppene er likevel litt forskjellige - dermed har vi fokusert på litt forskjellige ting i de to testene.

 

 

Da lurer jeg på hvilke funksjoner 920 har som gjør at den har mer fokus på løping enn hva fenix 3 har.

 

Etter hva jeg kan se så har disse to klokkene identiske funksjoner, bortsett fra at fenix 3 har mulighet for å registrere temperatur og enkel "navigasjon", mens 920 har "quick release kit" for bruk til triathlon.

 
Og selv om dere sitter 3 meter fra hverandre antar jeg at dere ikke har løpt i lag og dermed sammenlignet nøyaktigheten av gps på samme rute til samme tid. Dette er begge treningsklokker, og dermed burde be begge blitt testet med det som bakgrunn.

 

DC Rainmaker beskriver forskjellene slik:

 

Since the Fenix3 has come out there’s been a lot of questions on whether to get the Fenix3 or the FR920XT.  Additionally, how precisely the Fenix3 differs from the Fenix2.  The key thing to consider is that the Fenix3 is largely built on the same software platform as the FR920XT.  Thus, they share many features.  The Fenix3 should be looked at as a superset of the FR920XT.  So, a FR920XT++.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har over lang tid vært på utkikk etter en klokke som kan suplementere Edgen min til varierte aktiviteter. Denne her virker å være rette saken.

 

Det er også en fordel at det er Garmin siden jeg forsøker å standarisere meg på denne typen utstyr da alle leverandører virker å forsøke å være inkompatible med hverandre. Har allerede 4 pulsbelster eksempelvis - Wahoo ant+, Wahoo BT, Garmin som fulgte med Edge510 og Suntoo som jeg bruker på spinning på Elixia/Icon for å se data på veggen.

 

I grunn burde alle disse systemene klart å bruke alle typer belter da serienummer og ant+ og BT er standarder.

 

Men tilbake til denne klokke. Når en plastic/fantastic treningsklokke skal koste over 3500,- så mister jeg lysten tvert. Særlig når den også har litt harry design, hadde foretrukket en pure-black utgave også i det minste. Veldig fornøyd med at det ikke er en touchskjerm da det bare fører til irritasjon når jeg må stryke vekk regn/vann for å se skjermen.

 

I tillegg at du MÅ bruke pulsbelte på en så stor, diger, klumpete og dyr klokke i 2015 er et STORT minus og burde stå på minussiden her! Den ser rett ut slett nesten ut som en "Pipboy" for de som vet hva det er.

 

Det verste med den er dog designet, den ser ut som noe du har kjøpt på "Toys'R Us".

 

EDIT:

Garmin Fenix 3 virker vesentlig mer tiltalende og når jeg ser på den skjønner jeg ikke hva Garmin har tenkt med 920XT. Dog prisene på disse klokkene, tross alt treningsklokker og ikke Tag Heur designklokker, virker litt i overkant.

 

At man må ha pulsbelte på dyre treningsklokker lansert i 2015 er også en greie som gjør at lommeboka ikke vippes i retning kjøp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg sitter også og vurderer begge disse. Jeg driver i hovedsak med løping og litt sykling. Slik jeg har skjønt det er 920xt lightversjonen av Fenix3. Jeg tror jeg havner på Fenix3. Minus med den er kanskje touch skjermen.

 

Når det gjelder pulsbelte, så er det en åpenbar nødvendighet. De som ikke ønsker pulsbelte glemmer hva disse klokkene er til. Klokker med innebygd pulssensor må sitte klistret til armen for å fungere. Der er kanskje ikke så lett når klokka sitter utenpå sykkeljakka, våtdrakta eller hva det nå er.

Lenke til kommentar

Jeg hadde touch på min ForeRunner 610, og det var så sykt irrterende. Dette er sikkert langt bedre på 920, men 610 var det grunnen til at klokken ble liggende i skuffen.

 

Jeg har også tenkt å kjøpe Fenix3, men når en leser på forumet til Garmin blir en fort usikker. Gjelder forøvrig 920 også.

 

Fenix er jo en langt penere klokke, og kjøper du skinreim til den er den faktisk helt rå.

 

De som ikke ønsker pulsbelte kan vurdere å gå for noe slikt.

 

http://www.dcrainmaker.com/2014/05/scosche-antbluetooth-optical.html

 

Det kan festes på overarmen om en ønsker, og dermed skjules helt. 

Lenke til kommentar

Synsemannen.

 

Du har nok rett ift. pulsbelte, og trodde disse andre opsjonene fungerte bedre enn de tydeligvis gjør. Takk for input, da slår jeg fra meg det og fortsetter med mine pulsbelter. Siden jeg aldri har brukt klokker til sykling forklarer nok det hvorfor jeg ikke har tenkt på den problemstillingen. Til skigåing tenkte jeg å ha den under jakkeermet men da mister den jo litt av hensikten.

 

Og må jeg først feste noe et annet sted på kroppen enn klokken så kan jeg liksågodt bruke ett av mine 4-5 pulsbelter.

 

Har definitivt lyst på Fenix 3.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg fra Garmin:

- En toppmodell med innebygget HRM. Vertikal oscillasjon o.l. kan gjerne være eksterne sensorer.

- At de dropper smartklokkefunksjonaliteten, full fokus på trening og generell aktivitet

- En søvnsensor som skjønner at jeg sover, og sier noe om søvnkvaliteten min. Hvis jeg manuelt må sette den i sleep-mode når legger meg kan jeg like gjerne bruke en stoppeklokke.

 

Garmin forerunner 225 kommer med innebygget hrm i alle fall. Kanskje det er klokka du ser etter?

http://www.dcrainmaker.com/product-reviews/garmin

Lenke til kommentar

 

 

Hva er forskjellen på denne og Garmin Fenix 3, som dere ga 9/10?

 

http://www.tek.no/artikler/test-garmin-fenix-3/190367?utm_source=related_articles

Etter hva jeg har lest er det samme innmat i disse to klokkene. Nå har de av en eller annen grunn testet disse to klokkene helt ulikt. Veldig merkelig hele opplegget.

 

Når to så like klokker skal testes på samme tid kunne de jo gjort det samtidig av samme person, og dermed sammenlignet funksjoner, gps osv.

Vi som har testet de to klokkene har sett på begge klokkene (vi sitter tross alt bare tre meter fra hverandre :-) ), men 920XT er testet med fokus på løping - mens Fenix 3 er testet med fokus på at dette er en friluftsklokke med en litt annen målgruppe enn 920XT. De to klokkene gjør mye av det samme, men målgruppene er likevel litt forskjellige - dermed har vi fokusert på litt forskjellige ting i de to testene.

 

 

Jeg sitter også og vurderer begge disse. Jeg driver i hovedsak med løping og litt sykling. Slik jeg har skjønt det er 920xt lightversjonen av Fenix3. Jeg tror jeg havner på Fenix3. Minus med den er kanskje touch skjermen.

 

Når det gjelder pulsbelte, så er det en åpenbar nødvendighet. De som ikke ønsker pulsbelte glemmer hva disse klokkene er til. Klokker med innebygd pulssensor må sitte klistret til armen for å fungere. Der er kanskje ikke så lett når klokka sitter utenpå sykkeljakka, våtdrakta eller hva det nå er.

Hei til deg og andre som vurderer mellom disse klokkene. Skal ikke utnevne meg til helt ekspert men driver mye med løping og kjenner mange som har 910 og 920, mens de færreste av de jeg kjenner har gått over på fenix 3.

 

920 er en fullblods triatlonklokke med drøyt mange funksjoner, og det er en drøy påstand å kalle den for lightversjon av noe som helst. Men det er likevel riktig nok i og med at fenix 3 har enda flere funksjoner. Ulempene med ekstra funksjoner vil være vekten og at de ekstra funksjonene blir litt i veien. 920 er avansert nok fra før, men klart er det noe som appellerer så må du jo gå for det. Jeg oppfatter friluftslivsfunksjonene som fine, men kanskje det relle behovet er mer for litt ekstremt friluftsliv / ekspedisjoner?

 

Garmin 225 ser for øvrig litt spennende ut for løpere med sin innebygde pulsmåler, men 920 vil fortsatt være toppmodellen for løping og triatlon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...