Gå til innhold

Nå skal Tesla gjøre det ekstra vanskelig å gå tom for strøm på kjøreturen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5km med full gass og den er tom, hva skal de liksom gjøre med det?

 

De skal ikke "liksom" gjøre noe med det, for det stemmer ikke.

Min Tesla Model S 85 yter på papiret maksimalt 367hk. I praksis viser tester at den leverer rundt 400hk.

 

Kunne jeg hentet ut 300kW kontinuerlig vil et 85kWh batteri holde nøyaktig 17 minutter.

 

Om det skulle kreve 300kW å holde 210km/t (som er toppfarten) vil jeg altså komme 59,5km med flat pedal. Gitt at selv en vanlig toliters Passat med 150hk fint klarer å nå 200km/t sier det seg selv at det ikke egentlig krever 400hk å overkomme luftmotstanden i 200km/t.

 

MEN motoren er ikke laget for 300kW kontinuerlig, og har som kjent 69kW oppgitt som nominell effekt i vognkortet (ca 94hk). Girkassen er heller ikke laget for høy toppfart, men heller akselerasjon og effektivitet der du trenger det.

 

69kW er tilstrekkelig effekt til å opprettholde rundt 180km/t. Når bilen kommer opp i disse hastighetene (og høyere) synker effektiviteten, og mye energi går til spille. Og pga synkende effektivitet og varmeutvikling i batteriet klarer ikke kjølesystemet ta unna overflødig varmeenergi over tid.

 

Med andre ord - man klarer ikke holde snittfart på særlig mer enn 180km/t, og ved maksimal snittfart kommer man da ca 221km med fullt batteri.

 

I mer moderat tempo rundt 130-140km/t er rekkevidden rundt 330-350km.

På norske veier i 80-90km/t er rekkevidden 400km+.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...