Gå til innhold

I Kina bygger de en skyskraper på 19 dager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor lang tid det hadde tatt i Norge hehe

 

Planlegging av byggeplanen, budsjettering, anbudsrunde, et antall søknader til kommunen, revidering av byggeplanen, revidering av budsjettet, krangling med kommunen, nye søknader til kommunen, nok en budsjetteringsrunde, etc. etc.

 

Null stress. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Lurer på hvor lang tid det hadde tatt i Norge hehe

Planlegging av byggeplanen, budsjettering, anbudsrunde, et antall søknader til kommunen, revidering av byggeplanen, revidering av budsjettet, krangling med kommunen, nye søknader til kommunen, nok en budsjetteringsrunde, etc. etc.

 

Null stress. :p

 

 

Hele nøkkelen til å bygge raskt er å planlegge grundig, så kritikk av planleggingen virker litt malplassert i denne sammenhengen?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Lurer på hvor lang tid det hadde tatt i Norge hehe

Planlegging av byggeplanen, budsjettering, anbudsrunde, et antall søknader til kommunen, revidering av byggeplanen, revidering av budsjettet, krangling med kommunen, nye søknader til kommunen, nok en budsjetteringsrunde, etc. etc.

 

Null stress. :p

 

 

Hele nøkkelen til å bygge raskt er å planlegge grundig, så kritikk av planleggingen virker litt malplassert i denne sammenhengen?

 

AtW

 

 

Ikke i det hele tatt. I Kina sender et selskap inn en søknad om å bygge på eiendommen sin, så får de ja eller nei. Får de ja, så starter de med byggingen og skyskraperen er ferdig på nitten dager. Mye det samme gjelder motorveier i Kina, der de bygger dem fort og effektivt og med høy kvalitet.

 

I Norge skal en haug med svært ineffektive byråkrater og politikere og organisasjoner og bygdelag blande seg inn i hver minste detalj, noe som gjør at det er vanskelig å få til noe som helst, og om byggingen blir godkjent, tar det ofte svært lang tid. Prosjektene viser seg ofte også å være av dårlig kvalitet på tross av all planleggingen.

 

Løsningen: si opp tusenvis av unødvendige byråkrater i stat og kommune og fjern alle reguleringer og regler som står i veien for å få fart på bygging av infrastruktur. Heldigvis har dagens regjering nettopp gjort en god jobb med å fjerne slike hindringer slik at det blir enklere å enten bygge motorvei eller garasje på eiendommen din. Men det er fortsatt mye som må gjøres.

 

Et eksempel kan jeg jo ta fra der jeg bor. Vi skulle bygge 50 private båtplasser til den lokale havna og fikk godkjent plan fra kommunen. Heldigvis var det FrP som styrte da, så dette gikk fort igjennom. Men så kom en del sure naboer (tre av dem jobbet i kommunen) og deres advokater på banen og brukte den mest latterlige unnskyldningen om at båtplassene ville være forurensende for muslinger i området. Dette gjorde at byggingen ble utsatt over et helt år for at det skulle gjøres tester og prøver til flere hundre tusen kroner (skattepengene dine). Da det ble konkludert om at byggingen allikevel skulle gå gjennom, bestemte plutselig de som protesterte at de også skulle ha seg båtplass. Jeg falt nesten av stolen.

 

Ikke rart Norge henger så langt etter når det kommer til infrastruktur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært involvert i flere saker både på lokalt og større plan, så jeg er ingen ekspert men har nok større forståelse enn deg på dette området. Og jo, det har svært mye å si hvem som styrer i kommunen og hva som prioriteres og endres etter et nytt styre kommer på plass og gamle ringrever kastes ut. Det er nærmest et paradigmeskifte. Selv har jeg samarbeidet tett med en kamerat som har bygget og solgt boliger, og noen byråkrater er helt umulige å ha med å gjøre, mens andre tar til fornuften og skjønner at ting må bli gjort og at ikke alle har tid til å vente til det gror mose på byggesøknaden.

Lenke til kommentar

Det virker som du har litt redusert forståelse av hvordan saksbehandling og byggeplanlegging foregår om du tror byggesaker går fortere igjennom når "FrP styrer", og et bygg som tar 19 dager å bygge må planlegges nøye, slik er det bare.

 

AtW

Vi har et ekstremt tungdrevet byråkrati i Norge. I tillegg blir det brukt store summer på eksterne 'konsulenter'. Innen man er klar for faktisk å igangsette arbeidet så har man oversteget budsjettet kraftig. Så foretas en revurdering for å kartlegge om prosjektet faktisk er gjennomførbart allikevel. Det igjen krever ytterlige byråkratiske prosesser. Det er en lang og seig ond sirkel.

 

Noe av grunnen skyldes demokratiet som styresett. Det er uhorvelig ineffektivt når store avgjørelser skal taes. Et land som Kina har ikke dette problemet. Nylig bygde de et jernbanenett for en by på 350'000 mennesker på under tre måneder. Det er helt utenkelig i Norge.

 

Ifra 2006 til 2013 så la vi i Norge 221 kilometer med motorveier. http://www.bt.no/nyheter/innenriks/faktasjekk/I-Norge-i-fjor-bygget-vi-11-kilometer-motorvei-2952572.html.

I perioden 2010-2019 planlegges 144 kilometer med ny jernbane.

http://sip.vestforsk.no/pdf/Felles/LevetidLengdeVeiJernbane.pdf

 

I løpet av det siste tiåret så har Kina lagt 15'500 kilometer med motorvei og jernbane. http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2014/12/04/2152/Politikk/imponert-over-kina

Endret av Milmo
Lenke til kommentar

Jeg har vært involvert i flere saker både på lokalt og større plan, så jeg er ingen ekspert men har nok større forståelse enn deg på dette området. Og jo, det har svært mye å si hvem som styrer i kommunen og hva som prioriteres og endres etter et nytt styre kommer på plass og gamle ringrever kastes ut. Det er nærmest et paradigmeskifte. Selv har jeg samarbeidet tett med en kamerat som har bygget og solgt boliger, og noen byråkrater er helt umulige å ha med å gjøre, mens andre tar til fornuften og skjønner at ting må bli gjort og at ikke alle har tid til å vente til det gror mose på byggesøknaden.

 

Mener du saksbehandlere på byggesakskontoret jevnlig kastes ut når det er politisk skifte i kommunen? "Paradigmeskifte"? Noe utrygg jobb å ha om man blir sparket hvert 4. år?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det virker som du har litt redusert forståelse av hvordan saksbehandling og byggeplanlegging foregår om du tror byggesaker går fortere igjennom når "FrP styrer", og et bygg som tar 19 dager å bygge må planlegges nøye, slik er det bare.

 

AtW

Vi har et ekstremt tungdrevet byråkrati i Norge. I tillegg blir det brukt store summer på eksterne 'konsulenter'. Innen man er klar for faktisk å igangsette arbeidet så har man oversteget budsjettet kraftig. Så foretas en revurdering for å kartlegge om prosjektet faktisk er gjennomførbart allikevel. Det igjen krever ytterlige byråkratiske prosesser. Det er en lang og seig ond sirkel.

 

Noe av grunnen skyldes demokratiet som styresett. Det er uhorvelig ineffektivt når store avgjørelser skal taes. Et land som Kina har ikke dette problemet. Nylig bygde de et jernbanenett for en by på 350'000 mennesker på under tre måneder. Det er helt utenkelig i Norge.

 

Ifra 2006 til 2013 så la vi i Norge 221 kilometer med motorveier. http://www.bt.no/nyheter/innenriks/faktasjekk/I-Norge-i-fjor-bygget-vi-11-kilometer-motorvei-2952572.html.

I perioden 2010-2019 planlegges 144 kilometer med ny jernbane.

http://sip.vestforsk.no/pdf/Felles/LevetidLengdeVeiJernbane.pdf

 

I løpet av det siste tiåret så har Kina lagt 15'500 kilometer med motorvei og jernbane. http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2014/12/04/2152/Politikk/imponert-over-kina

 

 

Hva slags konsulenter er det du sikter til? Rådgivende ingeniører? Noe annet? Jeg sier ikke at det ikke er forbedringspotensial i norge, men det er ikke langvarig planlegging som er til hinder for å bygge en skyskraper på så kort tid, tvert imot er det noe som må planlegges nøye.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg har vært involvert i flere saker både på lokalt og større plan, så jeg er ingen ekspert men har nok større forståelse enn deg på dette området. Og jo, det har svært mye å si hvem som styrer i kommunen og hva som prioriteres og endres etter et nytt styre kommer på plass og gamle ringrever kastes ut. Det er nærmest et paradigmeskifte. Selv har jeg samarbeidet tett med en kamerat som har bygget og solgt boliger, og noen byråkrater er helt umulige å ha med å gjøre, mens andre tar til fornuften og skjønner at ting må bli gjort og at ikke alle har tid til å vente til det gror mose på byggesøknaden.

 

Mener du saksbehandlere på byggesakskontoret jevnlig kastes ut når det er politisk skifte i kommunen? "Paradigmeskifte"? Noe utrygg jobb å ha om man blir sparket hvert 4. år?

 

AtW

 

 

Jeg tror ikke du vet mye om hvordan lokalpolitikk føres. Ansatte i kommunen kan ikke bare ignorere de folkevalgte, da har de ikke jobben lenge nei. I min kommune fikk lokalpolitikerne fart på saker og ting så fort de gamle AP-pampene ble kastet på dør.

 

 

 

 

Det virker som du har litt redusert forståelse av hvordan saksbehandling og byggeplanlegging foregår om du tror byggesaker går fortere igjennom når "FrP styrer", og et bygg som tar 19 dager å bygge må planlegges nøye, slik er det bare.

 

AtW

Vi har et ekstremt tungdrevet byråkrati i Norge. I tillegg blir det brukt store summer på eksterne 'konsulenter'. Innen man er klar for faktisk å igangsette arbeidet så har man oversteget budsjettet kraftig. Så foretas en revurdering for å kartlegge om prosjektet faktisk er gjennomførbart allikevel. Det igjen krever ytterlige byråkratiske prosesser. Det er en lang og seig ond sirkel.

 

Noe av grunnen skyldes demokratiet som styresett. Det er uhorvelig ineffektivt når store avgjørelser skal taes. Et land som Kina har ikke dette problemet. Nylig bygde de et jernbanenett for en by på 350'000 mennesker på under tre måneder. Det er helt utenkelig i Norge.

 

Ifra 2006 til 2013 så la vi i Norge 221 kilometer med motorveier. http://www.bt.no/nyheter/innenriks/faktasjekk/I-Norge-i-fjor-bygget-vi-11-kilometer-motorvei-2952572.html.

I perioden 2010-2019 planlegges 144 kilometer med ny jernbane.

http://sip.vestforsk.no/pdf/Felles/LevetidLengdeVeiJernbane.pdf

 

I løpet av det siste tiåret så har Kina lagt 15'500 kilometer med motorvei og jernbane. http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2014/12/04/2152/Politikk/imponert-over-kina

 

 

Hva slags konsulenter er det du sikter til? Rådgivende ingeniører? Noe annet? Jeg sier ikke at det ikke er forbedringspotensial i norge, men det er ikke langvarig planlegging som er til hinder for å bygge en skyskraper på så kort tid, tvert imot er det noe som må planlegges nøye.

 

AtW

 

 

Planleggingen utføres av de private som utfører byggingen. De vet hva tid og penger betyr, og får gjort ting fort og effektivt. Det offentlige, spesielt kommune og fylkeskommune og andre offentlige instanser som blander seg inn, er derimot hinderet som sløser med tid og penger og som gjør at alt blir gjort tregt og ineffektivt. Konsulenter? Som f.eks. de som tar tusenvis av kroner for å rydde opp i disse overflødige etatenes rot og amatørskap? Det offentlige er eksperter å sløsing av penger.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Ansatte på byggesakskontoret forholder seg til TEK, ikke til lokalpolitikeres idiotiske innfall. Men du konkretiserte ikke hva du mente med at "gamle ringrever kastes ut", mener du folk jevnlig sparkes fra byggesakskontoret når det er styreskifte i kommunen, ja eller nei?

 

Så problemet er i dine øyne ikke konsulentene i seg selv?

 

AtW

Lenke til kommentar

TEK er bare veiledende byggeforeskrifter inkl. minimumskrav for oppføring av bygg. Du ville blitt overrasket om du fikk et innblikk i hvordan generelle kommuneplaner får fart i bygging av vei og annen infrastruktur når lokalpolitikerne skiftes ut. Dessverre er det fortsatt store hindringer fra paragrafviftende byråkrater og andre etatrotter, men de blir ofte heldigvis ignorert og skyvet til sides.

Lenke til kommentar

TEK er bare veiledende byggeforeskrifter inkl. minimumskrav for oppføring av bygg. Du ville blitt overrasket om du fikk et innblikk i hvordan generelle kommuneplaner får fart i bygging av vei og annen infrastruktur når lokalpolitikerne skiftes ut. Dessverre er det fortsatt store hindringer fra paragrafviftende byråkrater og andre etatrotter, men de blir ofte heldigvis ignorert og skyvet til sides.

 

Du snakket om å bygge og selge boliger, da er det byggesakskontoret som gjelder, og man forholder seg til TEK, du kan kalle det "bare" så mye du vil, men det er i praksis TEK som styrer hele saksbehandlingen. Nå snakker du plutselig om kommunedelplaner og reguleringsplaner. Joda, de påvirkes av politikere, men det underbygger ikke påstanden din om at folk i kommunen byttes ut når det blir nye lokalpolitikere. Ditt innblikk i disse prosessene virker ikke til å være særlig god.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg snakker om infrastruktur generelt. Jeg tror ikke hus, skyskrapere veier og båtplasser reguleres av samme kontoret om du tror det. Kanskje du bør ta deg en tur til din lokale kommune og spørre hvordan de gjør ting der, så lærer du kansje en ting eller to.

 

Det jeg tror er at du snakket om husbygging som et konkret eksempel, og et "paradigmeskifte" når lokalpolitkerene ble byttet ut. Du nekter konsekvent å svare på hvem det er du mener blir byttet ut i kommunen ved politikerskifte. Du er ute og ror, og prøver å distansere deg fra feilaktighetene du har kommet med.

 

Og alle tingene du nevner er jo en del av en normal reguleringsplan, og det reguleres jo gjerne sammen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, jeg snakker om infrastruktur generelt. Og om det er slik du påstår, at politikerne byttes ut uten å ha noe å si for forandring i kommunen, så hvorfor ikke bare slutte å ha lokalvalg da? Eller tror du at alle politikere ønsker det samme?

 

Bare fordi politikere har noe å si, så betyr ikke det at folk sparkes ut som ansatte i kommunen, eller at det påvirker byggesaksbehandlingen nevneverdig. Det påvirker såklart reguleringsplaner, men selv om det ikke gjorde det så hadde ikke det betydd at lokalpolitikere var irrelevante.

 

Og om du snakker om generell infrastruktur er det kanskje ikke så lurt å bruke boliger og byggesøknader som eksempel? Et annet tips til neste gang er kanskje å ikke være så breial om at du kan så mye mer enn andre om dette, når det virker som din forståelse er ganske overfladisk.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...