Gå til innhold

PODKAST: Hva er det egentlig som gjør en remake bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Push og Pull verbene in Monkey Island kommer av noen puzzles. Du kan flytte gjenstander i forskjellige retninger, og bruker Pull for en rettning og Push for den andre. Når du skal løse safe kombinasjonen på butikken, for eksempel.

 

Ja men de er strengt tatt ikke nødvendige i en remake. Kunne blitt gjort om til "interact". Jeg har spilt alle Lucasarts-spill og The Dig gjorde alle de verbene unødvendige.

Lenke til kommentar

FFVII er vel altfor stort til at noen gidder å remake det.

 

Savner verbene i adventure-spill, jeg... Kontekst-sensitiv peker tar vekk fra gleden av å utforske områdene, og gjør ting for enkelt. I Broken Age kan man f.eks. ikke "se på" ting, kun bruke/aktivere, og det er jo ikke noe stas.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg at mangelen på flere actions (f.eks. push og pull) er en av de tingene som har medvirket til å dumme ned adventure-sjangeren. Dette begynte for så vidt før sjangerens død i ~2000, så det er ikke noe nytt fenomen, men det umuliggjør IMO en del av den interaktiviteten som gjorde bl.a. tidligere LucasArts spill så bra.

 

Jeg føler at spill som Full Throttle og Curse of Monkey Island klarte å finne en god mellomting, mens andre spill som The Longest Journey gikk for langt og tok vekk nesten all interaktivitet ved å gjøre omtrent kun "viktige" objekter interaktive og alle actions context-baserte. (dvs, man bare klikker for å gjøre hva spillet enn måtte ha forhåndsdefinert som action for det objektet)

 

IMO er det beste en mellomting. Det klassiske verb-systemet man finner i LucasArts spill fra tidlig- midten av 90-tallet, i spill som Day of the Tentacle, Indiana Jones and the Fate of Atlantis og Monkey Island 2 er godt balansert, og gjør at man må tenke bittelitt ut over hvilken item man skal bruke på hvilket objekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...