Gå til innhold

Asus har vannkjølt det råeste GeForce-skjermkortet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Luftkjøleren er helt sikkert grei nok, men vi har sett tilsvarende siden dag en. Inkludert fra Asus selv.

 

Vannkjølingen er noe mer håpløs, med bare et rør som går rett inn og så rett ut igjen, via en U-bøy på utsiden av kjernen. Altså ikke noen vannblokk. Bør nok ha god flow om du skal få noe særlig ut av en slik løsning, noe som kan være litt vanskelig å få til om du har en CPU-blokk, som vil ha mye høyere motstand, og begrense flowen betraktelig (trenger heller ikke så mye pga. det høye kjølearealet du får med en skikkelig blokk).

 

Men, jaja, i forhold til ren luftkjøling så kan det nok sikkert funke, og GTX 980 produserer jo ikke mange wattene med varme heller. Men da bør også prisen gjenspeile seg i at dette knapt koster Asus en krone å bare slenger inn en liten rør-flis, og at det ikke kan sammenlignes med en skikkelig vannblokk.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Luftkjøleren er helt sikkert grei nok, men vi har sett tilsvarende siden dag en. Inkludert fra Asus selv.

 

Vannkjølingen er noe mer håpløs, med bare et rør som går rett inn og så rett ut igjen, via en U-bøy på utsiden av kjernen. Altså ikke noen vannblokk. Bør nok ha god flow om du skal få noe særlig ut av en slik løsning, noe som kan være litt vanskelig å få til om du har en CPU-blokk, som vil ha mye høyere motstand, og begrense flowen betraktelig (trenger heller ikke så mye pga. det høye kjølearealet du får med en skikkelig blokk).

 

Men, jaja, i forhold til ren luftkjøling så kan det nok sikkert funke, og GTX 980 produserer jo ikke mange wattene med varme heller. Men da bør også prisen gjenspeile seg i at dette knapt koster Asus en krone å bare slenger inn en liten rør-flis, og at det ikke kan sammenlignes med en skikkelig vannblokk.

Derfor mener jeg det er en fail. Hehe

Lenke til kommentar

Jeg vet, tenkte jeg bare skulle svare Scandium. :)

 

Uansett, med riktig pris så kan det jo være et greit nok alternativ for de som har et rimelgiere vannkjølingssett, og som egentlig bare ønsker å flyte store deler av varmen til en radiator som er passivt kjølt/meget stillegående vifter.

 

Noe rå kjøleytelse er det nok bare å se langt fra. ^^

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet, tenkte jeg bare skulle svare Scandium. :)

 

Uansett, med riktig pris så kan det jo være et greit nok alternativ for de som har et rimelgiere vannkjølingssett, og som egentlig bare ønsker å flyte store deler av varmen til en radiator som er passivt kjølt/meget stillegående vifter.

 

Noe rå kjøleytelse er det nok bare å se langt fra. ^^

 

Andreas, du burde få en slags pris eller noe slikt pga dine informative og gode svar/innlegg. Tenk bare over hvor mange penger folk nå sparer pga de skjønner at dette kortet, som ser og høres kult ut, ikke er så bra alikevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vet, tenkte jeg bare skulle svare Scandium. :)

 

Uansett, med riktig pris så kan det jo være et greit nok alternativ for de som har et rimelgiere vannkjølingssett, og som egentlig bare ønsker å flyte store deler av varmen til en radiator som er passivt kjølt/meget stillegående vifter.

 

Noe rå kjøleytelse er det nok bare å se langt fra. ^^

Andreas, du burde få en slags pris eller noe slikt pga dine informative og gode svar/innlegg. Tenk bare over hvor mange penger folk nå sparer pga de skjønner at dette kortet, som ser og høres kult ut, ikke er så bra alikevel.

 

Alle donerer som han har hjulpet donerer 50Kr, Så får han byttet stakkars 780 Tri sli ut med 980`er^!^ Hehe

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg vet, tenkte jeg bare skulle svare Scandium. :)

 

Uansett, med riktig pris så kan det jo være et greit nok alternativ for de som har et rimelgiere vannkjølingssett, og som egentlig bare ønsker å flyte store deler av varmen til en radiator som er passivt kjølt/meget stillegående vifter.

 

Noe rå kjøleytelse er det nok bare å se langt fra. ^^

Andreas, du burde få en slags pris eller noe slikt pga dine informative og gode svar/innlegg. Tenk bare over hvor mange penger folk nå sparer pga de skjønner at dette kortet, som ser og høres kult ut, ikke er så bra alikevel.

Alle donerer som han har hjulpet donerer 50Kr, Så får han byttet stakkars 780 Tri sli ut med 980`er^!^ Hehe

http://www.techpowerup.com/207086/gigabyte-announces-geforce-gtx-980-waterforce-tri-sli.html

:D

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg vet, tenkte jeg bare skulle svare Scandium. :)

 

Uansett, med riktig pris så kan det jo være et greit nok alternativ for de som har et rimelgiere vannkjølingssett, og som egentlig bare ønsker å flyte store deler av varmen til en radiator som er passivt kjølt/meget stillegående vifter.

 

Noe rå kjøleytelse er det nok bare å se langt fra. ^^

Andreas, du burde få en slags pris eller noe slikt pga dine informative og gode svar/innlegg. Tenk bare over hvor mange penger folk nå sparer pga de skjønner at dette kortet, som ser og høres kult ut, ikke er så bra alikevel.

Alle donerer som han har hjulpet donerer 50Kr, Så får han byttet stakkars 780 Tri sli ut med 980`er^!^ Hehe

http://www.techpowerup.com/207086/gigabyte-announces-geforce-gtx-980-waterforce-tri-sli.html

:D

 

Andrull trenger ikke ferdig oppsett han vettu! :green:

Lenke til kommentar

Hmm, donasjoner var ingen dum idé. Donerte akkurat 500kr til meg selv. Så da har jeg bidratt i alle fall. :innocent:

 

Greit å få tre skjermkort i samme pakke, men litt bortkasta penger når du må kaste kjøleren. Svært begrenset du klarer å komme med tre små radiatorer. Skal du ha skikkelig kjøling så er det jo bare å lage seg noe slikt: :green:

(beklager gamle bilder, da jeg ikke kan laste opp nye i denne delen av forumet)

 

post-79251-0-63099100-1380922218.jpg

post-79251-0-59106700-1393798872.jpg

 

Skal man få det skikkelig må man nok gjøre det sjæl. Med poseidon-vifta, så kunne jeg brukt den til å kjøle ned kabinettet og rommet (frem til de fryser til en stor isklump) for vannblokkene blir en del minusgrader.

 

Skikkelig kjøling kjøler ikke bare PCen, men også rommet og brukeren. :cool:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke enheten som kjøler pc'n utvikle nok vare til å utlikne temperaturen da? Hehe. Som ved fasekjøling? Selve kjøleren blir vel ganske varm av å holde pcn så kald. Samme med et tek element.

 

Watt er watt uansett :p en vannkjølt pc på 1kw varmer vel rommet like mye som en luftkjølt pc på 1kw?

Endret av Strato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, helt korrekt, blir badstu-temp i rommet i løpet av 15-20 min når jeg kjører systemet som Ola Overklokker.

 

Men det ville jo vært skikkelig dårlig planlegging. :p All varmen (fra kondenseren) blir her i gården kjørt ut til nærmeste ventil som går ut i friluft (se luftslange på bildet). :dremel:

 

PC + kompressor trekker opp til ca. 3,2 kW fra veggen på maks, og pumpe osv.. er et par hundre watt ekstra. Og enda mer når de fire peltierelementene på 2,2 kW (1,35 kW maks kjøleeffekt) kommer senere i dag.Men de skal til CPUen, og skal bare kjøres på halv styrke for økt effektivitet. :)

 

Så derfor vil PCen kunne fjerne varme fra rommet, og ikke motsatt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har en plan for alt. ^^

Er en meget godt isolert leilighet, og gamer jeg litt med vanlig H20 kjøling (jada, jeg har en feit radiator til det også) etter jeg kommer hjem fra jobb, så dumpes det nok varme til å varme opp hele leiligheten igjen. :)

Og ja, det er eneste varmovnen i huset. Dog inklusive plasma-TVen og HTPCen som bidrar litt de også.

 

Så hvis jeg må overklokke/benche eller spille et krevende spill med maks OC, så får jeg bare ta det på kvelden/natta, hvor leiligheten er varmet opp. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...