Gå til innhold

Hjertestarter-dronen kan redde liv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God ide, men det alle " droneutviklere " glemmer er hvordan disse skal kunne tilpasse seg luftrommet. Det er ikke bare å sende ei "drone" / multikopter/uav ut i luften da de ikke har mulighet til å unngå annen trafikk der oppe. Å få egne klarerte ruter og luftrom for slike ser jeg er svært vanskelig å få til, særlig for en slik ambulanse drone som ikke har faste ruter.

Lenke til kommentar

Egentlig hvis man skal få mest fart og kombinere med fornuftig kapasitet for hovering burde man hatt tiltrotor eller kanskje ducted fan (a-la harrier). Sistnevnte vil lett klare 300-400km/h.

Multirotor droner er egentlig kun "fornuftig" sett fra den siden at de ofrer omtrent alt for å ha den mekaniske biten (som ville ellers være justering av angrepsvinkel, flybar etc) for å erstatte den på den letteste måten med elektronikk. Husk at elektronikk er ingen erstatning for aerodynamikk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-271921

God ide, men det alle " droneutviklere " glemmer er hvordan disse skal kunne tilpasse seg luftrommet. Det er ikke bare å sende ei "drone" / multikopter/uav ut i luften da de ikke har mulighet til å unngå annen trafikk der oppe. Å få egne klarerte ruter og luftrom for slike ser jeg er svært vanskelig å få til, særlig for en slik ambulanse drone som ikke har faste ruter.

 

Skulle vært interessent å få vite av noen luftfarteksperter hvordan Norge har tenkt å løse dette. Vi nødt til å få reguleringer i det lavere luftrom også. Vi kan jo ikke risikere at hundrevis av droner skal fly over oss ukontrollert og blande seg med tyngre fartøy. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Stemmer. På alle kurs eg har vært på og holdt selv, så er HLR en vesentlig suksessfaktor for hjertestarteren. Ikke bare er oksygenfattig blod i hjerte en dårlig kombinasjon med hjertestarter, men kompressjonene man gir via HLR stimulerer også til elektrisk aktivitet i hjertet(sinusknuten) - som er obligatorisk for at hjertestarteren skal gi støt.

 

Det tar fort 2-3 minutter(eller mer) å hente den hjertestarteren der. Det samme gjelder andre hjertestartere. Man har 10% økt risiko for senskader for hvert minutt man IKKE starter med HLR, samtidig med redusert mulighet for at hjerterarteren vil kunne fungere på pasienten når man først får den koblet til.

 

I filmen over ringer førstehjelperen til nødtelefonen, og deretter stikker av fra pasienten - på ett kjøpesenter! Det burde her vært fult mulig å få noen andre til å hente hjertestarteren mens man selv enten startet med HLR eller fikk hjelp av noen andre til å gjøre det mens man selv holdt kontakten via telefonen.

 

Nå er ikke førstehjelpen i denne filmen her gjort i henhold til norske retninglinjer(i henhold til NRR), naturligvis. Men eg mener at kursing pluss økt antall tilgjengelige hjertestartere her er nøkkelen for å få opp overlevelsesstatistikken samt redusere senskadene/komplikasjonene etterpå.

Lenke til kommentar

Ser at prosjektet har truffet dagbladet.no også nå.

 

En ting som eg kom på når eg leste igjennom der, er at det sies at den skal finne innringer via telefonens GPS. Så vidt meg bekjent sender ikke telefonen automatisk GPS signaler til AMK(eller andre) når en ringer de opp. AMK _kan_ spore mobiler men dette blir ikke gjort så ofte pga ett kostnadsspørsmål(mobiloperatørene tar betalt for tjenesten pr gang). Posisjonen man da får oppgitt er ikke nødvendigvis så veldig nøyaktig. Spesielt ikke dersom innringer er innendørs.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...