Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den lille "nettbrett i bil"-tråden.


Merko

Anbefalte innlegg

Da både jeg, Evelen!, @henrikrox og sikkert flere andre her på forumet, har fastmontert nettbrett i bilen, så kunne det ha vært interessant med en egen tråd for det, istedet for at godsakene skal bli gjemt dypt inne i en eller annen forumtråd.

Så her kan vi vel diskutere tips & triks, eller bare vise frem hvordan man har løst forskjellige problemer som har oppstått underveis.
Om det er noen der ute, som ikke har fastmontert nettbrett i bilen, men har litt spørsmål rundt det, så er det bare og spørre! :)


 

Anbefalte Apps

  • Tasker - Automatiser nettbrettet ditt.
  • Tablet Talk - Send\Motta TLF \ SMS \ MMS via din tlf over bluetooth, wifi, wifi hotspot.
  • Waze - Se andre brukere av Waze i sanntid på kartet, evt kontroller, drivstoff priser der du bor, fotobokser ol.
  • Torque - Se informasjon i sanntid fra bilen din (RPM, Hastighet, mange forskjellige sensorer ol.).
  • Xposed - Mulighet for mange ekstra plugins som endrer hvordan apper oppfører seg ol.

 

Anbefalt tilbehør

  • CarPC JoyCon Exr
    Lar deg koble opp rattkontrolleren til bilen opp mot nettbrettet, slik at du kan bruke volume opp\ned osv fra rattet (om bilen din har dette).
    Oppfører seg som et tastatur for nettbrettet, hvor man kan velge hva som skal skje med visse key-inputs.
  • NewUSB DVB-T RTL-SDR Realtek RTL2832U
    Gir deg mulighet for FM-Radio til nettbrettet (usb).
    Følger med egen antenne, men bør kobles opp mot bilen antenne, da den er vesentlig mye sterkere enn den som følger med
  • PowerGen 3.6Amps / 18W Dual USB Charger
    Kraftig USB lader med 2 uttak. Nok til og drifte både nettbrettet, og en USB Hub.
  • Jack (right angled) to RCA Female
    Jack til RCA (3 plugger) om du kjører lyd ut via jack på nettbrettet.
    Lar deg koble opp høyre\venstre høytaler + en evt mikrofon.
  • USB OTG Y
    Denne kabelen er egentlig noe man absolutt må ha.
    Lar deg lade nettbrett, samtidig som du har koblet på andre usb-enheter, feks USB hub(som du har koblet til mange andre usb enheter til).
    PS: Pass på at du finner riktig OTG Y kabler, da ikke alle fungerer til dette bruket!

 

..mer kommer :)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelle tips ved bruk av Tasker

På tablet

- Off (state power any) -inverted
- Screen lock
- Reboot (Power off) <- Trenger root

- On (state power any)
- Wait 45 s (mens den booter)
- screen timeout 23h 59m 59s

På telefon (her kan også NFC tags brukes, samt gestures)

- On (state power any)
- Wifi tether on

- Tablet talk plugin on

 

- Off (state power any inverted)

- Wifi tether off

- Tablet talk plugin off

 

Har også satt opp lengre tasker kommandoer, som blir brukt sammen med nova launcher, som fks

- Dobbel tapp på skjerm, musikk stopper

- Sveip venstre to fingre, neste sang

- Sveip høyre to fingre, forrige sang

 

Får si ifra hvis dere vil ha de tasker kommandoene og, de er litt lange dog.

 

 

Tips til apps

- Tasker (en nødvendighet)

- En god podcast app

- Spotify/Google play music
- En eq app fordi som vil stille inn hvordan lyden skal hørtes ut

- xbmc (torrent streaming)

- nrk beta

- Tablet talk (ring fra tablet, og send sms)

 

Tilbehør

- God mikrofon

- Kan brukes til å si hvor du vil GPS skal ta deg hen. Fks navn på bedrift, gate etc. Funker veldig bra.
- Brukes også til å snakke når du ringer noen fra tablet.

 

Tablet talk er forøvrig genialt. Du har samme nr som du har på telefonen. Du kobler opp telefon og tablet. Så kommer alle meldingene/anropene du får på telefone rett til tablet. Så kan du svare og micen tar opp lyd fra stemmen din. Du kan også ringe direkte fra tablet. Henter alle kontaktene dine etc fra telefonen.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Vurderte nettbrett i bilen, men etter å ha testet med raspberryPI, så beholder jeg den. Fungerer som en drøm. Monterte PI`n inni der hvor spilleren står til vanlig, og bruker en touch skjerm som fyller 2-din hullet som er der. Har koblet til gps, kamera, bt, wi-fi osv... Og en 1TB disk, samt skjermer til undene i nakkestøttene, så nå er jeg vel straks oppe i prisen av et greit nettbrett :)

Lenke til kommentar

Jepp, noise cancelling er vel et must i bil, da det ellers hadde blitt en god del bakgrunnsstøy. :)

 

Du har altså ingen USB-hub i dette oppsettet?

 

Skal du vurdere og koble opp rattkontroller mot nettbrettet, slik at du kan justere volume ol. derfra? (Om bilen din har det).

 

Hvordan har du montert mikrofonen? Har den grei avstand, slik at den fanger opp stemmen din, uten at du må lene deg mot mikrofonen?

 

 

 

Vurderte nettbrett i bilen, men etter å ha testet med raspberryPI, så beholder jeg den. Fungerer som en drøm. Monterte PI`n inni der hvor spilleren står til vanlig, og bruker en touch skjerm som fyller 2-din hullet som er der. Har koblet til gps, kamera, bt, wi-fi osv... Og en 1TB disk, samt skjermer til undene i nakkestøttene, så nå er jeg vel straks oppe i prisen av et greit nettbrett :)

Kult :)

Har du bilde?

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Valgte å stå over usb oppsett, når jeg har fri tilgang på data fra mobilen, samt spotify og streaming av videoer etc, så valgte jeg å hoppe over det. Kan hende jeg skal skaffe det senere dog.

 

Micen er plassert oppi til venstre øverst i frontruta, så er det trekt kabel langs og til tablet, er ganske godt skjult.

 

Trenger ikke å lene meg fram.

 

Fikk forresten fiksa den knappen framme på enclosure i dag. Så kan jeg sette skjermen i dvale etc når jeg ikke vil bruke den / bare slå av skjermen mens jeg kjører

 

Er den lille knappen nede til venstre der.

post-209627-0-09707400-1413477885_thumb.jpg

post-209627-0-59966000-1413477885_thumb.jpg

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

På min så dimmes displayet når det ikke er i bruk etter X Sekunder.

Om jeg vil så kan jeg gjøre slik at skjermen skrur seg helt av, så slår seg på igjen om jeg dobbelt "tapper" på skjermen. Men iallefall så langt så har det fungert fint når skjermen står på heletiden.

 

For mitt oppsett så er USB hub en must, da jeg styrer nettbrettet med rattkontrolleren som går via USB, + FM radio som er via USB (Kjekt når man er på steder hvor det er dårlig \ ingen 3G \ 4G dekkning).

 

Skal muligens montere en touchpad i bilen, som jeg kan bruke som musepeker på nettbrettet, men må se om det er noe jeg egentlig har bruk for.. - den vil isåfall også gå via usb.

Lenke til kommentar

Kan nevne at jeg bruker Sygic som GPS.

Fungerer veldig bra for meg, fordelen er at den er offline og har lifetime updates.

Dette uten at den er serlig dyr https://www.sygic.com/en

 

Ellers kan jeg fortelle litt om mitt oppsett, jeg har enda ikke montert det i dashbordet, men har montert det eksternt oppå på en temmelig grei måte. Mye fordi jeg syns USB-radioadaptaren jeg kjøpte ikke innfrir helt, men det kan være pga jeg ikke har prøvd å koble den til bilens antenne helt enda.

 

Jeg har igjennom tiden slitt med mye strømproblematikk, dette av to grunner: Hvordan ting er koblet og dårlig kvalitet på strømforsyninger, det er ikke til å legge skjul på at et Nexus 7 med full skjermstyrke, wlan, gps, musikk samt usbhub med ting tar mye energi. Etter å ha testet veldig mange strømforsyninger hvor de enten er for svake, eller går i stykker etter kort tids bruk har jeg til slutt i veldig lang tid hatt god erfaring med denne:

$T2eC16V,!ykE9s7tw3RVBR1v,PlLRQ~~60_35.J

http://www.ebay.com/itm/4-USB-DC12V-to-5V-5A-Car-Charger-Power-Supply-Step-Down-Module-for-Phone-MP5-GPS-/390951140822?pt=US_Power_Inverters_&hash=item5b0680fdd6

Ved ebay søk "12v 5v usb 5a" finner man flere selgere som selger samme adapter.

 

Slik er ting koblet:

post-74970-0-36137800-1413576588_thumb.png

Litt om hvorfor jeg har koblet slik jeg har:

http://forum.xda-developers.com/nexus-7/help/nexus-7-power-issues-car-t2871409

 

Dette er bare halvparten av inlegget, jeg greide slette resten :wallbash: gidder ikke reskrive nå, det får bli en annen gang.

 

Her er forresten usb hub og plugg for strøm:

hub: http://www.ebay.com/itm/380445646025?_trksid=p2059210.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

plugg: (klippet engelsk stikkontakt og erstattet med denne) http://www.ebay.com/itm/221285161582?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Haha. :p

 

Men ja, antennen som følger med den FM Radio dingsen er nesten ubrukelig til bil. Får veldig mye bedre signal om man bruker bil antennen (gjorde ihvertfall jeg).

 

Men vil sannsynligvis i større grad bli internet radio, nå som jeg har veldig mye data på mitt abb. (10GB)

Uansett, veldig kjekt når man kjører på steder hvor det er ingen \ dårlig nettforbindelse. :)

Lenke til kommentar

Får telefon via jobben neste uke, så da blir kanskje ikke mobildata noe stress for meg heller *slu smiley*

:)

 

Får teste den Sygic GPSen imorgen, så se hvordan den er kontra Waze.

 

Fordelen med Wazer er at vanlige brukere kan oppdatere kartene på den.

Om det feks. er en vei som ikke er registrert\laget, så trykker man bare på en knapp og kjører dit hvor veien er, så blir den tegnet inn på kartet automatisk.

Det vil også bli synkronisert, slik at oppdateringen kommer for alle andre Waze-brukere.

 

+ at man kan legge til fotobokser, hastighet for veien man kjører på, kontroller, bensin\diesel priser osv.. Veldig mye funksjonalitet.

 

Også litt moro når man kjører forbi andre Waze-brukere, da man ser dem mer eller mindre i "real time" på ditt eget kart. :p

Lenke til kommentar

Ikke testet, men konseptet høres interessant ut

 

 

Skulle prøve å koble usbdingsen til bilens antenne, men ser ut som den ikke er utformet helt likt.

Noen som vet hvor jeg finner overgang mellom disse?

Jeg måtte frem med loddebolten når jeg skulle lage en overgang til bilantennen.

 

Når det kommer til Xposed Appen, så kan den anbefales på det sterkeste.

Med appen Xposed og en plugin(modul) kalt "App Settings", så kan man endre diverse instillinger på apper. Alt fra oppløsningen den kjører til hvilken orientasjon appen skal ha (landskap \ portrett).

 

Blackvue appen som jeg bruker sammen med mitt dashcam, støtter kun portrett (av en eller annen merkelig grunn).

Så det ble seende slik ut:

IMG20130906102324-1024x576.jpg

 

Men med Xposed + App Setting plugin, så blir den nå seende slik ut:

trxgew.jpg

 

Fungerer heelt perfekt :) Veldig fornøyd.

 

En annen ting er at FM Appen har noe små knapper (Spesielt om man skal trykke nogenlunde i blinde).

 

Før:

ewllyd.jpg

 

Etter:

hosoul.jpg

 

En annen ting som har irritert meg en del, er at hver gang nettbrettet mitt har blit skrudd av og på, så får jeg alltid opp en melding når jeg øker volumet med "Øker du volumet, så kan du skade hørselen, er du sikker på at du ønsker...?"

Den meldingen får man hovedsaklig når man får lyd ut via Jack. Med Xposed og en plugin, så er den meldingen fjernet for godt. :)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Lenge tenkt tanken på å montere min Nexus 7 i passaten. Med Nexus 9 snart i butikkhyllene så vurderer jeg å gjøre nettopp det. Men jeg er usikker, bruker idag spilleren i bilen til 80% FM-radio og 20% musikk fra AUX. Så FM-radio er kritisk for meg, spesielt siden jeg kun har 2GB data inkludert i abonnementet mitt. Trenger dog ikke rattkontroll.

 

Finnes det en 2-DIN ramme som er spesiallaget til Nexus 7v2? Og, er alle 2-DIN rammer like, eller tilpasset hver modell?

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...