Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er denne kniven lovlig i Norge?


Deres høyhet

Anbefalte innlegg

Hei og hå, godtfolk.
Jeg vet at det er strengt forbudt for privatpersoner å bære kniv på offentlig sted og/eller bruke kniv til selvforsvar uansett hvilken type kniv det er snakk om. Jeg setter pris på hvis dere klarer å forholde dere til det jeg spør om konkret og ikke noen moralprekener takk. :)

Det eneste jeg lurer på er om det er lov å eie denne kniven i vårt land.
post-361227-0-21209600-1408734956_thumb.jpg
Denne kniven har en assistert åpningsmekanisme, men den er ikke helautomatisk. Den fungerer slik at man må "folde" kniven ut i en 25 graders vinkel før den assisterende mekanismen trer i kraft. Som sagt så er ikke mekanismen helautomatisk så om en ikke gir nok kraft så vil ikke kniven folde seg helt ut i låst posisjon.

IMG_0856.MOV

Informasjon om kniven:
Bladlengde 9.8 cm
Skaftlengde 12 cm

IMG_0853.MOV

Øvring informasjon: klips nederst på skaftet for å enkelt feste kniven til Belte/Bukse/Lomme eller hvor man måtte ønske.

Mitt bruksområde: Brevåpner.

Jeg har letet rundt i noen timer på internett men jeg finner ingenting som gir meg svar på mitt spørsmål så derfor henvender jeg meg til noen kloke hoder her på Diskusjon, som kan gi meg en god tolkning av lovverket.

Tusen hjertelig takk for svar!
Ha en fortsatt fin Fredagskveld!

Mvh Deres høyhet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om kniven ikke er helautomatisk tror jeg nok at den allikevel vil bli vurdert som en springkniv på grunn av hastigheten bladet åpnes med.

 

I 2012 fikk en butikk i Trondheim 12.000 kroner i bot for å ha importert 10 Smith & Wesson Magic Assisted Opening kniver, som ikke blir regnet som springkniver i USA.

 

Retten brukte da følgende definisjon av springkniv: Kniv hvor bladet er skjult inne i grepet, hvorpå knivbladet spretter ut i stor hastighet, enten sideveis hengslet som en foldekniv eller direkte ut av enden på grepet, ved å trykke eller skyve på en knapp.

Lenke til kommentar

Å bruke kniv i selvforsvar er ikke ulovlig...

 

Er det en slik type kniv som bladet spretter opp?

Jeg har formulert meg feil, Det skal egentlig stå at å bære kniv på seg som et selvforsvarsvåpen er ikke lovlig. Selvfølgelig hvis du er på jakt eller på tur i skogen og det kommer noen og overfaller deg så er det ikke nødvendigvis ulovlig å bruke jaktkniven som du tilfeldigvis har på deg i nødverge.

 

Jeg demonstrerer på videoinnlegget hvordan knivens funksjon er.

Endret av Deres høyhet
Lenke til kommentar

Selv om kniven ikke er helautomatisk tror jeg nok at den allikevel vil bli vurdert som en springkniv på grunn av hastigheten bladet åpnes med.

 

I 2012 fikk en butikk i Trondheim 12.000 kroner i bot for å ha importert 10 Smith & Wesson Magic Assisted Opening kniver, som ikke blir regnet som springkniver i USA.

 

Retten brukte da følgende definisjon av springkniv: Kniv hvor bladet er skjult inne i grepet, hvorpå knivbladet spretter ut i stor hastighet, enten sideveis hengslet som en foldekniv eller direkte ut av enden på grepet, ved å trykke eller skyve på en knapp.

Har du noen kilder? Hadde vert greit å lese om det.

 

Jeg legger merke til at Smith & Wesson Magic Assisted Opening har en knapp som aktiverer åpningsmekanismen, altså en knapp som er separert ifra selve bladet. Og på den kniven som jeg har så er det ingen knapp eller skyvemekanisme. Man må altså føre selve bakdelen av bladet for å åpne kniven.

Lenke til kommentar

 

...

 

Retten brukte da følgende definisjon av springkniv: Kniv hvor bladet er skjult inne i grepet, hvorpå knivbladet spretter ut i stor hastighet, enten sideveis hengslet som en foldekniv eller direkte ut av enden på grepet, ved å trykke eller skyve på en knapp.

Har du noen kilder? Hadde vert greit å lese om det.

 

Jeg legger merke til at Smith & Wesson Magic Assisted Opening har en knapp som aktiverer åpningsmekanismen, altså en knapp som er separert ifra selve bladet. Og på den kniven som jeg har så er det ingen knapp eller skyvemekanisme. Man må altså føre selve bakdelen av bladet for å åpne kniven.

 

 

Jeg har ikke andre kilder enn det som stod i Adressa om saken. Se http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article6868419.ece

 

Videre er det kun min antakelse at kniven din antakelig ikke vil bli godkjent. Jeg er ingen ekspert på dette, så det er kun basert på videoene du la ut hvor knivbladet kan vippes ut svært raskt.

 

Kniven din befinner seg nok i en gråsone, men det ser ut som retten velger en forholdsvis streng tolkning i slike saker.

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med en slik kniv? Foruten å drepe folk selvsagt. Hva gir en slik sak annet enn å ligge på kant med loven, i forhold til lommekniv eller kniv med slire? I alle normale sammenhenger så holder dette lenge.

Jeg syns den er fin å se på og den ligger godt i handa.

 

 

...

 

Retten brukte da følgende definisjon av springkniv: Kniv hvor bladet er skjult inne i grepet, hvorpå knivbladet spretter ut i stor hastighet, enten sideveis hengslet som en foldekniv eller direkte ut av enden på grepet, ved å trykke eller skyve på en knapp.

Har du noen kilder? Hadde vert greit å lese om det.

 

Jeg legger merke til at Smith & Wesson Magic Assisted Opening har en knapp som aktiverer åpningsmekanismen, altså en knapp som er separert ifra selve bladet. Og på den kniven som jeg har så er det ingen knapp eller skyvemekanisme. Man må altså føre selve bakdelen av bladet for å åpne kniven.

 

 

Jeg har ikke andre kilder enn det som stod i Adressa om saken. Se http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article6868419.ece

 

Videre er det kun min antakelse at kniven din antakelig ikke vil bli godkjent. Jeg er ingen ekspert på dette, så det er kun basert på videoene du la ut hvor knivbladet kan vippes ut svært raskt.

 

Kniven din befinner seg nok i en gråsone, men det ser ut som retten velger en forholdsvis streng tolkning i slike saker.

 

Ok :) Takker for svar.

Lenke til kommentar

Springknivforbudet er funksjonelt, ikke formelt. Kan kniven oppbevares slik at den ikke fremstår som kniv, men samtidig åpnes og klargjøres raskt med én hånd og i skjul, så vil den antagelig falle inn under springknivkategorien, ellers vil den falle under samlekategorien "særlig farlig voldsprodukt" som også er forbudt etter våpenforskriften § 9.

Lenke til kommentar

Springknivforbudet er funksjonelt, ikke formelt. Kan kniven oppbevares slik at den ikke fremstår som kniv, men samtidig åpnes og klargjøres raskt med én hånd og i skjul, så vil den antagelig falle inn under springknivkategorien, ellers vil den falle under samlekategorien "særlig farlig voldsprodukt" som også er forbudt etter våpenforskriften § 9.

 

Ville vel heller blitt angrepet med den kniven enn mange andre lovlige produkt... så jeg tenker design og hvilket formål produktet er produsert for også må spille en rolle.

 

For eksempel vil jeg tro at mange forskjellige typer kokke-og kjøkkenkniver er farligere enn den kniven tråden handler om.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Vel det er jo nettopp det. Hva slags annet formål skulle den bli brukt til enn å imitere en springkniv?

Kanskje den under tvil kunne kommet seg under "lommekniv", som er praktisk å bruke i skogen, men igjen, egentlig ikke.

 

En kjøkkenkniv er ikke noe man kan gå rundt med i en liten lomme og plutselig ta frem for å kutte over pulsåren din. De er store, har ingen effektiv og rask måte å gå fra "Lommevennlig" til drapsvåpen og er lettere å gjenkjenne for både politi og vakter, og vanskeligere å gå rundt med på byen.

 

Ja, kort sagt ikke så gode å gå rundt med til vanlig, og dermed lite sannsynlig at man har med seg rundt. Det er ikke sikkert de som har med seg en "springkniv" har ønske om å drepe noen. Men har de fått i seg for mye alkohol, og blir litt for aggressiv, så kan det jo alltids skje en konfrontasjon.

 

Så nei, ville mye heller blitt angrepet av en kjøkkenkniv, for da er sjansen vesentlig større for at jeg ser den før jeg er død.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Vel det er jo nettopp det. Hva slags annet formål skulle den bli brukt til enn å imitere en springkniv?

Kanskje den under tvil kunne kommet seg under "lommekniv", som er praktisk å bruke i skogen, men igjen, egentlig ikke.

 

En kjøkkenkniv er ikke noe man kan gå rundt med i en liten lomme og plutselig ta frem for å kutte over pulsåren din. De er store, har ingen effektiv og rask måte å gå fra "Lommevennlig" til drapsvåpen og er lettere å gjenkjenne for både politi og vakter, og vanskeligere å gå rundt med på byen.

 

Ja, kort sagt ikke så gode å gå rundt med til vanlig, og dermed lite sannsynlig at man har med seg rundt. Det er ikke sikkert de som har med seg en "springkniv" har ønske om å drepe noen. Men har de fått i seg for mye alkohol, og blir litt for aggressiv, så kan det jo alltids skje en konfrontasjon.

 

Så nei, ville mye heller blitt angrepet av en kjøkkenkniv, for da er sjansen vesentlig større for at jeg ser den før jeg er død.

 

Men paragrafen om særlig farlig voldsprodukt tar vel kun hensyn til hvor farlig våpenet er, ikke hvor lett det er å skjule... da burde vel alle multitverktøy produktene også bli forbudt?

Lenke til kommentar

 

Vel det er jo nettopp det. Hva slags annet formål skulle den bli brukt til enn å imitere en springkniv?

Kanskje den under tvil kunne kommet seg under "lommekniv", som er praktisk å bruke i skogen, men igjen, egentlig ikke.

 

En kjøkkenkniv er ikke noe man kan gå rundt med i en liten lomme og plutselig ta frem for å kutte over pulsåren din. De er store, har ingen effektiv og rask måte å gå fra "Lommevennlig" til drapsvåpen og er lettere å gjenkjenne for både politi og vakter, og vanskeligere å gå rundt med på byen.

 

Ja, kort sagt ikke så gode å gå rundt med til vanlig, og dermed lite sannsynlig at man har med seg rundt. Det er ikke sikkert de som har med seg en "springkniv" har ønske om å drepe noen. Men har de fått i seg for mye alkohol, og blir litt for aggressiv, så kan det jo alltids skje en konfrontasjon.

 

Så nei, ville mye heller blitt angrepet av en kjøkkenkniv, for da er sjansen vesentlig større for at jeg ser den før jeg er død.

 

Men paragrafen om særlig farlig voldsprodukt tar vel kun hensyn til hvor farlig våpenet er, ikke hvor lett det er å skjule... da burde vel alle multitverktøy produktene også bli forbudt?

 

Det er ikke størrelsen på en kniv som gjør de farlige. Ja, hell, det er lov å ha sverd. En kompis av meg fikk et boradsword når han var tenåring,. ^^ Mens springkniver er ulovlige...

 

Det er jo nettopp det at de er lette å skjule som gjør de til et så effektivt drapsvåpen. Man kan ikke beskytte seg mot noe man ikke ser komme.

 

Joda, jeg kan se for meg tusenvis av ting som er farligere, men igjen, det færreste av det er ikke like lett å skjule, samt så diskret ta frem og utføre, samt være så lett å få med seg over alt.

 

Men jaja, jeg vet jo ikke hva de mener med det. Men jeg kan jo se for meg at det kan være ganske så farlig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ville vel heller blitt angrepet med den kniven enn mange andre lovlige produkt... så jeg tenker design og hvilket formål produktet er produsert for også må spille en rolle.

 

For eksempel vil jeg tro at mange forskjellige typer kokke-og kjøkkenkniver er farligere enn den kniven tråden handler om.

 

Du har et svært snevert syn på hva som er "farlig".

 

Skadepotensiale er ett moment i hva som er farlig, og en rekke kokkekniver kan være svært skadelige. Samtidig trenger du ikke mer enn tre tommer kniv for å kutte vitale blodårer i nakken, eller punktere lever, magesekk, eller nyrer.

 

Det er andre elementer som innebærer fare for andre personer:

- Kamuflasjeelementet. Hvor sannsynlig er det at noen tror kniven er noe annet frem til det er for sent?

- Reaksjonselementet. Hvor raskt kan du gå fra kamuflert til "klar" tilstand?

 

Springkniver scorer svært høyt på begge disse elementene, og mer enn godt nok på skadepotensialeelementet.

Lenke til kommentar

 

Ville vel heller blitt angrepet med den kniven enn mange andre lovlige produkt... så jeg tenker design og hvilket formål produktet er produsert for også må spille en rolle.

 

For eksempel vil jeg tro at mange forskjellige typer kokke-og kjøkkenkniver er farligere enn den kniven tråden handler om.

 

Du har et svært snevert syn på hva som er "farlig".

 

Skadepotensiale er ett moment i hva som er farlig, og en rekke kokkekniver kan være svært skadelige. Samtidig trenger du ikke mer enn tre tommer kniv for å kutte vitale blodårer i nakken, eller punktere lever, magesekk, eller nyrer.

 

Det er andre elementer som innebærer fare for andre personer:

- Kamuflasjeelementet. Hvor sannsynlig er det at noen tror kniven er noe annet frem til det er for sent?

- Reaksjonselementet. Hvor raskt kan du gå fra kamuflert til "klar" tilstand?

 

Springkniver scorer svært høyt på begge disse elementene, og mer enn godt nok på skadepotensialeelementet.

 

 

Det er vel ikke synet mitt som er snevert... heller tvert i mot.

 

Jeg skjønner så klart grunnleggende anatomi og vet jo selvsagt at kniver med små blader også er farlige. Det forandrer like vel ikke sannheten om at større kniver er farligere.

 

Men å skjule alt fra en fruktkniv (eller tapetkniv som også burde vært ulovlig etter deres punkter) til en stor kokkekniv er vel egentlig ikke så veldig vanskelig. det er vel bare slik at folk ikke drasser med slike kniver ute. Grunnen er så klart at de er mindre praktiske å ha med ut men design er også helt klart en av grunnene vil jeg tro.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Og i innlegget ditt bekrefter du nettopp hvorfor frukt- og tapetkniver hverken er eller bør være forbudt etter nevnte bestemmelser.

 

I tillegg avslører du også at du ikke har lest innlegget mitt. Men det får så være.

 

Ellers så skjønte du ikke poenget i innlegget mitt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...